Airbus a Primoco tvoří dokonalý špionážní tým. Řídí jej umělá inteligence
![Dron společnosti Primoco](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/dronJIZ50.jpg)
Letový test společnost Airbus ukázal, jak lze její zpravodajský software využít k autonomnímu řízení skupiny bezpilotních letounů. Díky tomu mohou operátoři na zemi nebo piloti v letadlech s posádkou řídit několik dronů současně a zbavit se tak náročných úkolů, jako je sledování a kontrola rozsáhlých oblastí. Díky tomu se mohou lépe soustředit na hlavní cíle mise.
Airbus provedl v rámci spolupráce s českým výrobcem bezpilotních letounů Primoco test na letišti Písek-Krašovice. Operátoři na pozemní stanici vyslali dva bezpilotní letouny Primoco One 150 do předem určené cílové oblasti. Týmový zpravodajský software společnosti Airbus zadal bezpilotním letounům oblast sledování. Oba stroje pak pomocí softwaru pro automatické rozpoznávání cílů založeném na umělé inteligenci Airbus potvrdily hrozby současně. Bezpilotní letoun lokalizoval hrozbu a odeslal data o systému protivzdušné obrany protivníka společně s výstrahou pozemní stanici.
Mobilní operátor T-Mobile se spojil s výrobcem bezpilotních letounů Primoco a společně testují stroj, jehož technologie slouží k vysílání mobilního signálu.
Jizerskou 50 pokryje mobilní signál z dronu. Jde o evropskou premiéru
Zprávy z firem
„Význam bezpilotních letounů v obraně exponenciálně roste, jak vidíme na Ukrajině. Rychle se také stávají faktorem v komerčních aplikacích pro ochranu hranic a pobřeží, monitorování požárů, pátrání a záchranu, konektivitu nebo zemědělství a inteligentní agrární hospodaření,“ řekl ke spolupráci Mike Schoellhorn, generální ředitel společnosti Airbus Defence and Space.
Bezpilotní letoun Primoco 150 One
![](/uploads/image/IMG-3107-1-.jpg)
Ve druhém testovaném případě dostaly jednotlivé letouny bez posádky samostatné úkoly. Jeden dron byl zodpovědný za monitorování cílové oblasti a detekci hrozeb. Druhý se pohyboval v pozadí v pohotovostním režimu. Jakmile ten první objevil nepřátelskou hrozbu, zadal pomocí softwaru od Airbusu druhému bezpilotnímu letounu úkol identifikovat hrozbu, v tomto případě nepřátelský systém protivzdušné obrany a nahlásit ji operátorům na pozemní stanici. První bezpilotní letoun mezitím pokračoval v monitorování potenciálně ohrožené oblasti.
Tisíce dronů, které Litva slíbila Ukrajině bránící se ruské invazi, leží v armádních skladech kvůli průtahům způsobeným byrokracií, informuje litevská veřejnoprávní televize a rozhlas (LRT) na svých internetových stránkách. Vláda ve Vilniusu je přitom Ukrajincům slíbila poslat do konce minulého roku.
Pomoc pro Ukrajinu brzdí byrokracie. Ve skladech v Litvě leží tisíce dronů
Zprávy z firem
„Airbus a Primoco zároveň úspěšně otestovaly i integraci aplikací třetích stran, které nejsou vlastními aplikacemi Airbus ATR. Vzhledem k tomu, že důraz byl kladen na demonstraci škálovatelnosti softwaru pro týmové zpravodajství pro jakýkoli bezpilotní systém nezávisle na výrobci a jeho rozšiřitelnosti na další aplikace, nebyla reakce na hrozbu součástí letových testů. Hrozbu však mohl zneškodnit pilot ve stíhačce na základě zaměřovacích údajů z bezpilotních letounů," popsal průběh testu Ladislav Semetkovský, zakladatel Primoco.
Po úspěšném testu nyní Airbus pracuje na dalších krocích. „Jedná se o doplňující následný vývoji softwaru pro týmové zpravodajství jako samostatného produktu, který lze instalovat do jakéhokoli letadla s pevným křídlem, rotačním křídlem, s posádkou nebo bez posádky, jež jsou na trhu k dispozici. Totéž platí pro integraci softwarových komponent třetích stran, jako je automatické rozpoznávání cílů. Produkt umožní týmové zpravodajství mimo bojové aplikace včetně kontrol významné infrastruktury,“ doplnil Semetkovský.
Pojištění válečných rizik je specializovaný pojistný trh, který v současné době nabývá dramaticky na významu. Je životně důležitý pro udržení přepravců ropy, uhlí a obilí plujících nebezpečnými vodami Rudého, Černého i Středozemního moře.
Kdo vydělává na válkách? Pojišťovny válečných rizik inkasují jmění a udržují obchod v pohybu
Zprávy z firem
Již v předchozích letových testech, například v roce 2022, společnost Airbus demonstrovala rozsáhlou součinnost více platforem s posádkou a bez posádky, známou jako Manned-Unmanned Teaming. V říjnu 2024 Airbus a evropští partneři také předvedli, jak mohou vrtulníky a systémy bez posádky od různých výrobců spolupracovat.
Trh s profesionálními drony stabilně roste. A s tím se zvětšuje poptávka i po jejich operátorech.
Obyčejná práce: Pilot dronu musí být tak trochu technik, umělec, manažer a právník v jednom
Zprávy z firem