Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

V Plzni i Budějovicích to jde. Na rozdíl od Prahy tam citlivě zrekonstruovali nádraží

Nádraží v Plzni prošlo zásadní rekonstrukcí.
Se svolením A8000
Petra Nehasilová

Vlaková doprava je na vzestupu. Rekonstrukce hlavního nádraží čeká nejen Prahu a Brno, ale prošla jí i Plzeň nebo České Budějovice, a to podle projektu architektonického ateliéru A8000.

Reklama

V obou případech, tedy jak v Plzni, tak i v Českých Budějovicích architekti kromě rekonstrukce řešili, jak obě historické budovy naplnit funkcemi nezbytnými pro pohodlné cestování. V Plzni se zásadně proměnil běžný pohyb cestujících. Ti nyní mohou využívat centrální prostor pokladen, nakoupit si v rozšířené obchodní pasáži nebo si zajít před odjezdem na oběd do restaurace na samotném nástupišti.

Nové číslo magazínu Realitní Club objednávejte zde

„Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz jsme ale kladli na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční,“ říká architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.

Celková rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni začala v květnu roku 2021. Stavební práce si vyžádaly přes tři roky. Celý objekt dostal novou střechu i fasádu. Barevnost se vrátila k původní krémové a šedé. Hlavní halu doplnila replika původní historické dlažby. 

Reklama

I Budějovice mají nové nádraží

Historii oprašovili architekti z ateliéru A8000 i v případě nádraží v Českých Budějovicích. Tam novou podobu museli intezivně řešit s památkáři.

„Nádraží pochází z roku 1908. Doprava před 100 lety byla samozřejmě jiná než dnes. Naším cílem bylo památkově chráněný objekt přenést do 21. století citlivě, ale tak, aby dokázal plně uspokojit potřeby současných cestujících,“ vysvětluje architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000.

Takto se promění industriální areál českobudějovické spalovny.

Hlavně nebourat. Architekti přišli na to, jak využít budovu spalovny v Českých Budějovicích

Další brownfield v Českých Budějovicích se promění. Budovu spalovny chtějí architekti zachovat a proměnit ji na moderní vědecké centrum. V areálu plánují postavit i nové vysokoškolské koleje.

Přečíst článek

Využití opravené budovy je multifunkční. Vedle prostoru pro čekání cestujících tam jsou nově obchody a služby. Nechybí ani nové kanceláře. Budova dostala nový orientační a informační systém. Odbavovací hala nabízí vedle tradičních pokladen též jízdenkové automaty či nové tabule s odjezdy vlaků. Samozřejmostí jsou automaty na nápoje a potraviny, úschovné boxy pro zavazadla a výdejní boxy na zásilky. 

Součástí rekonstrukce byla také stavba nové pasáže, propojující nový vstup do objektu ze severu s hlavní odbavovací halou. Vzniklo tím přímé spojení s Lannovou třídou, hlavní spojnicí mezi nádražím a samotným centrem Českých Budějovic. Právě zde v pasáži najdou cestující nové obchody, kavárny i další služby.

Martin Krupauer

Celé pohraničí je vlastně takový brownfield, říká architekt Krupauer

Brownfield? To přeci není jen Smíchov. Zanedbané plochy bez využití existují i v mnohem méně atraktivních lokalitách. „Pohraničí je v podstatě jeden velký brownfield. Vtisknout nebo vrátit takovým místům život, to je jiná architektonická disciplína,“ říká Martin Krupauer, majitel a zakladatel architektonického ateliéru A8000, v dalším díle podcastu Realitní Club.

Přečíst článek

Takto bude vypadat nová čtvrť v Olomouci - Šantovka District.

Fotogalerie: V Olomouci chtějí náplavky jako v Praze. Stavět se začnou letos

Místo jedné velké budovy jich v Olomouci na místě zkrachovalého podniku Milo vznikne hned několik, promění se i dosud nevyužívané okolí Mlýnského potoka.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Nádraží v Kladně

Otevřený dopis ministrovi. Nebourejte ho, oroduje známý architekt za nádraží v Kladně

Přečíst článek
Původně středověký dům v Kutné Hoře prošel kompletní rekonstrukcí.

V Česku to trvá dvakrát déle. Zahraniční architekti kritizují povolovací procesy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme