Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Ojetiny stojí v průměru 160 tisíc korun, o pětinu více než před covidem

trh ojetin
ČTK

Ceny ojetých aut inzerovaných na českém trhu loni vzrostly o 14,4 procenta na střední hodnotu 159 999 korun. Oproti poslednímu předcovidovému roku činí nárůst dvacet procent. Důvodem zdražování je úbytek ojetých aut v autobazarech i inzerci. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna.

Reklama

Loni v zemích Visegrádské skupiny ubylo 80 600 aut. Za poslední dva roky to ale proti předkoronavirovému roku 2019 bylo o 550 tisíc ojetých vozů méně. Ceny proto rostly v Maďarsku o 17 procent, v Polsku vzrostly o devět procent a na Slovensku stagnovaly.

Elektromobily VW

Značku VW smetla čipová krize. Odbyt se jí loni propadl pod pět milionů vozů

Celosvětový odbyt hlavní značky VW z německého automobilového koncernu Volkswagen se loni snížil asi o osm procent na 4,9 milionu vozů. Ve srovnání s rekordním, předpandemickým rokem 2019 to je o téměř o 1,5 milionu vozů méně. Na poklesu se velkou měrou podílel nedostatek čipů, oznámila firma. Odbyt elektromobilů se ale vyšplhal na nový rekord.

Přečíst článek

Automobilky se potýkaly s problémy v dodávkách některých dílů, tlakem na čistou mobilitu a energetickou krizí. Kvůli nedostatkům čipů nebyly schopné dokončit desítky tisíc aut a dodací lhůty se prodloužily na více než rok. To začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky, a s tím i jejich ceny.

„Posledním ´normálním´ rokem byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 tisíc korun, dnes se pohybuje o 20 procent výš,“ uvedl provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Reklama

Smartwings

Airbus kraluje, oproti Boeingu loni dodal téměř dvojnásobek letounů

Americká společnost Boeing loni dodala 340 letadel, což je sice téměř dvojnásobek toho, co předloni, na svého evropského rivala Airbus to však nestačilo. Airbus loni svým zákazníkům dodal 611 strojů a obhájil tak prvenství už třetí rok v řadě.

Přečíst článek

„Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ dodal.

Dovoz ojetých osobních vozů loni stoupl o 23 procent na 185 663 aut, nejvíce od roku 2008. Jejich průměrné stáří bylo 10,4 roku, což je o 0,3 roku méně než předloni. Podíl vozidel starších deseti let byl téměř 51 procent, uvedl již dříve Svaz dovozců automobilů. V inzerci bylo o sedm procent méně octavií a o pět procent méně fabií. Naopak o polovinu vzrostl počet nabízených vozů Škoda Karoq a o třetinu množství kodiaqů.

Prodej aut v Číně v roce 2021 po čtyřech letech poprvé stoupnul.

Elektromobily loni nastartovaly prodej aut v Číně. Růst přišel po čtyřech letech

Prodej nových aut v Číně se loni zvýšil o 3,8 procenta na 26,28 milionu. Zaznamenal tak první celoroční nárůst za poslední čtyři roky. Za vyššími prodeji je rostoucí zájem o elektromobily, uvedl Čínský svaz automobilových výrobců (CAAM).

Přečíst článek

Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG o více než pětinu a LPG o sedm procent. Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy a elektromobily, jejichž počet vzrostl o 46 procent.

Podle průzkumu společnosti Cofidis si zhruba 80 procent Čechů pořizuje svůj vůz jako ojetý. Více než polovina lidí s ním pak plánuje jezdit více než deset let, naopak do pěti let plánuje jeho výměnu jen 15 procent lidí. K častější změně by přiměla 40 procent vlastníků nižší cena.

Prodej nových osobních aut v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206 876 vozů.

Škoda Auto, ilustrační foto

Škoda Auto loni dodala o skoro třetinu méně vozů než před pandemií

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878 200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky.

Přečíst článek

 

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Karolína Topolová, CEO AURES Holdings zastřešující značky AAA AUTO

Šéfka AAA Auto Karolína Topolová: Cena ojetin vzrostla o patnáct procent. A zdražují dál

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme