Celní válka ukrojí desítky miliard ze zisků evropských automobilek. Akcie Stellantisu i Volkswagenu už ztrácejí

Cla, která od úterý zavedly Spojené státy na dovoz zboží z Kanady a Mexika, dolehnou z evropských automobilek hlavně na Stellantis a Volkswagen. Uvedla to agentura Bloomberg, která se odvolává na své odhady. Podle nich cla v letošním roce sníží evropským automobilkám zisky celkem o 5,88 miliardy eur (147 miliard korun), z toho zdaleka nejvíce právě dvěma zmíněným.
Automobilky využívají Mexiko jako výrobní základnu, z které pak auta vyvážejí na americký trh. Auta nebo jejich díly se ale do USA dovážejí i z Kanady. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zatížila dovoz z obou zemí 25procentním clem.
Stellantis, pod který patří značky jako Jeep, Ram, Chrysler a Dodge, může letos do USA dovézt z Kanady a Mexika asi 417 tisíc automobilů, napsal v úterý analytik Michael Dean z Bloomberg intelligence. Pokud nebudou zavedena žádná zmírňující opatření, pak může letos kvůli clům zisk Stellantisu klesnout o 3,44 miliardy a zisk Volkswagenu o 1,77 miliardy eur, odhaduje analytik.
„Existuje pouze omezený prostor k tomu, aby šly tyto dodatečné náklady přenést na kupující, když se v USA zvyšují slevy, které v průměru dosahují 2000 dolarů (46 800 korun), a když je tam silná konkurence a nadměrné kapacity," napsal Dean. „Podle nepravděpodobného scénáře, kdy by se celý ten poplatek přenesl na kupující, by se ceny zvýšily o 6000 až 10 tisíc dolarů (140 tisíc až 234 tisíc korun),“ dodal.
Akcie Stellantisu i VW ztrácejí
Kvůli dopadům amerických cel na evropské automobilky v úterý výrazně oslabily právě akcie Stellantisu. Na burze v Miláně klesly o více než šest procent a dostaly se nejníže od začátku loňského prosince. Prioritní akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem odepsaly přes čtyři procenta, ztrácely ale také akcie německých automobilek BMW a Mercedes-Benz Group.
Mezinárodní ratingová agentura S&P Global tento týden upozornila i na dopady plánovaných 25procentních cel na dovoz zboží z Evropské unie do Spojených států. Datum jejich zavedení Američané zatím neoznámili. Pokud budou avizovaná cla platit, pak nejvíce dolehnou na Českou republiku, Slovensko a další země v regionu, uvedla agentura. Značný vliv bude mít právě německý automobilový sektor, který je s ekonomikami některých středoevropských zemí silně provázaný.
Evropská komise navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. Uvedla to předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Základní cíle je ale podle ní potřeba dodržet. Navrhované změny poskytnou automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
Evropské automobilky vítězí. Brusel jim poskytne více času na emisní cíle
Zprávy z firem
Plánovaná 25procentní cla na dovoz zboží ze zemí Evropské unie do Spojených států nejvíce dolehnou na Českou republiku, Slovensko a další země v regionu. Značný vliv bude mít německý automobilový sektor, uvedla mezinárodní ratingová agentura S&P Global. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zatím neoznámila, kdy začne cla vybírat, ale až se tak stane, omezí to zřejmě hospodářský růst celé střední Evropy, a tím se i zhorší její současné rozpočtové problémy, uvedla S&P Global.
Trumpova cla tvrdě dopadnou na státy střední Evropy
Politika
EU podle Trumpových slov z minulého týdne vznikla proto, aby USA odírala, což on nehodlá dál tolerovat. Pokud by u takto ostré rétoriky setrval, těžko sázet na to, že na dovoz z EU zavede cla jen mírná a selektivní. Spíše je nutno počítat se cly plošnými. Přitom Česko podle výpočtu renomované poradenské společnosti Oxford Economics představuje ekonomiku, již mohou taková cla poškodit z unijních zemí vůbec nejvíce.
Česko přinese v Trumpově obchodní válce nejvíc obětí z celé EU, zní z Oxfordu
Názory