Aténské letiště jde na burzu. Stát z toho má 20 miliard

S akciemi mezinárodního letiště v Aténách se příští týden začne obchodovat na burze.
Zájem o primární veřejnou nabídku akcií (IPO), která je v Řecku největší od dluhové krize v letech 2010 až 2018, je mezi investory vysoký, poptávka výrazně převyšuje nabídku. Cena tak byla stanovena na horním konci plánovaného rozpětí, oznámila řecká privatizační agentura HRADF. Vláda v nabídce nabízí 30 procent akcií letiště.
S akciemi by se mělo začít obchodovat na aténské burze kolem 7. února. Cena za jednu akcii byla stanovena na 8,2 eura, stát z nabídky získá 784,7 milionu eur (19,5 miliardy korun). Podle privatizační agentury už objednávky investorů převýšily osm miliard eur. Plánovaných 90 milionů akcií vláda nabídla řeckým a zahraničním investorům a současným akcionářům.
Šéf pražské burzy Petr Koblic by na tuzemském parketu rád viděl cenné papíry Letiště Praha. Řekl to v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. Shodou okolností tento týden záměr vstoupit na burzu oznámilo také letiště v Aténách. Veřejně obchodované akcie letištních společností ve světě skutečně nejsou nic neobvyklého, ostatně i vídeňské letiště je na burze. A do budoucna taková investice může i drobnému akcionáři slušně vydělat.
Pražské letiště by mohlo na burzu. Proč ne, ve světě je to běžná praxe
Trhy
Nabídka letiště je nejvýznamnější primární nabídkou akcií v Řecku od roku 2000. Největšímu letišti v zemi by měla pomoci expandovat, protože do Řecka směřují rekordní počty turistů. Aténské letiště, celým názvem Mezinárodní letiště Eleftheria Venizela Atény, spojuje Řecko se 155 městy po celém světě a loni odbavilo přes 28 milionů cestujících. To je o 24 procent více než v předloni. Přibližně 19 milionů z nich přicestovalo ze zámoří. Podle analytické firmy OAG se loni stalo devátým nejvytíženějším letištěm v Evropě.
Cestovní ruch má na hrubém domácím produktu (HDP) Řecka podíl 25 procent. Příjmy od zahraničních turistů za 11 měsíců loňského roku stouply o 15 procent na 20 miliard eur a ve srovnání se stejným obdobím roku 2019, tedy před pandemií nemoci covid-19, byly vyšší o 13 procent. Počáteční ukazatele naznačují, že i letošní rok bude velmi dobrý.
Po několika letech se na pražské letiště vrací přímé spojení s hlavním městem Spojených arabských emirátů (SAE) Abú Dhabí. Jde o charterové spojení pro skupinu DER Touristik, která na českém trhu zastřešuje cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours. Linku do hlavního města Spojených arabských emirátů bude skupina provozovat s dopravcem Smartwings jednou týdně, každý čtvrtek v 10:20, až do začátku května.
Bílé pláže i monumentální mešita. Zapomeňte na Dubaj, letos se létá do Abú Dhabí
Enjoy
Velké plány letiště
Ředitel řeckého institutu cestovního ruchu INSETE Elias Kikilias upozornil, že letiště v Aténách není jen prostorem pro přílety a odlety. Patří mu i širší oblast kolem terminálu s hotelem, prostory pro výstavy a velkými nákupními centry. Fakticky tak obsluhuje oblast s téměř šesti miliony obyvatel.
Letiště také plánuje rozšíření ve třech fázích. Jeho cílem je zvýšit do roku 2046 kapacitu terminálu na 50 milionů cestujících. Počítá se s rozšířením centrálního terminálu, vzniknout má nová parkovací dráha pro 32 letadel, nový terminál pro VIP a také vícepodlažní parkoviště.
Nabídka akcií letiště přichází po prvním prodeji nových řeckých dluhopisů od doby, kdy Řecko znovu získalo rating v investičním pásmu. Tento týden vláda nabídla desetileté dluhopisy, které přilákaly objednávky v rekordním objemu 35 miliard eur. Řecká ekonomika svým výkonem loni překonala většinu ostatních evropských ekonomik.
Podíl 40 procent vlastní v letišti německý provozovatel AviAlliance. Ten se s vládou dohodl, že odkoupí dalších deset procent za cenu vyšší, než je cena stanovená pro primární nabídku.
Z pražského Letiště Václava Havla loni odcestovalo 13,8 milionu cestujících. Meziročně se počet odbavených cestujících zvýšil o 29 procent, a dostal se tak na 78 procent počtu odbavených cestujících v roce 2019 před pandemií covidu-19. Na začátku minulého roku letiště pro rok 2023 odhadovalo zhruba 12,5 milionu přepravených cestujících, tuto prognózu tedy překonalo o více než 1,3 milionu.
Letiště Praha se pomalu vrací na čísla před covidem. Loni odbavilo 13,8 milionu cestujících
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.