Aféra dieselgate. Čeští majitelé vozů VW odškodnění nedostanou, soud odvolání zamítl
Přes sedm tisíc Čechů, majitelů vozů Volkswagen s "cinknutým" softwarem, který manipuloval s emisemi, kteří podali hromadnou žalobu přes společnost Safe Diesel, se odškodnění nedočkají. České soudy rozhodly, že se společnou žalobou nebudou zabývat. Poškozeným vzkázaly, že se na soudy mohou obracet individuálně.
Středočeský krajský soud ve středu definitivně odmítl žalobu společnosti Safe Diesel o odškodnění kvůli takzvané aféře dieselgate. Soudy se tak nároky více než 7000 českých majitelů vozů Volkswagen zabývat nebudou. Odvolací senát potvrdil rozhodnutí soudu v Mladé Boleslavi, podle kterého české právo společnou žalobu prostřednictvím společnosti Safe Diesel nedovoluje.
Prvoinstanční soud ani odvolací senát se nezabývaly tím, co bylo obsahem žaloby. Řešily otázku, jestli společnost Safe Diesel jako komisionář může vymáhat pro své klienty u soudu náhradu škody. Dospěly k názoru, že český právní řád takový postup neumožňuje. Odvolací senát podle soudkyně Kláry Hrobské při rozhodování vycházel i ze stanoviska Nejvyššího soudu k podobnému případu.
Soud v Německu uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce 21 měsíců. Stadler se tak v emisním skandálu stal prvním odsouzeným členem vedení koncernu Volkswagen, který je mateřskou společností automobilky Audi. Vinu dlouho odmítal, letos v květnu se v rámci dohody o vině a trestu přiznal, že proti podvodům mohl zakročit dříve, ale neučinil tak.První tresty za emisní podvody Volkswagenu. Bývalý šéf Audi dostal 21 měsíců vězení podmíněně
Zprávy z firem
Safe Diesel se obrátí na evropské soudy
Soud uvedl, že majitelům aut s podvodným softwarem neupřel možnost dobrat se odškodnění. „Nejsou v situaci, kdy by svůj nárok nemohli vymáhat jinak,“ uvedla Hrobská. Lidé se například mohou na soudy obracet individuálně. Společnosti Safe Diesel pak senát uložil zaplatit náklady řízení.
Podle právního názoru Safe Diesel český právní řád sdružení žalobců ke společné žalobě nezakazuje. Právní zástupce společnosti František Honsa při minulém jednání uvedl, že je důležité se postavit nadnárodním koncernům. I proto podle něj Evropská unie vydala směrnici, která nařizuje státům aby zavedly do svého právního řádu hromadné žaloby.
Soudy v jiných evropských zemích uznaly, že byla do vozů Volkswagen instalována nepovolená zařízení. Podle právníka přiznaly poškozeným v průměru 3500 eur (přes 83 tisíc korun). Honsa minulý týden předeslal, že se v případě neúspěchu u odvolacího soudu bude společnost obracet na další instance včetně evropských.
Bývalý šéf Audi Rupert Stadler přiznal vinu v kauze podvodů s emisemi. Vyhne se tím vězení. Exšéf Audi přiznal vinu v kauze dieselgate. Vyvázne s podmínkou a peněžitým trestem
Leaders
Afére dieselgate připravila VW o stovky miliard
O odškodnění kvůli tomu, že do jejich automobilů byl instalován podvodný software obcházející homologační měření emisí, žádalo koncern VW a Škodu Auto přes 7000 majitelů aut v Česku. Požadují přes 1,5 miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření automobilek jsou auta v pořádku a nepředstavují pro své majitele žádné nebezpečí.
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.
Koncern podle dostupných informací celosvětově vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu stovky miliard korun. V Česku se prodalo zhruba 165 tisíc z 11 milionů dotčených vozidel.
Jednou z nejdiskutovanějších otázek současnosti je, jakými auty budeme jezdit v budoucnosti. Na rozdíl od jiných věcí se to totiž týká úplně všech. „Auta budou hybridní, vodíková i plně elektrická, ale změní se jejich užívání. Doprava bude více kombinovaná,“ myslí si Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.Sázíme na hybridy a vodík, říká Martin Peleška z Toyoty
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.