Jméno Krúpa mi občas škodí, říká dravý slovenský investor
Juraj Krúpa v Česku zatím příliš známý není. Letos se tu ale chce třicátník ze Slovenska začít prosazovat se svým investičním fondem. A dle svých slov investuje jinak, než jeho kontroverzní strýc Pavol.
„Ve společnost i AJ Investments se v současné době snažíme najít hodnotu tam, kde ji trh aktuálně nevidí, nebo ji výrazně diskontuje, ať už z důvodu špatného managementu nebo neefektivity firmy. Zároveň sledujeme fundamenty a aktuální či potenciální cash flow, které firma může nebo bude schopna v budoucnu vytvořit. AJ Investments často shortuje jednotlivé společnosti, když sází na pokles ceny akcií, což jsme udělali s Grouponem, průkopníkem světových slevomatů,” popisujeJuraj Krúpa svoji strategii, jak si díky shortování přišel na výnos více než 50 procent během několika měsíců.
Nejvějtší úspěch AJ Investments však dosáhl loni investicí do herního gigantu, společnosti Activision Blizzard, kterou posléze odkoupil Microsoft. „Akcie jsme kupovali za cenu, která se pohybovala mezi 70 až 75 dolary. Trh se bál, že přijde regulátor a převzetí Activision Blizzard Microsoftem nepovolí. K transakci ale došlo a my jsme prodávali za 95 dolarů za kus,“ vypráví.
Zkušenosti s investováním Krúpa získal zejména na burze v rámci veřejně obchodovatelných společností typu Amtrust, Manchester United, Facebook či Kraft Heinz. Za špatnou investici z nedávné doby Krúpa považuje akcie PayPalu, na jejichž následném prodeji prodělali. Rozhodnutí prodat ale nelituje, protože akcie klesaly dál. "Prodávali jsme to se ztrátou pár procent a ta ztráta by byla mnohem větší pokud bychom to neprodali," říká
Za špatnou investici z nedávné doby Krúpa považuje akcie PayPalu, na jejichž následném prodeji prodělal. Krúpa ale rozhodnutí prodat nelituje, protože akcie klesaly dál.
AJ Investments začíná investovat i do luxusního segmentu. „Ceny akcií jsou přívětivé, tak vyhodnocujeme, na kterou firmu ze segmentu luxusu se zaměříme. Již máme pozici v internetové platformě, která nabízí luxusní zboží,” říká s tím, že AJ investments je malá skupina, kterou tvoří skupina deseti lidí se sídlem v Bratislavě, a kdyby měl k dispozici na investice třeba miliardu eur, tak by to dle svých slov dělal stejně, jen v jiných objemech. Další pozice má AJ Invests ve společnostech Netflix a Spotify. "Těmto firmám se daří zejména kvůli své dominatní pozici v oblastech streamingu ať už filmů nebo hudby. Obě firmy reportovaly vynikající výsledky za poslední kvartál roku 2023 a akcie se obchodují v obou případech při maximálních hodnotách," dodává.
Se strýcem byznys nedělám
Juraj Krúpa je synovcem dravého slovenského investora, třiapdesátiletietého slovenského podnikatele a finančníka, který žije v Česku a vlastní investiční společnosti Krupa Global Investments. Do roku 2018 byl hlavním akcionářem skupiny Arca Capital, která je nyní v úpadku a svým investorům dluží stovky milionů. Pavol je zejména známý jako investor, který proslul svým agresivním postupem, kterým skupuje firmy ve finančních potížích, aby je ovládl, konsolidoval a následně prodal. Další kontroverze vyvolal i obchody s politiky ČSSD. Například nepochopitelným odkupem akcií od již zesnulého premiéra Stanislava Grosse.
„S Pavolom Krúpou jsme rodina, takže se občas potkáváme na rodinných oslavách a jiných akcích. Historicky jsem s ním pracoval ve firmách kolem Krupa Global Investments jako portfolio manažer a naučil jsem se od něj spoustu věcí. Ale to podstatné je, že investujeme jinak,“ říká ke vztahu se strýcem Juraj. „Nás zajímají kapitálové trhy a burza a fungujeme trochu jako hedgeový fond.“
O svém strýci a jeho podnikání dál příliš hovořit nechce, když říká: „Pokud se ptáte na Arca Capital, nikdy jsem nebyl ředitelem ani akcionářem společnosti, ani jsem z ní neměl žádný prospěch, takže je fér říci, že s tím nemám nic společného, kromě jména Krúpa. To spíše poškodilo mou pověst, jak to musím neustále vysvětlovat.
Spor mezi bývalými akcionáři Arcy nesleduji v detailu, ale věřím a vím, že od roku 2018 Arcu ovládal Rastislav Velič, majoritní akcionář, který současnou situaci způsobil. A jak se říká, děti nemohou vinit své rodiče, přeneseně tedy ani stýce,” uzavírá.
Nemáte-li na ikonické lodičky s červenou podrážkou, kupte si aspoň sluneční brýle. Tato rada však bude vyznavačům legendární francouzské značky co platná až v létě 2025. V té době totiž Christian Louboutin uvede na trh svoji vůbec první kolekci brýlí. Pokračuje tak ve svém plánu z roku 2022 rozšiřovat prodej obuvi o nejrůznější kategorie luxusních doplňků.Po ďábelských lodičkách přijdou brýle. Christian Louboutin míří do nových vod
Enjoy
Bernardu Arnaultovi bude za měsíc pětasedmdesát let. Evidentně nazrála doba na to, aby předal luxusní impérium LVMH dědicům. Ale hlavně žádné prudké pohyby. Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?
Trhy