Týden tradera: Výsledková sezona přinesla korekci, obchodní válka je na obzoru
Uplynulý týden na trzích byl ve znamení hospodářských výsledků velkých korporátních firem. Mezi ty úspěšné můžeme určitě zmínit společnosti, jako je investiční banka Goldman Sachs. O poznání horší už byl „profit warning“ ze strany evropského výrobce polovodičů ASML. Těsně před volbami v USA pak došlo k dalšímu rozdmýchaní obchodních sporů s Čínou. Americký hlavní index S&P 500 zkorigoval a vrátil se blíže metě 5800 bodů.
Představitelé Bidenovy administrativy diskutovali o omezení prodeje pokročilých čipů s umělou inteligencí od společnosti Nvidia a dalších amerických společnost. Akcie tohoto výrobce polovodičů na to hned reagovaly propadem až o pět procent. Ještě před volbou prezidenta USA tak dochází k zostření vztahů mezi USA a Čínou. V příštím roce očekávám, že se obchodní války stanou dominantním tématem finančních trhů. Vyhlídky tedy v tomto směru nejsou dobré a ekonomický dopad napříč celým dodavatelským řetězcem by mohl být skutečně razantní.
Nástup vodíkových technologií, které přemění nejen energetiku, ale celé hospodářství, je podle všeho pouze otázkou času. Možná delšího, než si představovali optimisté, ale možná příliš krátkého na to, aby se Česko a celá Evropa připravily na všechny důsledky – včetně bezpečnostních. Rizika spočívají hlavně v tom, že se náš kontinent stane závislým na dovozu jako v případě zemního plynu a že Čína nástup nové éry opět využije k budování své technologické převahy, píše ve své analýze pro Export.cz Jan Žižka, šéfeditor Moderní ekonomické diplomacie. ANALÝZA: Vodíková budoucnost má i rizika. Evropu může opět převálcovat Čína
Money
Německé automobilky čelí v Číně výraznému poklesu prodejů. Ve třetím čtvrtletí BMW zaznamenalo propad o 30 procent, Mercedes o 13 procent a Porsche o 19 procent. Volkswagen, mateřská společnost Porsche a Audi, pak vykázal pokles o 15 procent. Hlavní příčinou není zavedení cel, ale slabá konkurenceschopnost softwaru oproti čínským výrobcům, jako je Nio. Tržní podíl německých automobilek na čínském trhu klesl z 25 procent v roce 2019 na 15 procent a u elektromobilů pod 10 procent. Aby automobilky přežily, často se spojují s čínskými výrobci. Pokud nedojde k zmírněni regulací ze strany EU a k dalším nezbytným krokům v energetice, bude mít evropský automobilový sektor před sebou další smutná období.
Pokud chce Evropská unie zmírnit závislost na Číně, musí zrušit plán zakázat od roku 2035 nová auta se spalovacím motorem. Na mezinárodním autosalonu v Paříži to řekl šéf německé automobilky BMW Oliver Zipse. Evropské země jsou mimo jiné značně závislé na čínském dodavatelském řetězci u baterií pro elektromobily.Pokud Evropa nezruší zákaz spalovacích motorů, Čínu nikdy nezastavíme, uvedl šéf BMW
Leaders
Společnost ASML vydala slabší výhled prodeje čipů, což vedlo k celosvětovému propadu v tomto sektoru. Celková tržní ztráta na akciích amerických i asijských výrobců čipů přesáhla 420 miliard dolarů. Z mého pohledu teď investoři budou velmi citliví na témata spojená s fází polovodičového cyklu, kde zjevně dochází k obratu v poptávce. Oproti tomu banka GoldmanSachs doručila skvělé výsledky, a to především díky tradingu. Banka za třetí kvartál reportovala čisté výnosy ve výši 12,70 miliardy dolarů, což překonalo odhad trhu 11,77 miliardy dolarů.Největší překvapení přinesla divize Global Banking &Markets s výnosy 8,55 miliardy dolarů, přičemž obchodování akcií dosáhlo 3,50 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 18 procent. Obchodníci s akciemi měli nejlepší čtvrtletí za více než tři roky.