Trend z TikToku udělal z pistácií horké zboží

Internetový trend v podobě oblíbené dubajské čokolády, který vznikl na sociální síti TikTok, způsobuje na mezinárodních trzích nedostatek pistácií, píše deník The Guardian.
Čokoláda plněná krémovou pistáciovou náplní se stala velmi populární po sérii videoklipů sdílených na Tiktoku. První video bylo zveřejněné na konci roku 2023 a do nynějška má klip více než 120 milionů zhlédnutí. Takzvané dubajská čokoláda je naplněná pistáciovým krémem, nudličkami z těsta kadájif a sezamovou pastou tahini.
Účinek propagace určitých výrobků na TikToku je natolik silný, že jeho dopad pociťuje sektor zemědělství ve Spojených státech a v Íránu. Důsledkem zvýšené poptávky po dubajské čokoládě je celosvětový nedostatek pistáciových jader, která se z velké části pěstují v těchto dvou zemích. Během jednoho roku se ceny vyšplhaly z 16,83 dolaru na 22,66 dolaru za kilogram (z 368,5 koruny na 496,5 koruny za kilogram), řekl listu Financial Times Giles Hacking z firmy CG Hacking, která obchoduje s ořechy.
Ořechů začalo být málo už kvůli loňské neúrodě v USA, které jsou jejich největším světovým vývozcem. Ačkoli byla úroda menší než obvykle, byla kvalitnější, a tak se prodávala převážně v celých ořeších, ještě ve skořápkách. Tím se nedostatek jader používaných při výrobě čokoládové tyčinky prohloubil. Íránští producenti vyvezli do Spojených arabských emirátů za posledních šest měsíců do letošního března o 40 procent více ořechů než za předchozích 12 měsíců.
Dubajská čokoláda byla vytvořena v roce 2021 výrobcem Fix Dessert Chocolatier, který ji prodává pouze ve Spojených arabských emirátech. Další přední výrobci čokolády, jako například Läderach a Lindt, rychle vytvořili vlastní pistáciové čokoládové výrobky, aby uspokojili zvýšenou poptávku. Některé obchody údajně omezují počet prodaných tabulek najednou. Svědčí to tedy buď o síle influencerů z TikToku, nebo spíše o atraktivitě chutné čokolády, dodává The Guardian.
Netradiční čokoláda s arabskou náplní se stala světovou senzací a tradiční výrobci začali emirátský originál kopírovat.
Dubajská čokoláda: virál sociálních sítí, který dobývá svět
Enjoy
Zachytit trend se snažily i české čokoládovny a zařadily do svých nabídek alternativy k takzvané dubajské čokoládě.
Podle části výrobců jde o nadhodnocený trend, který kvalitou neodpovídá svému věhlasu, někteří ale tvrdí, že by bylo hloupé na trend nereagovat, a čokoládu začali nabízet. Mezi zákazníky je o pochutinu totiž velký zájem, a to i přes několikanásobnou cenu oproti „běžné“ čokoládě.
Podle dat Českého statistického úřadu se od loňského ledna do října dovezlo do Česka ze Spojených arabských emirátů 137 kilogramů dubajské čokolády za 88 tisíc korun.
Ve video podcastu Značka: Osobně hovoří Katarína Krajčovičová s hosty, kteří si důsledně budují osobní značku. Do studia tentokrát přišel šéf Pražské čokolády Steiner & Kovařík Petr Kovařík.
Značka: Osobně. Při rozjezdu firmy jsem obvolával stovky hotelů, říká Petr Kovařík
Newstream TV
Švýcarští vědci vyvinuli nový způsob výroby čokolády, která by měla být zdravější a šetrnější k životnímu prostředí. V nové receptuře se využívají vedle kakaových bobů ještě další části kakaového plodu, které slouží také částečně jako sladidlo, informovala agentura DPA.
Nová éra pro čokoládu. Vědci objevili zdravější a šetrnější způsob jejího zpracování
Enjoy