Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

S akciemi sandálů Birkenstock to šlo z kopce. V maloobchodu není dobrá nálada

Birkenstock
Profimedia
Denisa Holajová

Akcie výrobce ikonických sandálů Birkenstock spadly hned první den obchodování na newyorské burze o 12,6 procenta. Podle analytiků je to signál vypovídající nikoli o populární značce, ale spíš o spotřebitelských náladách a situaci na maloobchodním trhu nejen ve Spojených státech.

Reklama

Akcie 277letého německého výrobce sandálů byly původně oceněny na 46 dolarů. Jejich hodnota však hned po začátku obchodování nabrala směr dolů. Den tak zakončily na 40,2 dolarech s tržní kapitalizací zhruba 7,5 miliardy dolarů. To je sice bezmála dvojnásobek oproti 4,3 miliardám dolarů, které nynější vlastník značky, společnost L Catterton z kapitálové skupiny podporované francouzským miliardářem Bernardem Arnaultem, zaplatil před dvěma lety. Ani to ovšem nic nemění na zklamání pramenícím z toho, že projekce před IPO očekávaly ocenění až 10 miliard dolarů.

„Je zřejmé, že investoři jsou opatrní, pokud jde o budoucí vývoj značky, protože cena 46 dolarů za akcii byla stanovena uprostřed, nikoli na horní hranici původního rozpětí,“ uvedla analytička Susannah Streeterová ze společnosti Hargreaves Lansdown.

Birkenstock sám o sobě je obecně považována za silnou značku, která je navíc podporována luxusními spolupracemi. Letos v létě získala popularitu poté, co si australská herečka Margot Robbieová obula nejprodávanější sandály Birkenstock Arizona v závěrečné scéně filmového hitu Barbie. Na překonání obav z dalšího vývoje ekonomiky, a tedy ochotu Američanů a dalších spotřebitelů z bohatých zemí utrácet za drahé sandály, to však nemělo rozhodující vliv.

Gucci

Konec výstřelků, je třeba prodávat. Nový kreativní šéf značky Gucci naskočil na vlnu „tichého luxusu“

Nejočekávanější událostí podzimního milánského týdne módy byla přehlídka značky Gucci, kde debutoval kreativní ředitel Sabato De Sarno. Ten nahradil excentrického Alessandra Micheleho, který značku proslavil bujarým stylem, díky němuž se prodeje Gucci mezi roky 2015 a 2019 více než zdvojnásobily. Návrhář De Sarno vsadil namísto extravagance na jednoduchou eleganci. Pro některé kritiky nemastnou neslanou.

Přečíst článek

Reklama

Není na rozhazování

„Slyšeli jsme od řady maloobchodníků, že druhá polovina roku je obtížná,“ připomněla Jessica Ramirez, analytička maloobchodu z firmy Jane Hali & Associates. Někteří analytikové se tak obávají, že akcie Birkenstock se v nejbližší době nemusí dostat do hledáčku drobných investorů.

Je totiž poměrně neobvyklé, že cena akcie při IPO klesne pod emisní cenu, místo aby vzrostla. Obvykle to znamená, že společnost a její akcionáři špatně odhadli poptávku po akciích. Podobný nezdar se stal v květnu 2019 firmě Uber, jejíž akcie při debutu na burze začínaly o sedm procent níž, než byla emisní cena 45 dolarů. Později se ale cena akcií Uberu zotavila.

Vlažné přijetí  Birkenstock signalizuje obavy maloobchodu jako celku. Spotřebitelské výdaje ve Spojených státech už několik měsíců stagnují a řada masových značek hlásí ochlazení prodejů. Den před IPO společnosti Birkenstock oznámil luxusní gigant LVMH ve svých výsledcích za třetí kvartál zpomalení růstu, což potvrdilo, že postpandemické nákupní nadšení vyprchává.

Pro diamanty do Pandory. Symbol luxusu nahrazují synteticky pěstované kameny

Pro diamanty do Pandory. Symbol luxusu nahrazují synteticky pěstované kameny, a mají úspěch

Není diamant jako diamant. Nové technologie přestávají z drahého kamene dělat symbol luxusu. Syntetické diamanty vyráběné v laboratořích srážejí ceny těch přírodních, po nichž výrazně klesá poptávka. Zatímco prodejci klasických zásnubních a snubních prstenů si zoufají, klenotnické sítě cílící na hlavní zákaznický proud, jako je dánská Pandora, naopak popularizaci diamantů vítají.

Přečíst článek

Reklama

Související

Německý výrobce obuvi Birkenstock požádal o primární nabídku akcií v USA

Birkenstock požádal o primární nabídku akcií v USA, oceněn může být až na 8 miliard dolarů

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme