Auto budoucnosti jezdí jen na solární energii. Ale stojí miliony

Nizozemská společnost Lightyear zahájila jako první na světě sériovou výrobu elektromobilu, který získává energii přímo ze slunečního svitu. První model Lightyear 0 stojí 250 tisíc eur (6,1 milionu korun) a firma má již předběžné objednávky na zhruba 150 vozů, napsala agentura Bloomberg.
Lightyear plánuje vyrábět vozy v závodě společnosti Valmet Automotive Oyj ve Finsku. Začne tempem jedno auto týdně. Do druhé poloviny příštího roku by měla výroba stoupnout na pět týdně, řekl agentuře Bloomberg generální ředitel a spoluzakladatel firmy Lex Hoefsloot.
Americká automobilka Tesla, v jejímž čele stojí miliardář Elon Musk, zůstává jedničkou na trhu s elektromobily ve Spojených státech. Její tržní podíl se však snižuje, protože konkurenti uvádějí na trh čím dál více cenově dostupnějších modelů. Vyplývá to ze zprávy společnosti S&P Global Mobility. V letošních prvních třech čtvrtletích se podíl Tesly na trhu s elektromobily v USA podle této zprávy snížil na 65 procent ze 71 procent před rokem a ze 79 procent v roce 2020. S&P předpokládá, že do roku 2025 se tento podíl propadne na méně než 20 procent.
Chmurný výhled pro Teslu. Její podíl na trhu klesne během pár let čtyřnásobně, říká S&P
Zprávy z firem
Vůz má na kapotě a střeše zakřivené solární panely. Podle Hoefsloota je schopen v létě v Amsterodamu jezdit bez nabíjení dva měsíce a v Portugalsku až sedm měsíců. Energie získaná ze slunce přidá každý den až 70 kilometrů dojezdu.
Těžké začátky
Automobily poháněné sluncem se zatím jen těžko dostávají z fáze prototypu, protože solární panely vyžadují velkou plochu. Hoefsloot dodal, že pro firmu bylo v počátcích náročné získat finanční prostředky, protože investoři se zdráhali vložit své peníze do nového konceptu.
Společnost byla založena v Nizozemsku v roce 2016. Nyní vyvíjí model Lightyear 2, jehož cena by měla začínat na 30 tisících eur (730 tisíc korun). Jeho výroba by měla začít v roce 2025.
Podivejte se na video k výrobě Lightyear 0:
Prodej osobních elektromobilů v Česku za letošní tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 89 procent na 3887. Zhruba tři čtvrtiny z nich tvořila nová vozidla, zbytek připadl na ojetá. Podíl prodejů nových osobních elektromobilů na registracích všech osobních aut v Česku činil dvě procenta, což Česko řadí na předposlední místo v EU. Poslední je Slovensko. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Prodej e-aut v Česku roste. V provozu jich je již téměř 14 tisíc
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.