Akcie vlastníka Gucci stíhají výprodeje. Těžkou hlavu mu dělá vadnoucí poptávka v Číně
Akcie francouzské společnosti na prodej luxusních doplňků Kering, pod níž spadá i Gucci, zavřely ve středu na burze v Paříži se ztrátou téměř 12 procent.
Akcie vlastníka luxusní značky Gucci se propadají hluboko do červených čísel. Ve středu dopoledne odepisovaly na pařížském parketu dokonce i 15 procent, což bylo vůbec nejvíce za dobu existence firmy. Klesly až do blízkosti 361 eur, čímž se tržní hodnota podniku propadla zhruba o 7,9 miliardy eur (asi 200 miliard korun).
Část ztrát se prodejci luxusních doplňků podařilo v průběhu dne smazat, i tak ale jeho akcie uzavřely o téměř 12 procent níž než předchozí den. Akciové výprodeje odstartovalo úterní oznámení společnoati, která varovala před citelným poklesem tržeb v prvním čtvrtletí. Prodejce luxusního zboží trápí uvadající poptávka v asijském regionu, zejména pak v Číně.
Problém, o kterém se nemluví nahlas. Luxusní módní domy se potýkají s přebytky svých kolekcí v řádu miliard eur ročně. Na rozdíl od levnějších řetězců totiž na konci sezóny nemohou jednoduše vrhnout neprodané zboží na pulty či na internetová tržiště s velkou slevou. Poškodilo by to pečlivě budovanou image exkluzivity.Raději spálit, než dát do výprodeje. Módní domy řeší, kam s neprodanými kolekcemi
Zprávy z firem
Kvůli nejistotě zamířily dolů také akcie konkurenčních firem LVMH a Hermes, jejich ztráty ale byly výrazně slabší.
Kering odhaduje, že konsolidované tržby za první čtvrtletí budou meziročně na srovnatelném základě zhruba o deset procent nižší. „Tento výkon odráží zejména strmější pokles prodeje u značky Gucci, hlavně v regionu Asie a Tichomoří. Očekáváme, že v prvním čtvrtletí budou srovnatelné tržby Gucci meziročně téměř o 20 procent nižší,“ uvedl francouzský podnik.
Varování jen podtrhuje problémy, kterým firma čelí, když se snaží znovu nastartovat prodejní dynamiku ve společnosti Gucci. Ta se na celkových tržbách skupiny podílí z jedné poloviny a na zisku přibližně ze dvou třetin.
Značka Gucci prochází změnou designu pod kreativním vedením Sabata de Sarna. Snaží se znovu získat větší tržní podíl, který jí v posledních letech vzala konkurence, jako je Louis Vuitton a Christian Dior ze skupiny LVMH. Desetiprocentní pokles tržeb, který za první čtvrtletí očekává Kering, je mnohem hlubší, než předpovídali analytici. Ti podle agentury Reuters v průměru čekali pokles o tři procenta.
Češi se konečně dočkali. To, co je v tuzemsku po léta běžné, proniklo do módního světa. Outdoorové a užitkové oblečení pro denní nošení ve stále větší míře konkuruje streetwearu, který dlouho vládl. Výjimkou dnes nejsou outdoorové a pracovní bundy, overaly, kalhoty i turistické boty v kolekcích luxusních módních domů. S cenovkou převyšující i tisícovku eur.Oblečení na ryby nebo na stavbu? I za tisíce eur. Outdoor dobývá luxusní módu
Enjoy
Francouzský dům Givenchy se s příchodem nového roku rozloučil s uměleckým ředitelem Matthewem Williamsem. Nad tím, kdo ho nahradí, zatím visí otazníky. Završil se tak rok velkých změn na kreativních postech u luxusních módních značek. A to v době, kdy se řada z nich potýká s klesající poptávkou a potřebuje nový impuls, aby dokázala oslovit mladší a přelétavější klientelu.Gucci, Louis Vuitton i McQueen. Módní domy teď zažívají návrhářská škatulata
Enjoy
Módní svět si hledá cestu k napodobeninám luxusních značek. Zatímco pro současnou střední generaci znamenalo pochlubit se „fejkovou“ kabelkou dovezenou z dovolené v Itálii trhnout si ostudu, mileniálové a generace Z v tom problém nevidí. „Dupes“, neboli duplikáty, jsou pro ně levnější alternativou k prémiovým kouskům, na které (zatím) nemají peníze.Zkáza pro luxus. Mladí i díky TikToku hrdě nosí „fejky“, na prémiové značky nemají peníze
Enjoy