Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Autoskla Sekurit z Hořovic pracují s rozšířenou realitou. Trend vývoje pokračuje k dotykovému přednímu oknu

Finální kontrolou prochází každé sklo
Newstream Michal Nosek
Michal Nosek

Hloupou, avšak zažitou frázi, že je Česká republika pouze montovnou bez valné přidané hodnoty, vyvrací většina místních továren a výrob. Jednou z nich je hořovický výrobce autoskel Sekurit, který patří do globálního koncernu Saint-Gobain.

Reklama

Vstupujeme do haly kde vznikají nepostradatelné součásti automobilů - přední, zadní a střešní okna. Deset let firma do provozu nepustila prakticky žádnou návštěvu a fotografovat se zde nesmí ani dnes. Jen na vybraných místech. Podnik si tím chrání unikátní technologické postupy před průmyslovou špionáží a konkurencí

FOTOGALERIE: Jak se vyrábějí chytrá autoskla v hořovickém Sekuritu

Výroba autoskel v Hořovicích na Berounsku začíná tabulemi plochého skla. Nová linka, v hodnotě miliard korun, je plně automatizovaná. Na robotický provoz dohlížejí jen mistři zodpovědní za svou část výroby a další zaměstnanci obsluhují manipulační techniku. V podniku pracuje šedesát procent mužů a čtyřicet procent žen

Reklama

Složitý proces

Vše začíná nejdůležitější fází. Tou je laserové vyřezávání konkrétního tvaru skla. Veškerý odpadní materiál z prořezu odchází na recyklaci a vyříznutý polotovar putuje na pásu dál mycím a sušícím procesem k tisku černé a stříbrné barvy.  

Stříbrný natištěný rastr následně slouží k vyhřívání a černý k ochraně proti slunci. Čelní, zadní i střešní okna se skládají ze dvou skel, vnitřního a vnějšího, které se spojí laminační fólií ve tvarovací peci. Z ní je robotické rameno vyjme již ve finální podobě

Volvo Cars sníží podíl ve výrobci elektromobilů Polestar

Volvo prchá od nerentabilního Polestaru. Chce se zaměřit na vlastní bateriovou technologii

Švédský výrobce osobních aut Volvo Cars sníží podíl ve výrobci elektromobilů Polestar Automotive Holding a přestane tohoto nerentabilního výrobce elektromobilů i financovat, aby se mohl soustředit na vlastní bateriovou technologii.

Přečíst článek

„Poté každé sklo putuje ke kontrole. Ta se provádí nejdřív lidským pohledem a pak moderní počítačovou technologií,“ popisuje finální proces Jan Svejkovský, procesní inženýr a hlavní technik přípravy folií. 

Jiří Hložek, procesní inženýr finálních kontrol, k tomu říká, že na třech linkách se vyrábějí přední, zadní a střešní skla do luxusnějších řad vozů mnoha automobilek. Boční okénka portfolio továrny neobsahuje. 

Pro luxusní vozy světových značek

Ve fabrice vytvářejí i nejmodernější autoskla Head Up, která umožňují využití rozšířené reality. Řidič na skle tak při jízdě díky speciální projekci vidí například údaje o spotřebě, rychlosti i trase cesty a povolené rychlosti. Tato skla se v současné době montují například do škodovácké vlajkové lodě - elektromobilu Enyaq

Saint-Gobain Sekurit vyrábí kompletní systémy, které spojují více funkcí v jednom kusu zasklení. Jedná se tak o tak skla, která mají integrované vytápění, ochranu proti přehřívání, antény nebo Head Up displeje s rozšířenou realitou. Ta jsou navíc velmi lehká, tenčí a přitom si zachovávají všechny dobré parametry. „U všech skel jednoho vozu může být celková úspora hmotnosti až šest kilogramů,” popisuje současnost Jakub Benda, tiskový mluvči Saint Gobain ČR.

Jitka Volná

Zájem o životní pojištění roste, lidé už své zdraví neberou jako samozřejmost

Doby, kdy Češi pojišťovali hlavně svůj majetek a sebe tak trochu opomíjeli, jsou snad dávno minulé. Potvrzují to i data pojišťoven, podle kterých zájem o životní pojištění v posledních letech roste. Podle Jitky Volné, manažerky životního pojištění v České podnikatelské pojišťovně (ČPP), si stále více lidí uvědomuje, že být zdravý není samozřejmost. Ale ne všichni vědí, jak si správně nastavit pojistné částky nebo skladbu rizik, aby byl člověk dostatečně chráněn.

Přečíst článek

To je technologická současnost, ale vraťme se do minulosti. V Hořovicích odstartovala firma Sekurit výrobu téměř před třiceti lety. V roce 1995 výroba odstartovala obyčejnými skly pro vozy Škoda Felicia a škoda Octavia. Podnik postupně rostl a jen za posledních více než 10 let investoval Saint-Gobain Sekurit do nových výrobních zařízení a inovací v České republice více než 3 miliardy korun. Od roku 2011 vybudoval tři nové linky a u dalších proběhlo výrazné zvýšení automatizace. První plně robotizovanou linku otevřel již v roce 2016.

Vhled do budoucnosti 

V příštích letech se v hořovickém Sekuritu začnou vyrábět i další typy skel, které značka vyvíjí ve svých centrech po celém světě. „Konkrétní parametry těchto skel i začátek jejich výroby jsou přísně střeženým tajemstvím, nicméně už teď je jisté, že jednou z možných cest je výroba dotykových skel využívaných i mimo současné středové infopanely moderních vozů,“ plánuje Luis Cacheiro Olleros, generální ředitel firmy Sekurit, která vykazuje roční obrat okolo čtyř miliard korun

Testování techniky na nakloněné rovině

Bagr ovládaný přes iPhone i největší akustická komora v Evropě. Podívejte se do továrny Doosan Bobcat

Každý den v továrně Doosan Bobcat ve středočeské Dobříši spotřebují 25 tun skandinávských ocelových plátů. Z nich laser nařeže jednotlivé komponenty pro výrobu známých stavebních strojů Bobcat. Poté se díly ohýbají, svařují, lakují a následně z nich vznikají bagry a nakladače, které putují do celého světa.

Přečíst článek

Škoda chystá levný elektromobil do města. Jak bude Epiq vypadat

Bude malé, elektrické a a cenově dostupné. Škoda chystá městské SUV za 600 tisíc. Představí ho příští rok.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme