Bez Rusů české Aircraft Industries skřípe byznys. Propadla se do ztráty
Hospodaření kunovického podniku loni zásadně ovlivnily protiruské sankce. Před válkou na Ukrajině byl pro výrobce letounů ruský trh absolutně stěžejní. Obchodně se nyní orientuje na Asii, Afriku a Blízký východ.
Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries ze skupiny Omnipol loni skončil ve ztrátě 213,2 milionu korun, o rok dříve vykázal zisk přes 54 milionů korun. Společnosti meziročně výrazně klesly také tržby. Zatímco předloni utržila z prodeje vlastních výrobků, služeb a zboží téměř 1,782 miliardy korun, loni to bylo zhruba 527,9 milionu korun, vyplývá z výroční zprávy firmy založené ve Sbírce listin.
Loni na jaře koupila Aircraft Industries od jejího ruského majitele, firmy Ostov, skupina Omnipol. Jediným akcionářem kunovické firmy je nyní akciová společnost LET Kunovice. „Jednou z klíčových změn, která byla díky novému majiteli umožněna, bylo přepracování našeho obchodního modelu. Zaměřili jsme se více na účast na světových výstavách a přímou komunikaci se zákazníky, abychom lépe pochopili jejich potřeby a přání,“ uvedla ve výroční zprávě generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.
Kunovického výrobce civilních dopravních letounů Aircraft Industries kupuje od ruského majitele skupina Omnipol. Vlastníka z České republiky bude mít někdejší Let Kunovice po 14 letech. Cenu transakce firmy neuvedly. Kunovická Aircraft Industries se vrací do českých rukou. Od Rusů ji kupuje Omnipol
Zprávy z firem
Bez vazeb na Rusko
Z obchodního hlediska považuje za zcela zásadní loňské uvalení sankcí na Rusko, což pro společnost znamenalo konec jakéhokoliv obchodního styku s touto zemí, která byla jejím primárním trhem posledních několik let. „Nyní procházíme obdobím, kdy se přeorientováváme na jiné trhy, což pro nás znamená naslouchání a přizpůsobování letounu novým zákazníkům. Požadavky jsou rozdílné, protože letoun L 410 má sloužit v jiných klimatických podmínkách nebo k odlišným účelům, než tomu bylo doposud. Tento proces samozřejmě vyžaduje značné úsilí a čas,“ uvedla Plšková.
Podnik se nyní orientuje především na trhy v jihovýchodní a střední Asii, v Africe a na Blízkém východě. Letos dodal například dvě letadla L 410 UVP-E20 do Uzbekistánu, další dvě směřovala do Kazachstánu. Spolu s letounem L 410 UVP-E20 vyrábí firma i modernizovanou verzi L 410 NG, tedy nové generace, která má delší dolet bez nutnosti tankování. Obě letadla mohou přepravit až 19 pasažérů. Kromě civilních verzí vyrábí Aircraft Industries také nákladní, ambulantní, výsadkové nebo pozorovací verze letadel.
Cvičný letoun L-39NG z Aera Vodochody, který navazuje na světově proslulý Albatros, přichází na trh v době války na Ukrajině. „Nikdo z nás nemá z této války radost, ale musíme na ni reagovat,“ řekl v rozhovoru pro magazín MED prezident Aera Viktor Sotona. Evropa se podle něj probudila, řeší, že nemá dostatečně silné letectvo, nakupuje letadla a chce cvičit piloty, kteří jí také chybí.Šéf Aera: Za projekty českých letadel zůstalo mnoho pomníčků. To už nesmíme dopustit
Zprávy z firem
Letouny nemá kdo vyrábět
Spolu s výrobou letounů se společnost věnuje i jejich údržbě, provozuje též mezinárodní letiště Kunovice. Čistá aktiva podniku přesahovala na konci loňského roku 2,9 miliardy korun. Vlastní kapitál činil zhruba 1,097 miliardy korun a cizí zdroje asi 1,797 miliardy korun. Ke konci loňského roku pracovalo v Aircraft Industries 902 zaměstnanců, meziročně o 93 méně. Firma se však nadále potýká s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, byť přijímá absolventy Střední školy letecké v Kunovicích, kterou zřizuje.
Společnost loni investovala do plynových kotelen v obou lakovnách, zabývala se i revizemi zařízení a opravami strojů, střech a podlah. S ohledem na celoevropské problémy s nejistými dodávkami energií v areálu udělala úpravy pro možné vytápění z různých zdrojů, ať už jde o tuhá paliva, nebo plyn, a to v závislosti na cenách a dostupnosti energetických komodit.
Aircraft Industries je největším českým výrobcem civilní letecké techniky. Navazuje na více než osmdesátiletou tradici letecké výroby v Kunovicích. Hlavním produktem leteckého závodu jsou dvoumotorové turbovrtulové letouny řady L 410, kterých bylo vyrobeno a do celého světa dodáno více než 1200.
Společnost Job Air Technic bude v letošní zimní sezoně ve svém hangáru na ostravském letišti v Mošnově na Novojičínsku dělat údržbu 13 letounů Airbus společnosti Eurowings. Je to výsledek dohody, kterou podepsali zástupci obou firem na akci MRO Europe v Amsterdamu. Hodnotu zakázky společnosti neuvedly.Job Air Technic ze Strnadova holdingu přes zimu provede údržbu 13 airbusů firmy Eurowings
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.