Tokijský klenot mezi mrakodrapy je na prodej. Cena může přepsat realitní žebříčky
Jedna z dominant prestižní tokijské obchodní hypermoderní čtvrti Shiodome, tamní City Center vlastněné investičním fondem GIC, zřejmě změní majitele. Pokud by k transakci došlo, odhadovaná cena 300 miliard jenů (asi 45,7 miliardy korun) by atakovala nejvyšší pozice v historii realitních rekordů v Japonsku, uvedla agentura Bloomberg.
Singapurský investiční fond GIC zvažuje prodej špičkového tokijského mrakodrapu Shiodome City Center. Podle zdrojů agentury Bloomberg již oslovil potenciální kupce ohledně nemovitosti. Cena za prodej třiačtyřicetipatrového centra v jedné z centrálních tokijských obchodních čtvrtí může dosáhnout nejméně 300 miliard jenů, uvedl Bloomberg s odkazem na své zdroje. Transakce takové velikosti by z ní udělala jednu z nejdražších transakcí s kancelářskými budovami, jaké se kdy v Japonsku uskutečnily, dodala agentura.
Mnohé londýnské mrakodrapy sloužící jako kancelářské budovy patří ke skvostům moderní architektury, jako například slavná HSBC Tower od Normana Fostera. Pandemická krize i inflace ale způsobily prudký propad zájmu velkých firem, takže některé z mrakodrapů zejí prázdnotou. A někteří investoři je skupují s cílem zbourat, protože hodnota pozemku je nyní vyšší než budov, byť ceněných experty, napsala agentura Bloomberg.Slavná HSBC Tower od Normana Fostera čelí nejistotě. O obří office centra není zájem, hrozí jim demolice
Reality
Plány prodeje na budovu z roku 2003 přicházejí v době, kdy se v Tokiu očekává přebytek nových kancelářských prostor kvůli otevření několika nových mrakodrapů během příštích dvou let. To zřejmě zmírní chuť investorů na tak velký objekt. Investoři se přitom vyhýbají kancelářím i globálně kvůli nadprůměrně vysoké míře neobsazenosti ve velkých městech v poslední době.
Špičkové mrakodrapy se prodávají jen zřídka
GIC požádala společnosti Mitsubishi UFJ Trust and Banking Corp. a Jones Lang LaSalle o poradenství ohledně prodeje, podotkl Bloomberg na základě svých zdrojů. Fond se snaží získat nabídky do konce roku a případnou transakci dokončit do začátku roku 2024. Proces prodeje je stále v rané fázi a GIC by se nakonec mohl rozhodnout, že s prodejem nebude pokračovat, podotkla agentura.
Ze severočeských Hořic do San Franciska a posléze do Šanghaje. Aktuálně ale architektka Eva Le Peutrec žije v Nové Kaledonii. Na tichomořském ostrově nejenom vychová své děti, ale i pracuje. Projektovala odsud například rekonstrukci pařížské Notre-Dame.Lhala jsem o tom, že jsem žena, říká architektka mrakodrapů Eva Le Peutrec o práci v Číně
Reality
Špičkové kancelářské budovy v Tokiu jen zřídka mění majitele, protože tamní developeři mají tendenci držet se nemovitostí, které staví. Japonská pobočka GIC vybudovala Shiodome City Center v roce 2003 se společností Mitsui Fudosa, jednou z největších japonských realitních společností. V budově sídlí ústředí společností ANA Holdings a Fujitsu. Strany, které se případná transakce týká, záležitost nekomentovaly.
Home office se v Japonsku neujal
Za poslední dva roky se v Tokiu uskutečnily dvě transakce podobné velikosti. Centrála Dentsu Group se podle neoficiálních informací prodala za přibližně 300 miliard jenů a ministerstvo financí se zbavilo svého podílu v Otemachi Place za 436 miliard jenů (asi 66,5 miliardy korun). Oba objekty přešly do vlastnictví japonských konsorcií.
Tokijskému kancelářskému trhu se dařilo v době covidu lépe než jiným velkým městům po celém světě, protože zvyk práce z domova se v Japonsku neujal. Přestože aktuální míra neobsazenosti office center na úrovni 6,46 procenta je pro Tokio vysoká, je výrazně pod úrovněmi, které lze pozorovat v jiných velkoměstech jako Hongkong či New York.
Vše o trhu s nemovitostmi čtěte v Realitním Clubu zde:
Prodej slavného newyorského mrakodrapu Flatiron Building, česky nazývaného Žehlička, ztroskotal. Vítěz aukce z minulého týdne, kdy se dům vydražil za 190 milionů dolarů (4,1 miliardy korun), nezaplatil včas zálohu ve výší 19 milionů dolarů. Informovala o tom agentura DPA.Slavný uzoučký newyorský mrakodrap Flatiron zvaný „žehlička“ zeje prázdnotou. A marně hledá kupce
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?