A je to tady. Mnichovský veletrh IAA ovládly čínské elektrovozy

V Mnichově odstartoval významný veletrh o inovacích v autoprůmyslu. Tradiční evropské značky se snaží představit vize pro nadcházející roky. Podle serveru CNBC však veletrh ovládly čínské značky, které představily reálné stroje, kterými chtějí dobýt evropské trhy. Vizi čínské tsunami, která zaplaví evropské trhy, však komplikuje Tesla Elona Muska.
Rok 2024 bude přelomový pro automobilový průmysl. Zejména v Evropě. Ukázal to aktuální veletrh IAA, který momentálně probíhá v Mnichově. Zatímco evropské tradiční značky představují své vize elektromobility pro nadcházející roky, čínské značky ukazují reálné produkty, kterými chtějí oslovit evropské zákazníky již v příštím roce.
Jednou z nich je společnost Leapmotor, která v příštím roce uvede na evropské trhy sportovní vůz C10 a svůj model SUV. V nadcházejících dvou letech pak společnost podle slov svého CEO Ču Ťiang-minga plánuje vytvářet globálně úspěšné produkty.
Ještě dál je ve svých plánech automobilka BYD, do které investuje i Warren Buffett. BYD v pondělí uvedla elektromobil Seal, a to včetně cenovky, která činí 44 900 eur. CNBC připomíná, že Tesla v Evropě nabízí Model 3 vyrobený v německé továrně za 42 990 eur. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se Sealu podaří oslovit evropské klienty.
Další značkou, která se v příštím roce objeví v Německu a následně na ostatních trzích, je Xpeng s modely P7 (sedan) a P9 (SUV).
Španělská automobilka Seat, která je součástí koncernu Volkswagen, nebude do budoucna výrobcem klasických automobilů, ale soustředí se na výrobu elektromobilů značky Cupra. Název značky Seat nezmizí, ale skupina Volkswagen pro něj najde novou roli. V rozhovoru s britským automobilovým časopisem Autocar to na mnichovském autosalonu IAA Mobility řekl šéf značky VW Thomas Schäfer.
Automobilka Seat v rámci Volkswagenu skončí s klasickými auty. Soustředí se na elektromobily Cupra
Zprávy z firem
Cenová válka?
Pro mnoho evropských zákazníků elektromobily stále nejsou příliš vhodnou alternativou ke klasickým automobilům. A to zejména kvůli ceně, ale také nedostatečné infrastruktuře dobíjecích stanic. Právě ceny by však v důsledku nástupu čínské konkurence mohly začít výrazně klesat.
Analytická společnost Bernstein Research již v červnu přišla s odhadem, že pokud by čínské automobilky vstupovaly na evropské trhy standardním způsobem, do roku 2030 by se jim povedlo dosáhnout pětiprocentního podílu na trhu. „Pokud by ale přišly s cenově agresivním přístupem, mohlo by to být až 20 procent,“ dodává zpráva Bernstein Research.
Podle CNBC však původní vize levných čínských elektromobilů, které zaplaví Evropu, zatím nedostává reálnou podobu. A to zejména kvůli Tesle Elona Muska, která nabízí ceny i pod těmi čínskými.
Německý výrobce luxusních aut BMW se rozhodl zkusit zopakovat svůj úspěch značky Neue Klasse u elektromobilů. Na mnichovském autosalonu představil prototyp elektromobilu nové třídy, který má být uveden na trh v roce 2025 a má pomoci automobilce dohnat průkopníka ve výrobě elektromobilů, americkou Teslu, uvedla agentura Reuters.
BMW chce dohnat Teslu. Automobilka představila elektromobil Neue Klasse
Zprávy z firem
Problémy největší automobilky světa jsou vážnější, než si většina lidí umí představit. Kombinace změny trhu, inflace, proměn návyků spotřebitelů a neschopnost pružně reagovat může být pro Volkswagen smrtící koktejl, míní The Economist. Stávající automobilové jedničce tak dokonce může hrozit osud finského výrobce mobilních telefonů Nokia, který před lety nedokázal zachytit změnu a s tímto byznysem skončil. Jak velký problém by to znamenalo pro Německo?
Čeká Volkswagen osud Nokie? Pro Německo by to byla katastrofa. A vlastně i pro Česko
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.