Berlín vystavil Pekingu stopku. Kvůli obavám z bezpečnosti německá vláda zastavila prodej divize Volkswagenu
Německá vláda zablokovala plánovaný prodej divize plynových turbín společnosti MAN Energy Solutions do Číny. Ministři to zdůvodnili bezpečnostními obavami. Divize je součástí automobilového koncernu Volkswagen.
Rozhodnutí přichází v době rostoucího obchodního napětí mezi Evropskou unií a Čínou. Německé ministerstvo hospodářství může přezkoumávat a zastavovat transakce, které mají dopad na národní bezpečnost. Berlín a EU se snaží snížit rizika plynoucí z hospodářských vztahů s Pekingem.
Plánovaný prodej německého podniku čínské státní společnosti CSIC Longjiang GH Gas Turbine Co (GHGT) byl oznámen loni v červnu za nezveřejněnou cenu. Společnost MAN Energy Solutions pak v září uvedla, že vláda se na něj podívá zblízka.
Na nejlepší cestě stát se králem na poli elektromobility je v současné době čínská automobilka BYD. Server CNBC na základě výpočtů a sdělení analytiků uvedl, že v letošním roce by měl tento gigant překonat i Muskovu Teslu. Konec vlády Tesly na poli čistě elektrických aut? Na trůn se dere gigant z Číny
Zprávy z firem
GHGT patří společnosti China State Shipbuilding Corporation (CSSC), která dominuje čínskému loďařskému průmyslu. Někteří němečtí politici se obávají, že by Čína mohla plynové turbíny používat nikoli pro civilní účely, ale k pohonu válečných lodí.
Ministryně vnitra Nancy Faeserová na tiskové konferenci rozhodnutí uvítala, odvolávala se přitom na bezpečnostní důvody. Ministr hospodářství Robert Habeck uvedl, že Německo obecně vítá investice, ale že technologie důležité pro „veřejný pořádek“ musejí být chráněny, a proto vláda obchod zastavila.
Německá vláda vyzývá domácí firmy, aby snížily svou závislost na Číně, která je nejdůležitějším obchodním partnerem Německa. Berlín také požaduje rovné podmínky pro německé podniky. Rovněž Evropská unie podniká kroky proti čínským dotacím v odvětví elektromobilů, které považuje za nespravedlivé. Německé automobilové sdružení VDA nicméně vyzvalo Evropskou komisi, aby od plánovaných cel upustila. Dodatečná cla by měla začít platit ve čtvrtek.
Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030 ovládnou 33 procent světového automobilového trhu. Předpovídá to studie poradenské společnosti AlixPartners. V letošním roce by měl podle ní podíl čínských automobilek na světovém trhu činit 21 procent, napsal server CNBC.Čínské automobilky šlapou na plyn. Do pěti let by mohly ovládnout třetinu světového trhu
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?