Analýza: Hry jsou pro Netflix nezbytností

Globální televize Netflix údajně zvažuje vstup do herního byznysu. Slovo "údajně" si ale škrtněte. Pro Netflix jsou hry nezbytností. A pořádně se u toho zapotí.
Pro někoho to mohla být docela překvapivá informace. Globální televize Netflix najala bývalého manažera společnosti Oculus (vývojář brýlí pro virtuální realitu) či Zynga Mika Verdua jako viceprezidenta pro herní byznys. Netflix tak definitivně potvrdil, že to s herním průmyslem myslí vážně. A není se čemu divit.
Předně herní branže je ve světě daleko atraktivnější než filmová a točí se v ní téměř stejné množství peněz. Podle projekcí expertů se tu bude točit peněz spíše víc, zatímco filmový a seriálový průmysl bude růst daleko pomaleji. To je první důvod. Tím dalším je, že Netflix potřebuje růst, a jak ukazují nejnovější čísla nárůstu počtu předplatitelů, bude pro globální televizi stále těžší lákat nové zákazníky. A naposledy se herním vývojářům daří daleko lépe udržovat vztah se zákazníkem, což je pro úspěch budoucího byznysu stále důležitější. A Netflix to velmi dobře ví. Stejně jako, že v tomto zatím tahá za kratší konec, zvláště v porovnání se svými tradičními konkurenty (Walt Disney, Apple...).
Americký Netflix chce rozkročit do nové sféry. Vedle filmů, seriálů a dokumentů chce na své streamovací platformě nabízet i videohry. Už od příštího roku.
Netflix bude streamovat i videohry. Už hledá vývojáře
Zprávy z firem
Pro Netflix se tak herní průmysl stal logickým cílem. Ale vlastně jde o cíl nevyhnutelný a jediný možný.
Všechno je připraveno
Z praktického hlediska to pro Netflix nebude složité. Má globální distribuční kanál s více než 200 miliony uživatelů. Filmy a seriály se vysílají v podobě dat a není problém do toho toku přidat jiný typ dat, třeba her. A vzhledem k tomu, že například hudební branže je v tomto směru již vytěžená a knížky zase takovou ránu neudělají, jsou hry zcela logickým směrem. Navíc lidé Netflix sledují nejčastěji na počítači, tabletu, mobilu nebo nějakém zařízení typu Apple TV, k nimž není problém připojit jakýkoli ovladač (třeba Apple TV již nabízí vlastní ovladač a zároveň je kompatibilní s nejběžnějšími herními zařízeními od Playstationu či Xboxu).
Netflix si již několikrát vyzkoušel interaktivní formát, kdy divák mohl mírně ovlivňovat děj seriálu či filmu. To však byly pouze pokusy, interaktivní filmy se nikdy nestanou mainstreamem a daleko lepší bude sázka na plnohodnotné hry.
Nebude to zadarmo
Problémem pro Netflix bude fakt, že herní průmysl je již docela rozporcován, pohybují se v něm poměrně velké a dravé ryby a stávající globální televize do něj vstupuje z pozice outsidera. A to nemusí být úplně šťastné. Hráči jsou pro hraní nejexkluzivnějších titulů zvyklí využívat velké obchody typu Steam či Epic, majitelé konzolí zase nakupují přímo přes jejich nativní obchody opět spojené s velkými společnostmi (Playstation vlastní Nintendo, Xbox pak produkuje Microsoft).
Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Žebříček také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala hodnotu největších značek z Evropy.
Amazon je nejcennější značkou, Tesla je skokan. Čínské brandy ale vytrvale sílí
Zprávy z firem
Již Apple i Google si se svými zdánlivě neomezenými možnostmi ozkoušely, že herní branži rozhodně nezvládnou levou zadní a jejich služby Stadia a Arcade nelze označit za revoluci v gamingu.
Netflix tak čeká poměrně dost složitá cesta a není úplně jisté, jak jeho invaze do herního průmyslu bude vypadat. Nejsmysluplnější by byla cesta akvizice již nějakého třeba i středněvelkého hráče na tomto trhu. Tím by se mohl stát například Roblox, prostředí, v němž uživatelé vytvářejí původní hry pro další uživatele a mohou na tom rovnou vydělávat. Roblox v posledních letech patřil k rychle rostoucím tech společnostem a letos vstoupil na burzu, kde se mu daří solidně. Akvizice podobné společnosti by pro Netflix dávala hluboký smysl. Roblox totiž vychází z principů uzavřeného ekosystému, díky čemuž by Netflix potenciálně získal mnoho milionů nových uživatelů. A že by se pak dalo čarovat s propojením her, film a seriálů, to už jasně ukázal Walt Disney nebo třeba Apple.
Uvidíme, jak se Netflixu bude v novém odvětví dařit. Reed Hastings a jeho tým už několikrát ukázali, že dokážou měnit podstatu svého byznysu a vydat se směrem, kde je hodně peněz. Nikdy to nebylo lehké a často to vypadalo na reputační krach (třeba v roce 2011). Ale nakonec z toho bylo vždycky zlato. Jen tentokrát to může být opravdu hodně drahé.
Bill Gates, Mark Zuckerberg, Jeff Bezos a další těžkotonážní jména dnes odjíždějí z prázdninového pobytu v Idahu. Teprve se uvidí, které nové akvizice z toho vyplynou.
Miliardáři na táboře v Sun Valley: řešily se nákupy, bitcoin i rafting
Leaders
Denně čerstvá ryba, pljeskavica nebo burek. Kousek Balkánu můžete ochutnat v Bistru Antonia Sandeva na Skořepce. Navíc za velmi příjemné ceny.
Poznávejte chutě světa: Tentokrát se vydejte za Středomořím do centra Prahy
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.