Na Boeing se nabalují problémy. A investoři nezůstali neteční
Na amerického výrobce letadel Boeing se nabalují problémy. Akcie padají. V pondělí odepsaly osm procent procent. Reagovaly tak na nehodu z konce minulého týdne, při které jednomu z letadel Boeing 737 MAX 9 za letu odpadla část trupu.
Investoři se po otevření trhů začali zbavovat akcií Boeingu. Jejich hodnota padala až o devět procent, i když později část původních ztrát akcie umazaly. Výprodej cenných papírů Boeingu přišel poté, co americké úřady uzemnily některé letouny 737 Max 9 v důsledku nehody tohoto typu letounu provozovaného Alaska Airlines, kterému před pár dny krátce po vzletu, během stoupání, uletěl kus trupu.
Incident zasáhl další společnosti, akcie operátorů Max 9 Alaska Airlines a United Airlines, které proudové letadlo provozují, ztratily půdu pod nohama. Akcie výrobce trupů Spirit AeroSystems klesly o více než 10 procent.
Nemilosrdní investoři
Letoun Alaska Airlines zapletený do víkendového incidentu byl variantou modelů 737 Max, nejnovější generace nejprodávanějšího Boeingu 737. Letoun, navržený tak, aby byl mnohem úspornější než předchozí modely, byl hitem u leteckých společností. Ale řada cestujících dnes znervózní jen při zjištění, že jejich let je operován tímto strojem.
Letecké společnosti nejen ve Spojených státech, ale také od Panamy po Turecko stahují Boeing Max 9 ze svých letových plánů. Děje se tak poté, co dopravce Alaska Aitlines musel v pátek s jedním z těchto letadel nouzově přistát, neboť mu krátce po startu odpadla část trupu. Cestující nehodu popisují jako menší explozi.Uzemňování letadel Max 9 nabývá celosvětového rozsahu. Akcie Boeingu spadnou
Trhy
Koncem roku 2018 a začátkem roku 2019 došlo ke ztrátě dvou letadel při téměř identických nehodách u pobřeží Indonésie a u etiopského hlavního město Addis Abeba. Celkem zemřelo 346 lidí.
Boeing se dlouhou dobu snažil vinu svalit na piloty. Obě havárie ale byly, jak ukázalo zdlouhavé vyšetřování, způsobeny vadným softwarem řízení letu, který nakonec přinutil letadla ke katastrofálním střemhlavým klesáním, navzdory maximální snaze pilotů letoun vyrovnat.
Není čas na kvalitu
Aby toho nebylo málo Boeing provázejí i další problémy. Od tragických nehod před pěti lety čelí obviněním ze strany zaměstnanců za otřesné podmínky v jeho továrnách. Podle nich Boeing nestíhá plnit objednávky včas a kontrola kvality tak šla stranou. Tomuto tématu se věnoval i loňský dokument Netflixu Pád: Kauza Boeing (v originále Downfall: The Case Against Boeing).
Americký výrobce letadel Boeing mírně zvýšil odhad dodávek nových letadel na příštích 20 let. Důvodem je vysoká poptávka na trhu s letadly s jednou uličkou, o která mají zájem nízkonákladové aerolinky.Boeing se do budoucna dívá s větším optimismem i díky vyšší poptávce po menších letadlech
Zprávy z firem
Ed Pierson je bývalý vysoký manažer Boeingu, který ještě dříve, než došlo k osudným haváriím, varoval před problémy na výrobní lince 737 Max. Nyní stojí v čele organizace s názvem Foundation for Aviation Safety, která prověřuje záznamy letadla. Trvá na tom, že podmínky v továrnách Boeingu se nezlepšily a že americký regulátor byl neefektivní při hnaní společnosti k odpovědnosti. „Tohle by pro ně měl být gigantický budíček,“ řekl BBC.
Zpoždění dodávek není jen záležitostí modelu 737, ale také 787. Dodávky prvních kusů modernizované verze 777 se odkládají již několik let.
Boeing byl podle všeho v procesu navyšování výroby modelu 737 Max, aby zkrátil čekací doby netrpělivých zákazníků a snížil počet nevyřízených objednávek.
Pravděpodobně nemohlo být načasování tohoto posledního incidentu s jeho nejprodávanějším letounem horší. Ať už je příčina jakákoli, pravděpodobně to vyvolá další obavy kolem již tak pošramoceného jména Boeingu 737 Max, zejména mezi cestujícími, ale i mezi investory.