Japonsko poprvé v tomto století vyvezlo méně elektroniky, než dovezlo
Japonsko ve druhé polovině loňského roku podle vládních údajů vykázalo v zahraničním obchodě s elektronickými zařízeními schodek 81,2 miliardy jenů (asi 13,4 miliardy korun). Je to poprvé od roku 1998, kam sahají srovnatelné záznamy, kdy pololetní vývoz elektroniky z Japonska zaostal za dovozem. Informovala o tom agentura Kjódó. Za schodkem podle ní stojí klesající konkurenceschopnost japonských produktů a přesunování výrobních aktivit japonských podniků do zahraničí.
Nejnovější údaje kontrastují se situací v 90. letech minulého století, kdy odvětví elektronických zařízení výrazně zlepšovalo bilanci japonského zahraničního obchodu. Globální finanční krize z roku 2008 přiměla japonské výrobce elektroniky k přesunování produkce do zemí s nižšími náklady. Japonská elektronika navíc čelí ostré konkurenci ze strany americké společnosti Apple a dalších zahraničních značek, píše Kjódó.
Údaje japonského ministerstva financí ukázaly, že export elektronických zařízení z Japonska v loňském druhém pololetí dosáhl 9,23 bilionu jenů. Oproti první polovině roku tak stoupl o 13,9 procenta. Import se zvýšil o 17,2 procenta na 9,31 bilionu jenů.
Ve srovnání se stejným obdobím roku 1991 se dovoz elektroniky do Japonska v loňském druhém pololetí více než zdevítinásobil, zatímco vývoz se méně než zdvojnásobil, upozorňuje Kjódó.
S vysokou inflací nebojuje jen Česko, ale i desítky zemí ve světě, a v řadě zemí hlásili v posledním roce dvouciferné nárůsty a nejvyšší hodnoty za desítky let. Centrální banky proto zvedaly či stále zvedají základní úrokové sazby, což však často znamená snížení hospodářského růstu. Podívejte se na přehled míry inflace ve světě.Jaká je inflace ve světě? Padaly rekordy staré desítky let
Money
V Česku příštích měsíců může zkrachovat až 10 tisíc internetových obchodů, míní experti. Každý pátý e-shop bojuje o přežití. V zoufalství „posledního tažení“ pravděpodobně nabídnou až absurdně vysoké slevy. Zákazníkům se vyplatí s nákupy počkat.Lukáš Kovanda: Zoufalé e-shopy roztočí kolo obřích slev. Pro každý pátý obchod to bude poslední jízda
Názory