Začíná rekonstrukce Masarykova nádraží. Přibude víc kolejí i nové zastřešení
Na Masarykově nádraží v Praze začíná jeho modernizace, při které vznikne platforma nad kolejištěm, lepší spojení s Florencí a namísto dosavadních sedmi budou vlaky přijíždět na devět kolejí. Hotovo má být v roce 2027 a přestavba vyjde na 3,39 miliardy korun. Stavbu slavnostně zahájili ministr dopravy Martin Kupka (ODS), generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda a zástupci hlavního města, stavebníků a firmy Penta, která vlastní okolní domy. Nádraží pro SŽ přebudují firmy Strabag Rail a Strabag.
Nádraží bude i při rekonstrukci fungovat a vlaky na něm budou nadále zastavovat, avšak s dílčími omezeními. Po rekonstrukci bude nejstarší pražské nádraží bezbariérové a nové zastřešení propojí Florenc s Hybernskou ulicí a hlavním nádražím. Z patra povedou eskalátory, schodiště a výtahy na jednotlivá nástupiště. Vznikne rovněž nový vestibul pro čekající cestující. Rekonstrukce čeká také celé kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení.
FOTOGALERIE: Jak bude nejstarší pražské nádraží vypadat po rekonstrukci?
Část platformy osadí dělníci zelení a vznikne tak místo, kde budou moci obyvatelé metropole relaxovat. Osvětlení nebo rozhlas budou mít energii z fotovoltaických článků, které stavebníci zabudují do zastřešení platformy. Zeleň bude zavlažována dešťovou vodou, kterou budou zadržovat retenční nádrže.
Nádraží bude po přestavbě trati z Prahy na Kladno a Letiště Václava Havla v Ruzyni výchozí stanicí dráhy na letiště.
„Jsme na začátku unikátní proměny nejenom samotného nádraží, ale unikátní proměny veřejného prostoru. Cílem je vytvořit kvalitní dopravní uzel, ale zároveň vytvořit místo, kde se lidem bude líbit. Rozhodli jsme se jej opravit za pochodu, protože bychom neměli kam dopravu vymístit,“ řekl Kupka.
Masarykovo nádraží je nejstarším železničním nádražím v Praze. První vlak sem slavnostně přijel 20. srpna 1845. Před tím byla na dnešním území města jen konečná stanice koněspřežné dráhy z Lán na Brusce z roku 1831. Nádraží postavilo konsorcium společností Vojtěcha Lanny a bratří Kleinů v letech 1844 až 1845. Polohu nádraží a kolejiště navrhl Jan Perner, budovy architekt Antonín Jüngling. Nádraží vzniklo jako konečná stanice dráhy z Olomouce a Vídně do Prahy. Denně jím projde až 30 tisíc cestujících.
Pražská budova Českého statistického úřadu prošla rozsáhlou modernizací. Spotřeba energií se v budově sníží o třetinu. Rekonstrukci za 250 milionů korun financoval z jedné třetiny úřad, zbytek pokryla dotace z Evropské unie. Rekonstrukci provedly společnosti Marhold a D-energy. Statistici v novém kabátě. Úřad prošel čtvrtmiliardovou rekonstrukcí
Reality
Prahu letos čeká hodně stavění. Pokračovat bude výstavba metra D, na jaře se začne stavět tramvajová trať v horní části Václavském náměstí, pokračovat bubou i opravy mostů či výstavba bytů na pražských brownfieldech.Velké plány pro Prahu. Odstartují miliardové investice podle plánu?
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?