Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Airbus a Primoco tvoří dokonalý špionážní tým. Řídí jej umělá inteligence

Dron společnosti Primoco
Primoco
Michal Nosek

Letový test společnost Airbus ukázal, jak lze její zpravodajský software využít k autonomnímu řízení skupiny bezpilotních letounů. Díky tomu mohou operátoři na zemi nebo piloti v letadlech s posádkou řídit několik dronů současně a zbavit se tak náročných úkolů, jako je sledování a kontrola rozsáhlých oblastí. Díky tomu se mohou lépe soustředit na hlavní cíle mise.

Reklama

Airbus provedl v rámci spolupráce s českým výrobcem bezpilotních letounů Primoco test na letišti Písek-Krašovice. Operátoři na pozemní stanici vyslali dva bezpilotní letouny Primoco One 150 do předem určené cílové oblasti. Týmový zpravodajský software společnosti Airbus zadal bezpilotním letounům oblast sledování. Oba stroje pak pomocí softwaru pro automatické rozpoznávání cílů založeném na umělé inteligenci Airbus potvrdily hrozby současně. Bezpilotní letoun lokalizoval hrozbu a odeslal data o systému protivzdušné obrany protivníka společně s výstrahou pozemní stanici.

Dron One 150 české firmy Primoco

Jizerskou 50 pokryje mobilní signál z dronu. Jde o evropskou premiéru

Mobilní operátor T-Mobile se spojil s výrobcem bezpilotních letounů Primoco a společně testují stroj, jehož technologie slouží k vysílání mobilního signálu.

Přečíst článek

„Význam bezpilotních letounů v obraně exponenciálně roste, jak vidíme na Ukrajině. Rychle se také stávají faktorem v komerčních aplikacích pro ochranu hranic a pobřeží, monitorování požárů, pátrání a záchranu, konektivitu nebo zemědělství a inteligentní agrární hospodaření,“ řekl ke spolupráci Mike Schoellhorn, generální ředitel společnosti Airbus Defence and Space.

Bezpilotní letoun Primoco 150 One

Reklama
Primoco One150 na letišti v Písku Newstream Michal Nosek

Ve druhém testovaném případě dostaly jednotlivé letouny bez posádky samostatné úkoly. Jeden dron byl zodpovědný za monitorování cílové oblasti a detekci hrozeb. Druhý se pohyboval v pozadí v pohotovostním režimu. Jakmile ten první objevil nepřátelskou hrozbu, zadal pomocí softwaru od Airbusu druhému bezpilotnímu letounu úkol identifikovat hrozbu, v tomto případě nepřátelský systém protivzdušné obrany a nahlásit ji operátorům na pozemní stanici. První bezpilotní letoun mezitím pokračoval v monitorování potenciálně ohrožené oblasti.

Tisíce litevských dronů pro Ukrajinu leží ve skladech, prý kvůli byrokracii

Pomoc pro Ukrajinu brzdí byrokracie. Ve skladech v Litvě leží tisíce dronů

Tisíce dronů, které Litva slíbila Ukrajině bránící se ruské invazi, leží v armádních skladech kvůli průtahům způsobeným byrokracií, informuje litevská veřejnoprávní televize a rozhlas (LRT) na svých internetových stránkách. Vláda ve Vilniusu je přitom Ukrajincům slíbila poslat do konce minulého roku.

Přečíst článek

„Airbus a Primoco zároveň úspěšně otestovaly i integraci aplikací třetích stran, které nejsou vlastními aplikacemi Airbus ATR. Vzhledem k tomu, že důraz byl kladen na demonstraci škálovatelnosti softwaru pro týmové zpravodajství pro jakýkoli bezpilotní systém nezávisle na výrobci a jeho rozšiřitelnosti na další aplikace, nebyla reakce na hrozbu součástí letových testů. Hrozbu však mohl zneškodnit pilot ve stíhačce na základě zaměřovacích údajů z bezpilotních letounů," popsal průběh testu Ladislav Semetkovský, zakladatel Primoco.

Po úspěšném testu nyní Airbus pracuje na dalších krocích. „Jedná se o doplňující následný vývoji softwaru pro týmové zpravodajství jako samostatného produktu, který lze instalovat do jakéhokoli letadla s pevným křídlem, rotačním křídlem, s posádkou nebo bez posádky, jež jsou na trhu k dispozici. Totéž platí pro integraci softwarových komponent třetích stran, jako je automatické rozpoznávání cílů. Produkt umožní týmové zpravodajství mimo bojové aplikace včetně kontrol významné infrastruktury,“ doplnil Semetkovský.

Velcí přepravci se pojišťují proti válečným rizikům

Kdo vydělává na válkách? Pojišťovny válečných rizik inkasují jmění a udržují obchod v pohybu

Pojištění válečných rizik je specializovaný pojistný trh, který v současné době nabývá dramaticky na významu. Je životně důležitý pro udržení přepravců ropy, uhlí a obilí plujících nebezpečnými vodami Rudého, Černého i Středozemního moře.

Přečíst článek

Již v předchozích letových testech, například v roce 2022, společnost Airbus demonstrovala rozsáhlou součinnost více platforem s posádkou a bez posádky, známou jako Manned-Unmanned Teaming. V říjnu 2024 Airbus a evropští partneři také předvedli, jak mohou vrtulníky a systémy bez posádky od různých výrobců spolupracovat. 

Pilot dronu, ilustrační foto

Obyčejná práce: Pilot dronu musí být tak trochu technik, umělec, manažer a právník v jednom

Trh s profesionálními drony stabilně roste. A s tím se zvětšuje poptávka i po jejich operátorech.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme