Uzemňování letadel Max 9 nabývá celosvětového rozsahu. Akcie Boeingu spadnou
Letecké společnosti nejen ve Spojených státech, ale také od Panamy po Turecko stahují Boeing Max 9 ze svých letových plánů. Děje se tak poté, co dopravce Alaska Aitlines musel v pátek s jedním z těchto letadel nouzově přistát, neboť mu krátce po startu odpadla část trupu. Cestující nehodu popisují jako menší explozi.
Americký úřad civilního letectví vydal v reakci na nehodu příkaz k uzemnění Maxů 9 provozovaných americkými aerolinkami, vedle Alasaka Airlines jde ještě o United Airlines, přičemž na tento krok nyní navazují příslušné úřady těch zemí, včetně evropských, které mají aerolinky s Boeingem Max 9 ve flotile.
V Evropě daný typ letadla využívají islandské aerolinie Icelandair a turecký dopravce Turkish Airlines. Nejde však o společnosti, které by spadaly pod dohled úřadu pro bezpečnost leteckého provozu Evropské unie (EASA). Celosvětově létá před 200 kusů daného stroje. Český dopravce Smartwings má ve své flotile letadla Max 8, v prosinci 2023 mu so ní přibyl devátý kus.
Evropský výrobce letadel Airbus loni dodal klientům rekordních více než 730 letadel. Překonal tak svůj cíl, který počítal s odbytem 720 letadel. S odvoláním na informované zdroje to uvedla agentura Bloomberg. Airbus se ke zprávě odmítl vyjádřit.Dobrý rok pro Airbus. Firma dodala klientům rekordní počet letadel
Zprávy z firem
Uzemňování zbrusu nového boeingu typu Max 9 je už nyní nejrozsáhlejší operací odstavování letadel od roku 2019, kdy došlo k historicky dosud vůbec nejrozsáhlejšímu uzemňování. Po dvou fatálních nehodách let 2018 a 2019 se týkalo rovněž letadel Boeing, tehdy se jednalo o zmíněný typ Max 8. Na rozdíl od tragických nehod let 2018 a 2019 se nynější incident obešel bez obětí na životech, což však ale pozorovatelé připisují také dávce štěstí.
Nynější uzemňování je tak dalším reputačním a finančním problémem pro Boeing. Letadla řady Max jsou pro amerického výrobce letadel vůbec největším zdrojem jeho tržeb. Zmíněné uzemňování letadel Max 8, dosud nejrozsáhlejší v historii, způsobilo bezprostředně propad akcií Boeingu o zhruba osmnáct procent.
Akciový sešup
Lze předpokládat, že zítra po otevření burz se akcie výrobce letadel propadnou opět výrazně, nelze však předpokládat, že to bude o více než 20 procent. Mnohem větší pohromou byl pro Boeing nástup covidové pandemie, kdy se akcie v únoru a březnu 2020 propadly v souhrnu o nějakých 73 procent, zejména kvůli pandemickým restrikcím v oblasti globální letecké dopravy.
Z pandemického propadu se akcie Boeingu dosud zcela nevzpamatovaly. V pátek uzavíraly na úrovni 249 dolarů za kus, což je stále o zhruba 30 procent níže, než kde byly těsně před nástupem pandemie. V porovnání se svým historickým cenovým vrcholem, přes 440 dolarů za kus, jehož dosáhly krátce před zmíněným uzemněním Maxů 8 v březnu 2019, jsou však akcie Boeingu nyní o zhruba 44 procent níže. A po pondělím obchodování to tedy kvůli nynější nehodě a uzemnění bude ještě o více.