Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

AI změní fungování retailu. S vlastním plánem přichází Rohlik

Tomáš Čupr
ČTK
 nst
nst

Největší e-grocery hráč ve střední Evropě Rohlik Group zrychluje logistiku, automatizaci skladů, a tím i samotné doručení nákupů - díky umělé inteligenci. Ta nejen že pomáhá automatizaci, ale zároveň umožňuje lidem soustředit se na nové projekty místo rutinních úkolů. Rohlik pro využití plného potenciálu umělé inteligence teď rozšiřuje IT tým o další experty.

„Nejde jen o automatizaci, ale o chytrou kombinaci AI a lidské expertizy. Díky tomu se naši lidé mohou soustředit na inovace a strategická rozhodnutí, která firmu skutečně posouvají dál,“ říká Tomáš Čupr, zakladatel a CEO Rohlik Group.

Strategická expanze a inovace

Rohlik buduje moderní infrastrukturu pro rozvoz potravin a už nyní vykazuje zisk v Česku, i Maďarsku a ukazuje profitabilitu v německém Mnichově. V kombinaci s inovacemi využívající umělou inteligenci se efektivita do jednoho roku efektivitu zdvojnásobí.

„Právě automatizace hrála a stále hraje klíčovou roli v optimalizaci procesů a přispěla ke zvýšení efektivity o desítky procent. To však není konečná meta – potenciál pro růst je mnohem větší jak z pohledu rychlosti doručení, tak provozní efektivity,” vypočítává Tomáš Čupr.

Tento technologický posun zároveň urychlí expanzi do dalších evropských měst, kde Rohlík nabídne ještě rychlejší a přesnější doručování.

„Expanze do dalších evropských měst není jen otázkou růstu, ale také technologické připravenosti. Díky inovacím můžeme nejen zrychlit doručování, ale zároveň výrazně zrychlit celý řetězec logistické infrastruktury,“ říká David Pavlík, Chief Technology Officer v Rohlik Group.

Smažené kuře z Kentucky je passé. KFC se stěhuje do Texasu, jsou tam nižší daně

Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením KFC se stěhuje z Kentucky do Texasu. Tento stát řízený republikánským guvernérem láká firmy na nižší daně a dobré podmínky pro podnikání. O stěhování sídla společnosti informoval mateřský podnik Yum Brands. Politování nad rozhodnutím vedení vyjádřil podle agentury AP guvernér státu Kentucky Andy Beshear. Připomněl, že firma dříve známá jako Kentucky Fried Chicken v Kentucky vznikla a je synonymem jejího kulturního dědictví.

Přečíst článek

Data, predikce a řízení, které reaguje okamžitě

Na změny v retailu je třeba reagovat pružně. AI pomůže zrychlit a zpřesnit provoz, od řízení zásob po predikci poptávky. Proto firma rozšiřuje svůj technologický tým a nabírá více než 50 expertů, kteří budou utvářet budoucnost retailu nejen pro Rohlik, ale pro celý trh.

Další klíčovou roli převezme nový tým „Autopilot Tribe“, zaměřený na hlubokou integraci AI do firemních procesů. Rohlik proto hledá specialisty například na Prompt Engineering – nově vznikající disciplínu, která ladí AI modely pomocí precizně formulovaných dotazů – nebo AI Engineers. Tyto pozice jsou na trhu stále vzácné, ale stávají se zásadní pro maximální využití umělé inteligence.

Rohlík mění i způsob řízení firmy. Opouští tradiční hierarchickou strukturu a přechází na rozhodování založené na datech, predikcích a algoritmech. Tento přístup přinese rychlejší růst, lepší služby a okamžitou reakci na potřeby zákazníků. Podle studie McKinsey z roku 2023 může generativní AI zvýšit ekonomický přínos až o 7,9 bilionu dolarů ročně, přičemž největší dopady se projeví v supply chainu, řízení zásob a automatizaci procesů.

„Budeme firmou, která využije AI naplno a posune retail o úroveň dál. Kdo se nepřizpůsobí, nebude mít šanci konkurovat. V potravinovém retailu je marže velmi tenká a ten, kdo bude mít nákladovou a rychlostní výhodu díky technologiím bude disproporčně úspěšný. Stačí se podívat třeba na Lidl. Zbytek trhu tápe a tržní koláč, který si Rohlík může ukousnout, je obří,“ dodává Tomáš Čupr.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme