PwC věští do roku 2028 zdvojnásobení počtu elektromobilů
V příštích pěti letech se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí z letos odhadovaných 30 milionů na 65 milionů v roce 2028. Nejrychleji se bude rozvíjet trh čistě elektrických aut, kterých by mělo být 34 milionů proti současným 12 milionům. Brzy tak překonají prodej hybridů, kterých by za pět let mělo jezdit 25 milionů. Vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
Loni se na nejvyspělejších světových trzích prodalo zhruba 15,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním motorem, což je meziroční nárůst o 42 procent. Na nejvýznamnějších deseti evropských trzích se loni prodalo 4,45 milionu elektrických a hybridních aut, což představuje tržní podíl 49 procent všech prodejů. Výrazně ale zpomalilo tempo růstu prodejů, které loni bylo 11 procent. Největší podíl měly nadále hybridy s 2,2 miliony prodaných aut, čistě elektrických automobilů se v Evropě prodalo 1,4 milionu, 850 tisíc pak bylo plug-in hybridů.
Celosvětovým prodejům vládne především Tesla a čínské značky. "Evropské automobilky se pořád potýkají s následky výpadku dodávek především u čipů. Zároveň jim přechod na elektromobilitu přináší zvýšené náklady. I z těchto důvodů lze letos očekávat zvýšenou aktivitu čínských automobilek na evropském trhu, kde si budou chtít zabrat stále větší tržní podíl. Zároveň se dá očekávat tlak na cenu, který již odstartovala Tesla plošným zlevněním svých modelů,“ uvedl analytik PwC Pavel Štefek.
Německo vyčlenilo více než 260 miliard eur (6,2 bilionu korun) na řešení bezprostřední hrozby energetické krize vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu. Úplné vyřešení problému bude ale mnohem nákladnější a je otázkou, zda to země vůbec zvládne. Agentura BloombergNEF odhaduje, že náklady na zajištění budoucnosti energetického systému země do roku 2030 překonají jeden bilion dolarů (22,4 bilionu korun). Německo bude potřebovat přes bilion dolarů na zajištění dostatku energie
Money
Český trh v prodejích elektroaut výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. V loňském roce se v tuzemsku prodalo 32.121 hybridů a elektromobilů, což je necelých 17 procent trhu.
"Žádnou dramatickou změnu vývoje v České republice neočekávám. I když se připravuje podpora pro klíčový segment firemních flotil, nevypadá to, že by byla plošná a dostalo se na všechny. Navíc, i velké evropské trhy od masivní dotační podpory elektromobility už spíše ustupují," řekl Štefek. "Na druhou stranu ale rychle roste přirozený zájem o nahrazení firemních fleetů elektroauty, i české domácnosti stále více zajímají alternativní zdroje energie. To budou faktory, které růst prodejů elektroaut v České republice podpoří více než státní intervence,“ dodal.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie Německo, Velkou Británii, Francii, Španělsko, Itálii a trhy s nejrozvinutější infrastrukturou, což jsou Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemsko a Rakousko. Největším světovým trhem pro elektrické vozy zůstává Čína, kde se prodalo přes pět milionů elektromobilů, zatímco na deseti největších evropských trzích to bylo 1,4 milionu elektromobilů.
Každé desáté auto prodané v loňském roce ve světě mělo elektrický pohon. Trh s nimi tak překonal první milník. Světový trh táhly Čína a Evropa, zatímco ve Spojených státech, sídle kultovní automobilky Tesla, tvoří prodej elektromobilů stále jen malý zlomek, napsal deník The Wall Street Journal.Prodeje elektromobilů loni překonaly milník, blíží se rok zvratu. Trh táhly Čína a Evropa
Money
Celosvětový prodej elektromobilů se v loňském roce zvýšil téměř o 60 procent na 10,3 milionu vozů. Vyplývá to z údajů analytické společnosti BloombergNEF. V letošním roce však společnost očekává výrazné zpomalení růstu. Loni se na celém světě prodalo 10 milionů elektroaut, nejvíc v Číně. Letos to bude slabší
Money