Agrofert chystá fúzi Penamu a United Bakeries, vznikne jednička s třetinovým podílem na trhu

Na českém trhu vznikne jasná pekárenská jednička. Dvě z největších firem Penam a United Bakeries, obě ze skupiny Agrofert, sfúzují do jedné, jejíž podíl na trhu by měl činit 30 až 35 procent. V rozhovoru pro newstream.cz to řekl generální ředitel Penamu a člen představenstva Agrofertu Jaroslav Kurčík. Celkový konsolidovaný obrat firem loni dosáhl 5,4 miliardy. V zisku před zdaněním si Penam o něco pohoršil, United Bakeries naopak, dodal.
Agrofert, který prostřednictvím svěřenských fondů vlastní expremiér a šéf ANO Andrej Babiš, koupil Penam v roce 2004. O čtrnáct let později povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Agrofertu koupit i tehdejší dvojku na trhu United Bakeries, byť za cenu toho, že Agrofert musel prodat šest svých dosavadních pekáren. Nyní nastal čas obě firmy, které již coby sesterské firmy sjednocují sortiment, spojit pod jednu.
„Má to postupné kroky. Dlouhodobě implementujeme informační systém SAP. Máme ho na Slovensku, implementovali jsme ho v Pekárně Zelená louka a následně ho zavedl United Bakeries. V roce 2023 bude zaveden v Penamu. To potřebujeme úspěšně dokončit. Firmy se musí na fúzi připravit, například sjednotit klíčové procesy. Je předpoklad, že do budoucna tyto dvě firmy sfúzují. Do pěti let určitě,“ uvedl Kurčík.
Až raketově rostoucí ceny potravin zejména kvůli dražším energiím, pohonným hmotám a dopadům války na Ukrajině je zásadní problém, který musí vyřešit zejména vláda, míní šéf tuzemské pekárenské jedničky společnosti Penam ze skupiny Agrofert Jaroslav Kurčík. „Česká republika si musí říct, jestli chce říkat: Budu volná, otevřená ekonomika, ale holt tady budou drahé potraviny. Anebo do toho zasáhne a řekne: Ne, musím obyvatele zabezpečit. Je to o sociálním smíru,“ říká.
Chleba může stát i stovku a rohlík deset korun, záleží teď na vládě, říká šéf Penamu
Leaders
Pod obě firmy nyní patří čtrnáct pekáren v České republice. Po akvizici United Bakeries jich bylo o deset více. Šest Agrofert prodal kvůli podmínkám antimonopolního úřadu, čtyři uzavřel v rámci restrukturalizace. Pořídit si další provoz Agrofert neplánuje. „Dnes provozujeme 14 pekáren. To je pro nás optimální rozložení pekáren po Česku. Nepočítáme s dalším zavíráním, ani s další akvizicí. A je otázkou, zda by nám ÚOHS další pekárnu povolil koupit,“ uvedl Kurčík.
Tržby Penamu v roce 2020 činily 4,23 miliardy korun, u United Bakeries to bylo 1,96 miliardy. Co se týče zisku, Penam se předloni dostal ze ztráty 94 milionů korun do zisku 155 milionů, United Bakeries byly rovněž v roce 2019 ve ztrátě 87,6 milionu, předloni se přehouply do zisku 9,4 milionu.
Globální ceny potravin rostly již před začátkem války na Ukrajině. V březnu ale jejich růst nabral dramatické tempo a jídlo v průměru zdražilo o 13 procent. Jen za poslední dva roky však nárůst představuje 75 procent.
Tohle bude bolet. Ceny potravin rostou kvůli válce nejrychleji v historii
Money
Celkový český hospodářský výsledek Penamu před zdaněním za loňský rok je 155 milionů korun a United Bakeries 113 milionů, rovněž před zdaněním. „V Penamu je výsledek horší než rok předtím a v United Bakeries o něco lepší. Velká část zisku United Bakeries pramení z prodeje nepotřebných nemovitostí, protože jsme firmu po její koupi restrukturalizovali, zavírali jsme pekárny a prodávali nepotřebné areály,“ uvedl Kurčík.
„Když obě společnosti sečtu, tak pekárenská skupina je plus minus na stejných výsledcích. Což vzhledem k tomu, že byl covid a začal růst nákladů, bereme jako uspokojivý výsledek,“ dodal s tím, že celkové konsolidované tržby Penamu dosáhly loni 5,4 miliardy korun.
Ministerstvo zemědělství a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže chystají kontrolu marží některých potravin. Jde o krok, který patří do repertoáru „válečných ekonomických nástrojů“. Za běžných podmínek by mělo být nemyslitelné, aby stát kontroloval marže, pokud tedy například nemá podezření na kartelové dohody.
Po čerpačkách jsou na řadě prodejci potravin. Vláda se jim podívá na marže
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.