Potvrzeno. Německo je nemocným mužem Evropy. Letošní vyhlídky jsou jen o něco lepší
MoneyNěmecká ekonomika zakončila rok 2023 v červených číslech. Letos by se podle odhadů měla z recese vymanit. Poroste ale jen málo.
Německá ekonomika zakončila rok 2023 v červených číslech. Letos by se podle odhadů měla z recese vymanit. Poroste ale jen málo.
Německý průmysl skomírá. Ani poslední zveřejněná čísla nedokázala navrátit optimismus do kdysi silného odvětví českého souseda.
Německý realitní trh prochází nelehkým obdobím. Ceny rezidenčních nemovitostí totiž zaznamenaly největší pokles za poslední desítky let. Poslední kvartál loňského roku však naznačuje obrat a ceny realit by se tak mohly začít znovu zvyšovat.
Vláda v Berlíně zvažuje, že zestátní německá aktiva ruské ropné společnosti Rosněfť. S odkazem na právní zástupce ruské firmy v Německu o tom informovala agentura Reuters.
Špatný stav německého hospodářství ohrožuje středoevropské ekonomiky závislé na exportu. Ty se stále vzpamatovávají z jednoho z nejhorších inflačních skoků na světě v důsledku pandemie covidu-19. Úzké obchodní vazby s Německem a s jeho kdysi mohutným automobilovým průmyslem přitom byly pro region po pádu komunismu léta přínosem. Nyní jsou ale zpomalením růstu nejvíce ohroženy ekonomiky České republiky a Maďarska, ale také ekonomika Slovenska, uvádí ve své analýze agentura Reuters.
Týden se nesl ve znamení posouvání historických maxim u amerických indexů, kdy americký hlavní index S&P 500 vystoupal na dohled hladiny 4900 bodů. S tím, že technologický Nasdaq je pod tlakem růstu cen akcií polovodičů, jeho posilování je tak ještě podstatně agresivnější. Oproti tomu se dalších poklesů i přes významnou snahu čínské vlády nevyvarovaly tamní akcie, problémy čínské ekonomiky totiž dál nabírají na obrátkách.
Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě zastaví práci už v úterý večer. Oznámily to odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, ochromí dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.
Německo není nemocným, ale unaveným mužem Evropy. Na Světovém ekonomickém fóru (WEF) v Davosu to v panelové diskusi řekl německý ministr financí Christian Lindner. Německo teď potřebuje hlavně silnou kávu, dodal obrazně ministr s odkazem na přetrvávající ochablost německé ekonomiky a nutnost strukturálních reforem.
Německá společnost Bosch, která je největším dodavatelem automobilových součástek na světě, hodlá během příštích tří let zrušit zhruba 1200 pracovních míst v divizi pro elektroniku a v softwarové divizi. Společnost ve svém prohlášení uvedla, že tak reaguje na rostoucí náklady a slabý hospodářský růst. Bosch podle svých internetových stránek zaměstnává po celém světě zhruba 421 tisíc lidí.
Demonstrace nákladních dopravců narušila dopravu v centru Berlína, přerušeno je také několik autobusových linek. K protestu se přidali rovněž zemědělci, kteří zablokovali dálniční nájezdy na braniborské dálnici A15 spojující Berlín s polskou hranicí. Dopravci demonstrují proti zvyšování mýta a poplatku za emise oxidu uhličitého.
Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v loňském roce následkem dopadů globálních krizí propadl o 0,3 procenta. Oznámila to na základě prvního odhadu šéfka Spolkového statistického úřadu Ruth Brandová. Na loňský rok vláda počítala s hospodářským poklesem o 0,4 procenta, na letošek už ale počítá s růstem. Ten zatím odhaduje na 1,3 procenta. Hospodářský propad za loňský rok je v souladu s očekáváním analytiků.