Petra Jansová: Tohle bude zase ostuda. V Praze se hádáme i kvůli nádraží
Neuplynul ani rok a je to tu zas. Praha opět řeší onu profláklou otázku: bourat, nebo nebourat?
Scénář stejný, námět odlišný. Jen co se objeví na veřejnosti vizualizace vítězného projektu, začne se diskutovat. Někdy i tak hlasitě, až se to dozví zahraniční servery. Tak to třeba bylo v případě Železničního mostu na Výtoni, The Guardian psal, že Češi si chtějí zbourat Eiffelovku.
Bitva o novou halu pražského hlavního nádraží se zatím vede jen v tuzemsku. Kdy se ale dostane za hranice, je zřejmě jen otázkou času. Vítězný tým patří k předním architektonickým ateliérům s desítkami nemalých realizací po celém světě.
V případě mostu pod Vyšehradem nad přestřelkou památkářů, veřejnosti a „železničářů“, která ani po roce nekončí, běžní Pražané jen kroutí hlavou. Petice ale dál sbírá hlasy a o mostu se diskutuje už i v Senátu. Most je přeci památka, svědek minulosti, je ne/možné ho opravit, ne/potřebuje tři koleje.
Správa železnic odmítla závěry tento týden prezentované studie spolku Nebourat, podle které není potřeba rozšiřovat most na pražské Výtoni o třetí kolej, uvedla mluvčí organizace Nela Eberl Friebová. Studie podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara například opomíjí některé výhledově plánované linky nebo nevhodně umisťuje plánovanou zastávku na Výtoni. SŽ chce most nahradit novým, což vyvolalo vlnu kritiky.Most na Výtoni nepotřebuje třetí kolej. Správa železnic odmítla studie spolku Nebourat
Zprávy z firem
A hlasy památkářů velmi zásadně vstoupily i do budoucnosti Nového Hlaváku. Prakticky ze dne na den totiž památkovou ochranu získala i brutalistní hala. Podle vedení města je ale jednání NPÚ zcela nestandardní, a tak trochu zavání účelovostí. Tak teď, aby se v tom čert vyznal.
Ani v jednom z obou případů, a v historii Prahy by se jich jistě našlo mnohem víc, nejde o to, zda je most pěkný a jestli Hlavák bude „důstojnou vstupní bránou do města“. Zádrhel tkví v tom, že v Praze jsme se evidentně stále nenaučili vypsat architektonické soutěže.
A výsledek? Nový most na Výtoni měl být hotový v roce 2028, ve stejné době se mělo začít stavět na Hlaváku. No, věří tomu ještě nikdo?
V pondělí představená budoucí podoba Hlavního nádraží vyvolává hlasitou kritiku. Vznikla už i petice, která žádá přepracování projektu, a hlavně zachování Nové odbavovací haly.Tohle není nádraží, to je pergola z Dubaje. Projekt Dánů na nový Hlavák schytává kritiku
Reality
Na hlavním nádraží v Praze se v neděli pro veřejnost otevřou zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy, lidé je budou moct navštívit s organizovanými prohlídkami. Novinářům to řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, který společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) prostory dnes slavnostně otevřel. Podle informací ČTK je rezervační systém již plný. Rekonstrukce, která začala na podzim 2021, měla původně skončit v létě.Secesní perla Prahy se otevře veřejnosti. Podívejte se do zatím utichlé Fantovy budovy
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?