Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

REPORTÁŽ: Podaří se prodat zámek ve Štiříně? O prohlídky miliardového majetku není zájem

Za zámek Štiřín chce stát minimálně 3,3 miliardy korun.
Newstream/Petra Jansová
Petra Nehasilová

Zámecký areál Štiřín už dlouhou dobu zeje prázdnotou. Uzavřeny jsou tamní restaurace, sály i park a golfové hřiště. Stát pro nemovitost hledá nového majitele v aukci. Pro potenciální „kupce“ už vypsal dvě prohlídky. Na jednu z nich jsme se vypravili i my.

Reklama

Zámek uzavřen, vítají kolemjdoucí cedule na vratech, plotech i na billboardech. Areál, který dlouho sloužil Ministerstvu zahraničí, chce stát prodat. A požaduje za něj rekordní částku. Minimálně 3,3 miliardy korun.

„Někdo, kdo uvažuje o koupi něčeho podobného za sebe vyšle předvoj. Nezajímají ho detaily, potřebuje si spíš udělat představu o tom, s jak velkými komplikacemi by se musel jako nový majitel potýkat,“ konstatuje jeden z tří účastníků prohlídky. Advokát, který se nepřeje být jmenován. Kromě něho se žádný potenciální zájemce prohlídky nezúčastnil.

Na reportáž ze zámeckého areálu Štiřín se můžete podívat do následující galerie.

Reklama

Prohlídky, dvě již proběhly a další dvě jsou naplánované, organizuje Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZVMP), který zámecký areál spravuje od loňského roku. Nejzásadnější je pak údržba zámeckého parku, kterou zastanou zaměstnanci zámku. O golfové hřiště se stará externí firma za 400 tisíc měsíčně.

Většina historicky cenných předmětů na žádost památkářů zamířila do expozic jiných zámků. Vše cenné, kromě barokního oltáře v zámecké kapli a kachlových kamen z 18. století v prvním patře, které jsou taktéž integrální součástí zámku, bylo odvezeno. Zámek je pod památkovou ochranou, které se těší i jeho bývalé hospodářské budovy, stejně tak i park. Ten prošel v 80. letech rozsáhlými úpravami a výsadbou keřů, zejména rododendronů.

Nová várka zámků na prodej

Nová várka zámků na prodej. V módě jsou ty po rekonstrukci za stovky milionů

Zájem o honosné zámky trvá. Stále častěji se ale poptávají ty, které jsou po rekonstrukci. Na svého majitele čekají zpravidla dva roky.

Přečíst článek

Pozemek, na němž se nachází desítky velmi cenných dřevin, může nicméně podle zástupců z ÚZVMP zkomplikovat výsledky aukce. U některých pozemků totiž panuje nevyjasněná situace, úřady řeší, zda jde o louku (trvalý travní porost) či les. V takovém případě by totiž plocha nebyla prodejná a náležela Lesům ČR.

Zámek dříve sloužil jako hotel s restaurací, wellness centrem a golfovým hřištěm. Původně ho spravovalo ministerstvo zahraničí, které ale oznámilo, že areál nepotřebuje. Loni v červnu ho převedlo na ÚZSVM. O zámek neprojevila zájem žádná jiná státní instituce, a proto byl zahájen prodej soukromým zájemcům.

O využití zámku měla zájem obec Kamenice, v jejímž katastru se areál Štiřína nachází. V části zámku chtěla zřídit ordinaci a školku, zbytek by podle vedení Kamenice mohl dál využívat stát. Na společném projektu se ale se státem nedomluvila. 

Prodej se uskuteční formou elektronické aukce, která začne 11. září ve 12 hodin a skončí 13. září rovněž v poledne. Před aukcí musí zájemci složit kauci 30 milionů korun.

Hanácké kasárny v centru Olomouce

Nedaří se je prodat. Buď jsou moc drahé nebo komplikované. Je stát dobrá realitka?

Je veřejná aukce tím nejlepším způsobem prodeje trofejních nemovitostí? Proč některé z nich nabízí stát už po několikáté? Roli může v některých případech hrát jejich cena, ale také nemožnost objekt využít dle svých představ.

Přečíst článek

Inspektoři památek zasahují 3
video

Video: Jak tisíc dobrovolníků přetváří zdevastovaný hrad a zámek Hartenberg

Seriál Inspektoři památek zasahují se tentokrát vydá k hradu a zámku Hartenberg, na němž se čas a lidská lhostejnost podepsaly velmi negativně. Od roku 1997 ale ruinu dává znovu dohromady nový majitel Bedřich Loos, pomáhaly mu již stovky dobrovolníků. A za svou snahu získal i několik ocenění.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme