Americké aerolinky lobbují u Bidena za omezení konkurence, kvůli Rusku tratí miliardy
Americké aerolinky, které kvůli válce na Ukrajině nemohou létat ruským vzdušným prostorem, stupňují lobbistickou kampaň na Kongres a Bílý dům, aby se vypořádaly s tím, co nazývají rostoucím problémem. Ztrácejí zakázky ve prospěch zahraničních, zejména asijských konkurentů, kteří mohou ruský prostor využívat a přepravovat tak cestující mezi Spojenými státy a Asií rychleji a levněji.
Američtí dopravci musejí při letech do Asie absolvovat delší cestu, často s mezipřistáním. Podle nich tak dochází ke zvýhodnění rivalů, kterým zůstal vzdušný prostor nad Ruskem otevřen. Domáhají se tak zastání a pomoci u amerických politiků.
Prázdné sedačky šetří palivo
Američtí dopravci už přes rok prakticky nemohou využívat krátké polární trasy, které jim šetří čas i palivo. Museli změnit transpacifické letové plány mezi Spojenými státy a řadou destinací na druhém konci světa, aby zajistili, že budou mít vždy kde přistát v případě nouze. Snížili také zatížení letounů nákladem i cestujícími. A v neposlední řadě pozastavili více než tucet plánovaných nových linek do Bombaje, Tokia, Soulu a dalších asijských měst, píše deník New York Times.
Před rokem řada leteckých společností bojovala s nedostatkem peněz, protože některé země jen velmi pomalu rušily cestovní omezení související s pandemií nemoci covid-19. Nyní, když jsou již hranice zcela otevřené, vykazují někteří z těchto dopravců vysoké zisky, upozornil server listu The Wall Street Journal (WSJ).Ze dna na vrchol, aerolinky po zvýšení cen vykazují vysoké zisky
Zprávy z firem
Například společnost American Airlines musí na své trase z Nového Dillí do New Yorku kvůli doplnění paliva často přistávat v městečku Bangor ve státě Maine v severovýchodní výspě Spojených států, tedy zhruba hodinu a půl před New Yorkem. Tyto provozní zastávky na dočerpání paliva a obměnu posádky jsou obvykle způsobeny zdržením letu kvůli nepříznivému větru a počasí. Tyto lety již tak musejí být provozovány s desítkami neobsazených sedadel, protože na palubě bylo zapotřebí snížit hmotnost, aby palivo vydrželo co nejdéle.
Mnoho zahraničních leteckých společností nemá zakázáno létat nad Ruskem, upozorňují americké aerolinky a jejich lobbisté. Tyto díky tomu získávají více cestujících na trasách do a z USA. Pokračující přístup ke kratším a palivově úspornějším trasám, které ruský vzdušný prostor poskytuje, dává dopravcům jako Air India, Emirates a China Eastern Airlines nespravedlivou výhodu, uvedla průmyslová lobbistická skupina Airlines for America v nedávné prezentaci před americkými zákonodárci v Kongresu.
Kolem ruské Kaliningradské oblasti se proletěl americký strategický bombardér B52, aby Rusům ukázal, kdo je na světě nejsilnější. Tento letoun je založený na technologiích ze čtyřicátých let. Spaluje tisíce galonů leteckého paliva. Pořád je ale dost hrozivý na to, aby jím nejsilnější stát světa mohl hrozit druhému nejsilnějšímu.Dalibor Martínek: Jaká je uhlíková stopa války na Ukrajině? Zkusme vymyslet pitomější otázku
Názory
Tratí nejen dopravci, ale celá Amerika, tvrdí
Sdružení Airlines for America odhaduje ztrátu ročního podílu amerických dopravců na trhu na dvě miliardy dolarů ročně (45 miliard korun). „Zahraniční letecké společnosti využívající ruský vzdušný prostor na letech do a z USA získávají významnou konkurenční výhodu oproti americkým dopravcům na hlavních trzích, včetně Číny a Indie,“ stojí v prezentaci z února. „Tato situace je přímo ku prospěchu zahraničních leteckých společností a na úkor Spojených států jako celku,“ stojí dále ve zprávě.
Americké letecké společnosti po léta měly přístup do ruského vzdušného prostoru prostřednictvím řady dohod s Moskvou. Výměnou za to platily ruské vládě poplatky za podporu řízení letového provozu, které činily stovky milionů dolarů ročně.
Kombinace konce covidových restrikcí v Asii, uzavření ruského vzdušného prostoru evropským dopravcům, nedostatek letadel a růst nákladů přinesl koktejl, který pro cestovatele letošní zimu znamená vysoké ceny letenek. Drahé jsou především cesty do Asie.Předražené letenky. Jde o nový normál, nebo bude lépe?
Money
Restrikce budou
Ale poté, co ruská invaze na Ukrajinu v loňském roce přiměla vlády v Evropě, Spojených státech a Kanadě zakázat ruským letadlům létat nad jejich vzdušným prostorem, Vladimir Putin okamžitě zavedl odvetná opatření a uzavřel ruský vzdušný prostor letadlům ze zemí, které vystupují na podporu Ukrajiny, včetně Česka.
Nyní aerolinky tlačí na Bílý dům a Kongres, aby problém vyřešily tím, že zahraniční dopravce ze zemí, které ještě nemají zakázán vstup do ruského vzdušného prostoru, podrobí stejným omezením, jaké platí pro americké letecké společnosti. Fakticky by je to tak přinutilo létat na stejných trasách jako používají jejich američtí konkurenti.
Letenky z Prahy patří poslední dobou k těm nejdražším v Evropě. U delších letů se při odletu z jiného evropského města dají ušetřit desetitisíce korun.Zdeněk Pečený: Proč nás aerolinky berou na hůl?
Názory
Podle informací deníku New York Times, který se odvolává na několik informovaných zdrojů, se zdá, že návrh získal pozornost u ministerstva dopravy. To mělo nedávno vypracovat nařízení, které by čínským dopravcům létajícím s pasažéry do USA zakázalo létat přes ruský vzdušný prostor. Návrh byl předložen skupině úředníků Bidenovy administrativy a tento týden by se o něm – spolu s dalšími navrhovanými opatřeními – mělo jednat.
„Bidenova administrativa by měla podniknout kroky k zajištění toho, aby zahraniční dopravci přelétající nad Ruskem neodlétali, nepřistávali ani neprocházeli přes americká letiště,“ uvedla Marli Collier, mluvčí Airlines for America.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.