Dny snových marží automobilek končí. Teslu z pozice lídra vytlačil Mercedes

Největším světovým výrobcům automobilů v prvním čtvrtletí vzrostl obrat, odbyt a zisk s nimi ale nejdou ruku v ruce. Uvádí to studie poradenské společnosti EY. Experti proto doporučují kontrolu nákladů, píše agentura DPA. Dřívější maržová jednička Tesla se v pořadí propadla, v čele stanul Mercedes-Benz.
Tržby největších automobilek se v prvních třech měsících roku meziročně zvýšily o 19 procent. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) za nimi ale s růstem o 6,1 procenta zaostal, odbyt se zvýšil jen o čtyři procenta. Ziskovost – měřená marží EBIT, která dává provozní výsledek do vztahu k tržbám – klesla z devíti procent na osm.
Tesla se propadla až na čtvrté místo
Novým lídrem v maržích mezi 16 analyzovanými výrobci automobilů se stala společnost Mercedes-Benz s marží EBIT 14,7 procenta. Za ní následují BMW (14,6 procenta) a Kia (12,1 procenta). Bývalý lídr v maržích, výrobce elektromobilů Tesla, se umístil na čtvrtém místě s 11,4 procenta.
Osm členských zemí zaslalo do Bruselu společný dokument, ve kterém silně kritizují připravovanou emisní normu Euro 7. Ve skupině signatářů jsou kromě Česka také například Slovensko, Francie a Itálie. Dokument označuje chystaná pravidla za nerealistická.
Nerealistické. Osmička zemí unie včetně Česka podepsala dokument proti emisní normě Euro 7
Leaders
"Poprvé od začátku roku 2021 vidíme jasné známky zpomalení zisků, které už nerostou tak rychle jako tržby," řekl šéf divize mobility pro západní Evropu v EY Constantin Gall. Trh se podle něj normalizuje. "Nové auto brzy přestane být nedostatkovým zbožím jako loni," řekl Gall. Pro automobilky je ale proto stále obtížnější prosadit si na trhu vysoké ceny vozidel a vzdát se slev. "Dny vysněných marží pro některé společnosti brzy skončí," dodal Gall.
Většina výrobců navíc v současnosti dosahuje výrazně vyšších zisků se spalovacími motory než s elektrickými vozidly, uvedl konzultant tohoto odvětví ze společnosti EY Peter Fuss. Výrobci musejí dokázat dodat na trh více elektromobilů. "Větší nákladová disciplína nejde obejít, jinak trvale hrozí výrazně nižší ziskovost," zdůrazňuje Fuss.
Čína předstihla Japonsko na pozici největšího světového vývozce aut. V prvním čtvrtletí Čína vyvezla podle oficiálních statistik 1,07 milionu vozů, což je meziročně o 58 procent více. Z Japonska putovalo na světové trhy 954 185 automobilů, o šest procent více než ve stejném období loni, píšezpravodajský server BBC.
Dříve symbol levného šuntu. A teď je Čína poprvé největším světovým vývozcem aut
Money
Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Brusel. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské firmy Frontier Economics náklady u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1862 eur na vozidlo, v přepočtu zhruba 44 tisíc korun.
Náklady na emisní normu Euro 7 mnohonásobně převýší odhady Evropské komise, tvrdí výrobci vozů
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.