Ojetiny stojí v průměru 160 tisíc korun, o pětinu více než před covidem

Ceny ojetých aut inzerovaných na českém trhu loni vzrostly o 14,4 procenta na střední hodnotu 159 999 korun. Oproti poslednímu předcovidovému roku činí nárůst dvacet procent. Důvodem zdražování je úbytek ojetých aut v autobazarech i inzerci. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna.
Loni v zemích Visegrádské skupiny ubylo 80 600 aut. Za poslední dva roky to ale proti předkoronavirovému roku 2019 bylo o 550 tisíc ojetých vozů méně. Ceny proto rostly v Maďarsku o 17 procent, v Polsku vzrostly o devět procent a na Slovensku stagnovaly.

Značku VW smetla čipová krize. Odbyt se jí loni propadl pod pět milionů vozů
Zprávy z firemCelosvětový odbyt hlavní značky VW z německého automobilového koncernu Volkswagen se loni snížil asi o osm procent na 4,9 milionu vozů. Ve srovnání s rekordním, předpandemickým rokem 2019 to je o téměř o 1,5 milionu vozů méně. Na poklesu se velkou měrou podílel nedostatek čipů, oznámila firma. Odbyt elektromobilů se ale vyšplhal na nový rekord.
Automobilky se potýkaly s problémy v dodávkách některých dílů, tlakem na čistou mobilitu a energetickou krizí. Kvůli nedostatkům čipů nebyly schopné dokončit desítky tisíc aut a dodací lhůty se prodloužily na více než rok. To začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky, a s tím i jejich ceny.
„Posledním ´normálním´ rokem byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 tisíc korun, dnes se pohybuje o 20 procent výš,“ uvedl provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Airbus kraluje, oproti Boeingu loni dodal téměř dvojnásobek letounů
Zprávy z firemAmerická společnost Boeing loni dodala 340 letadel, což je sice téměř dvojnásobek toho, co předloni, na svého evropského rivala Airbus to však nestačilo. Airbus loni svým zákazníkům dodal 611 strojů a obhájil tak prvenství už třetí rok v řadě.
„Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ dodal.
Dovoz ojetých osobních vozů loni stoupl o 23 procent na 185 663 aut, nejvíce od roku 2008. Jejich průměrné stáří bylo 10,4 roku, což je o 0,3 roku méně než předloni. Podíl vozidel starších deseti let byl téměř 51 procent, uvedl již dříve Svaz dovozců automobilů. V inzerci bylo o sedm procent méně octavií a o pět procent méně fabií. Naopak o polovinu vzrostl počet nabízených vozů Škoda Karoq a o třetinu množství kodiaqů.

Elektromobily loni nastartovaly prodej aut v Číně. Růst přišel po čtyřech letech
MoneyProdej nových aut v Číně se loni zvýšil o 3,8 procenta na 26,28 milionu. Zaznamenal tak první celoroční nárůst za poslední čtyři roky. Za vyššími prodeji je rostoucí zájem o elektromobily, uvedl Čínský svaz automobilových výrobců (CAAM).
Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG o více než pětinu a LPG o sedm procent. Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy a elektromobily, jejichž počet vzrostl o 46 procent.
Podle průzkumu společnosti Cofidis si zhruba 80 procent Čechů pořizuje svůj vůz jako ojetý. Více než polovina lidí s ním pak plánuje jezdit více než deset let, naopak do pěti let plánuje jeho výměnu jen 15 procent lidí. K častější změně by přiměla 40 procent vlastníků nižší cena.
Prodej nových osobních aut v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206 876 vozů.

Škoda Auto loni dodala o skoro třetinu méně vozů než před pandemií
Zprávy z firemMladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878 200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.