Airbus výsledky překvapil, výrobních cílů ale nedosáhl
Evropský výrobce letadel Airbus loni zvýšil zisk před úroky a zdaněním (EBIT) o 16 procent na 5,6 miliardy eur (132,4 miliardy korun). Výsledky firmy překonaly očekávání trhu. Firma uvedla, že letos chce dodat 720 letadel. Stejný plán měl i loni, ten ale nakonec nesplnil.
Tržby loni stouply o 13 procent na 58,8 miliardy eur, k čemuž přispělo zvýšení dodávek a silný dolar. Podnik s ohledem na potíže v dodavatelských řetězcích zpomalil růst výroby svého nejprodávanějšího letounu A320neo. Na letošní rok skupina stanovila cíl upraveného provozního zisku EBIT na šest miliard eur.
Airbus loni dodal 661 letounů. To sice představuje meziroční nárůst o osm procent, odbyt ale výrazně zaostává za původním cílem 720 kusů. Firma jej později snížila na 700 kusů, ale nakonec od něj pouze několik týdnů před koncem roku zcela upustila.
Letecká společnost Air India podepsala dohody s výrobci letadel Airbus a Boeing, od nichž by mohla objednat až 540 strojů. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na obeznámené zdroje, podle nichž by indické aerolinky mohly věc oficiálně oznámit příští týden. Podle Bloombergu by se mohlo jednat o největší nákup v historii letecké dopravy. Air India se snaží vytvořit úspornou flotilu, která by mohla konkurovat místním nízkonákladovým hráčům a silným leteckým společnostem z Perského zálivu. Zástupci společností Airbus, Boeing a Air India se k věci odmítli vyjádřit. Hodnotu dohod zdroje nezmiňují, podle dřívější zprávy agentury Reuters se bude pohybovat v řádu desítek miliard dolarů.Obří kontrakt, Air India nakoupí pět stovek nových letadel od Airbusu a Boeingu
Zprávy z firem
Problémy se zásobováním přetrvávají
„Přizpůsobujeme výrobu tak, aby odpovídala zásobování,” uvedl šéf Airbusu Guillaume Faury. „Nepříznivé provozní prostředí způsobilo, že se náš dodavatelský řetězec nemohl zotavit tempem, které jsme očekávali,” dodal.
Co se týče klíčového stroje A320neo, zdroje z odvětví v lednu podle agentury Reuters informovaly o aktualizovaném plánu Airbusu. Do konce roku 2024 jich firma hodlá vyrábět 65 měsíčně, hranici 75 strojů měsíčně Airbus posunul z poloviny desetiletí na rok 2026. Nyní podle zdrojů Airbus vyrábí 45 těchto letadel měsíčně.
Čistá hotovost Airbusu loni vzrostla na 9,4 miliardy eur a přiblížila se hranici, která byla dříve stanovena pro případné odkupy akcií. Faury loni v září investorům řekl, že bude s představenstvem o odkupu akcí jednat, jakmile firma dosáhne u tohoto ukazatele hranice deseti miliard eur.
Evropský letecký výrobce Airbus testuje autopilota, který nejenomže udrží letadlo ve vzduchu, ale v případě potřeby, například když piloti nejsou z nějakého důvodu schopni akce, sám vybere nejvhodnější blízké letiště, přistane na něm a doroluje k terminálu.Airbus vyvíjí systém, který by mohl nahradit drahé piloty. A zlevnit letenky
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.