Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Balíkovna se od České pošty oddělí příští rok v dubnu

Generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán
ČTK
 ČTK

Balíkovna jako poskytovatel komerčních poštovních služeb by se měla od České pošty oddělit do samostatné společnosti od 1. dubna příštího roku. Nějakou dobu pak zůstane ve vlastnictví státu, aby se ukázalo, jak dokáže samostatně fungovat, uvedl generální ředitel firmy Miroslav Štěpán.

Reklama

Rozdělení České pošty na provozovatele poboček, který poskytuje služby objednané státem, a na poskytovatele balíkových a logistických služeb, je jedním z kroků transformace společnosti. Štěpán dříve uvedl, že pošta zvažuje prodej Balíkovny soukromému subjektu, dnes ale upřesnil, že bude potřeba určitá doba, aby se ukázalo, jak Balíkovna hospodaří a jaké bude případně potřebovat investice.

„Provoz komerčních a veřejných služeb v jednom státním podniku je neudržitelný, vyčlenění komerčních služeb do samostatné entity je nevyhnutelné,“ podotkl Štěpán.

Podle Štěpána je otázka, zda má stát podnikat v náročném balíkovém byznysu, kde konkurence tlačí ceny dolů a který zároveň vyžaduje neustálé investice. Průměrná cena jedné balíkové zásilky byla před pěti nebo šesti lety okolo 70 korun a v současnosti je standard okolo 25 až 30 korun, náklady na doručení přitom spíše rostou.

Čeká pošta řeší kauzu zmizelých důchodů. Provozovatel 17 pošt Partner zpronevěřil miliony

Jeden z provozovatelů pošt Partner podle České pošty zpronevěřil miliony korun. Finance byly určené na výplatu poštovních poukázek a důchodů. Firma provozovala 17 partnerských pošt napříč ČR, například v Brně, Kojčicích na Pelhřimovsku, Adršpachu na Náchodsku nebo Dyjákovicích na Znojemsku. Případ vyšetřuje znojemská policie. Vyplývá to ze sdělení České pošty. Má jít o firmu Ister servis, jejíž vyjádření ČTK zjišťuje.

Přečíst článek

Reklama

„Česká pošta bude vlastníkem samostatné společnosti, která bude podnikat na balíkovém trhu. My chceme, aby měl vlastník dostatečný prostor debatovat o tom, co s tím balíkovým byznysem dělat dál, a aby ten prostor využil, potřebuje jasně vidět, jaké jsou výnosy a náklady. Nedochází k nějakému netransparentnímu prodeji části České pošty. V tuto chvíli pragmaticky říkáme, že je potřeba vytvořit časový prostor pro rozhodnutí, jak s tímto byznysem naložit do budoucna,“ uvedl Štěpán.

Podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) poptávka po klasických poštovních službách klesá a bude klesat ještě rychleji. Zadání tedy bylo využít infrastruktury a široké sítě, znalostí zaměstnanců, aby pošta nabízela takové veřejné služby, které bude stát potřebovat a občané je budou chtít využívat, podotkl.

Podle Štěpána bude mít samostatná Balíkovna formu akciové společnosti, která bude dceřinou firmou České pošty. Rozdělení bude v souladu se zákonem o státním podniku, s případnými dílčími změnami, které ministerstvo vnitra navrhne během podzimu.

„Komerční oblasti s vysokou mírou soutěživosti ostatních hráčů na trhu nejsou místem, kde stát dokáže dlouhodobě získávat úspěchy. Balíkovna by ideálně měla přejít do privátní sféry, a pošta si tak uvolní kapacity a navíc na tom může vydělat,“ řekl datový ředitel Creative Dock Adam Hanka. „Dlouhodobě se ukazuje, že stát má problémy fungovat ve vysoce konkurenčních odvětvích, kam patří i balíkové služby. Proto by byl převod Balíkovny do soukromých rukou správný krok, který by navíc přinesl poště prostředky na investice. I do budoucna navíc bude státní pošta od Balíkovny inkasovat platby za využití své pobočkové sítě,“ dodal firemní konzultant Jiří Rusňák.

Státní podnik Česká pošta bude dál provozovat síť 2900 poboček a poskytovat základní poštovní služby na základě poštovní licence, kterou získal od Českého telekomunikačního úřadu na dalších pět let. Vedle toho bude pošta rozšiřovat nabídku služeb. Kromě již testovaného vyřizování agendy pro úřady práce by mělo jít například o servis pro zdravotní pojišťovny. Pobočky by také mohly nabízet příjem i výdej zásilek pro jiné komerční poskytovatele. Součástí transformace byla stabilizace hospodaření pošty. Jejím výsledkem je, že pošta nepotřebuje další prostředky od státu nad rámec 1,5 miliardy korun, které jí v současnosti za objednané služby platí.

Česká pošta od začátku roku prodala nemovitosti za téměř půl miliardy

Česká pošta v letošním prvním pololetí prodala nemovitosti za téměř půl miliardy korun. Loni za celý rok to byly nepotřebné budovy a pozemky za 690 milionů korun, o rok dříve 50 budov za 1,2 miliardy korun. Uvedl to mluvčí Matyáš Vitík.

Přečíst článek

Česká pošta letos očekává hospodaření na tzv. červené nule. Podle Štěpána bude mimo jiné záležet na prodeji nemovitostí, včetně hlavního sídla v Jindřišské ulici v Praze. Budovu se zatím nepodařilo prodat, ale pošta se o to dál pokouší prostřednictvím realitních zprostředkovatelů.

V současné době má pošta zhruba 20 tisíc zaměstnanců. V loňském roce snížila ztrátu o jednu miliardu na 756 milionů korun. Tržby z prodeje výrobků a služeb jí meziročně vzrostly o 694 milionů korun, tedy zhruba o čtyři procenta, na 16,4 miliardy.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Pošta prodá Balíkovnu

David Ondráčka: Pošta prodá Balíkovnu a ministr Rakušan z ní udělá nový úřad

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme