Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Rok úvěrů. Loni se rekordně zadlužily firmy i domácnosti

Peníze, ilustrační foto
Pixabay

Loňský rok byl rekordní nejen u úvěrů na bydlení, ale také u nových spotřebitelských úvěrů a firemních úvěrů. Jedním z důvodů byly nízké úroky, které ke konci roku začaly růst. K silnější dynamice u firemních úvěrů přispěly i podpůrné covidové programy, upozornil hlavní analytik České bankovní asociace Jakub Seidler.

Reklama

Objem spotřebitelských úvěrů dosáhl 91 miliard korun, což je proti roku 2020 pětinový nárůst. Rekordní objem byl i u úvěrů nefinančním podnikům, kde se přiblížil 650 miliardám korun. V dosud rekordním roce 2015 nepřesáhl 500 miliard korun.

U spotřebitelských úvěrů jde podle analytika o vyšší objemy, než banky poskytly v předcovidových letech. Dopad zvyšování úrokových sazeb České národní banky do sazeb spotřebitelských úvěrů byl doposud mírnější, jelikož zde dopad tlumí prostor ve snižování marží, které jsou u těchto typů úvěru vyšší. Průměrná sazba se tak ke konci roku pohybovala o desetinu procenta nad úrovni z počátku roku 2021. Na konci roku činila osm procent, uvedl hlavní analytik České bankovní asociace Jakub Seidler.

K silnější dynamice firemních úvěrů přispěly i podpůrné covidové programy, dodal Seidler. Ty od svého začátku po vypuknutí pandemie do konce roku 2021 činily přes 72 miliard korun, nicméně v samotném roce 2021 přispěly 31 miliardami korun. Zatímco průměrná úroková sazba u nových podnikových úvěrů byla zkraje loňského roku 1,5 procenta, na konci roku se dostala k hranici 4,5 procenta. Mírně nižší byla u úvěrů nad 30 milionů korun, případně úvěrů s delší fixací, podotkl.

Reklama

Celkový objem nových úvěrů poskytnutých v loňském roce a případný úvěrový impuls byl tak loni rekordní a přiblížil se 19 procentům hrubého domácího produktu (HDP). V letech před pandemií se pohyboval mezi 12 a 13 procenty HDP. „Část tohoto impulsu však uvidíme patrně ještě letos, a to u úvěrů na bydlení,“ připomněl Seidler.

Raiffeisenbank

Dobrý rok pro Raiffeisenbank. Zisk jí stoupl o víc než 100 procent na 4,7 miliardy korun

Rok 2021 byl pro Raiffeisenbank rušný. Po akvizici Equa bank a Akcenty zvládla navzdory pandemii integrovat jejich zaměstnance i klienty a přitom zvýšit čistý zisk meziročně o 119 procent na na 4,69 miliardy korun, uvedla banka.

Přečíst článek

V letošním roce budou lidé stále čerpat vysoký počet úvěrů, které byly schváleny ještě v loňském roce. U podnikových úvěrů začíná být více patrná preference úvěrů v cizích měnách, což pravděpodobně souvisí s růstem korunových úrokových sazeb a větším zájmem firem o eurové financování, poznamenal Seidler.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme