To bude ještě masakr. Sociální nákupy z Číny válcují západní internetové obchody
Temu, Shein, Aliexpress a spol. Levné čínské e-shopy vtrhly na západní trhy. Akcie Pinduoduo vzrostly letos o dvě třetiny.
Nakupujte jako miliardář, hlásá aplikace Temu, která s tímto sloganem letos dobývá západní trhy. VIP nakupování v jejím podání jsou hodinky za 40 korun, pánské trenky za sedm a mikina i potahy na gauč za dvě stovky. A expanze se daří, má stamiliony zákazníků po celém světě. Onlinová verze obchodu "vše za třicet" se prosazuje i v Česku.
Temu je upgradovaný Aliexpress, je to online tržiště - prodává především přes aplikaci. Uvádí, že má asi dvacet tisíc dodavatelů. E-commerce gigant se z něj stal během pouhého roku a půl. Matka Temu, čínská firma Pinduoduo, jinak také PDD Holdings, založila loni pobočku v Bostonu a expandovala z něj takto veleúspěšně na západní trhy. Proti konkurenčnímu Aliexpressu má lepší technologické zázemí, prý zábavnější nakupování a kratší dodací lhůty. A stejně levné, možná ještě levnější, zboží. Do získávání zákazníků dává zatím neskutečné marketingové peníze.
Miliardáři, dědicové, elita evropského byznysu. List akcionářů realitního impéria rakouského miliardáře a pověstného hejska Reného Benka zahrnuje samá velká jména. Teď v listopadu jeho Signa Holding skončila v insolvenci. Pád přináší řadu otázek. Pod tlakem je jeho švýcarská privátní banka Julius Bär. Kdo chce moc, nemá nic. Rakouský miliardář padl ke dnu a táhne s sebou známá jména
Leaders
PDD Holdings vznikl jako čínský online bazar Pinduoduo, především pro prodej potravin. Původní myšlenka byla vcelku přelomová: aplikace spojovala na jedné straně čínské vesnické farmáře a na druhé straně kupce, kteří pomocí hromadných nákupů ušetřili a rozdělili si množstevní slevu, přičemž prodej probíhá přes sociální sítě - fenomén má název "sociální nakupování." Ze zemědělství se šlo do dalších oblastí, Pinduoduo přišlo s formou prodeje zákazník - výrobce, čímž ze hry vyšrkrtalo různé obchodní prostředníky. První platformou, skrze kterou docílil on-line retailer raketový domácí úspěch, byl WeChat. Zakladatel Pinduoduo, třiačtyřicetiletý Colin Huang, je druhým nejbohatším Číňanem. Forbes ho letos ohodnotil na 49 miliard dolarů.
PDD je listovaná na Nasdaqu, akcie prožily podobně jako ostatní čínské - a technologické - akcie prudký inflační pád. To je zapomenuto a letos patří k papírům, které se držitelům vyplatily - přidaly 68 procent. Pinduoduo překročilo tržní kapitalizaci Alibaby, matky Aliexpresu.
Podle Bloombergu si PDD po Alibabě jde pro Amazon. Temu je ve více než 40 zemích. Ve Spojených státech aplikace zaujala v únoru reklamou na Super Bowl svým sloganem Nakupuj jako miliardář - a rychle se stala jednou z nejstahovanějších v zemi. Podle společnosti SimilarWeb byl Temu.com během Černého pátku nejrychleji rostoucím obchodem s více kategoriemi, jehož návštěvnost vzrostla o 84 procent ve srovnání s dvouprocentní návštěvností Amazon.com. Zlí jazykové tvrdí, že Temu pálí cash, aby porazila konkurenci - údajně doplácí zhruba třetinu z každé americké objednávky. Zatím se jí ale ukusovat tržní podíl daří.
Temu není prvním vyzyvatelem Amazonu na americkém trhu. Drtí ho už úspěch jiného čínského řetězce zaměřeného na levné zboží, Shein. I tato hitovka bude brzy k dispozici západním investorům - Shein se již chystá na americké IPO. Jak píše CNBC, firma má špatnou pověst někoho, kdo se neštítí podporovat nucenou práci a škodí klimatu, má ale již nyní větší hodnotu než Zara a H&M dohromady.
Čínský prodejce módního oblečení Shein podal ve Spojených státech v utajení žádost o vstup na akciovou burzu. Uvádějí to zdroje agentury Reuters. Firma plánovala vstup na burzu několik let, ale plán téměř dvakrát zastavila. Rozhodnutí tohoto giganta v oblasti rychlé módy nyní přichází v době, kdy širší trh s novými primárními veřejnými nabídkami akcií (IPO) upadá.Čínský Shein podal v utajení žádost o vstup na burzu ve Spojených státech
Zprávy z firem