Boeing přestane vyrábět stíhačku F/A-18 Super Hornet, která si zahrála v Top Gunu
Americká společnost Boeing plánuje konec výroby stíhačku F/A-18 Super Hornet, která se loni objevila ve filmu Top Gun: Maverick. Za čtyři desítky let dodala přes 2000 těchto strojů. Poslední z těchto strojů má americkému námořnictvu dodat v roce 2025, pak počítá s koncem této výrobní linky.
Zhruba 1500 pracovníků, od mechaniků po kancelářskou sílu, kteří se na výrobě stroje podílí, firma přesune na jiné programy vojenských letadel. Do těch po uzavření výrobní linky Super Hornetu přibudou finanční prostředky, uvedla mluvčí podniku. Boeing plánuje ve svém centru ve městě St. Louis ve státe Missouri, které se zaměřuje mimo mimo jiné na obranu a bezpečnost, vybudovat tři nové závody. Počítá se s nabíráním nových zaměstnanců.
Americké nákladní aerolinky Atlas Air převezmou v úterý poslední vyrobený Boeing 747. Tím po více než padesáti lety definitivně skončí výroba obřího letadla s charakteristickým „hrbem“, které se zapsalo do dějin letectví. Počet vyrobených letounů přezdívaných Jumbo Jet, Queen of the Skies (Královna nebes) i Velryba, se tak zastavil na 1574.Sbohem, královno nebes. Boeing předá poslední modely 747
Zprávy z firem
Super Hornet je druhým letounem Boeingu, u něhož se tento měsíc mluví o důchodu. První den v měsíci výrobce letadel dodal svůj poslední vyrobený Jumbo Jet 747. Obrovské letadlo s typickým hrbem v přední části uskutečnilo první let v roce 1969, tehdy bylo největším komerčním letadlem na světě a prvním letadlem se dvěma uličkami.
Letecká společnost Air India podepsala dohody s výrobci letadel Airbus a Boeing, od nichž by mohla objednat až 540 strojů. Informovala o tom agentura Bloomberg s odvoláním na obeznámené zdroje, podle nichž by indické aerolinky mohly věc oficiálně oznámit příští týden. Podle Bloombergu by se mohlo jednat o největší nákup v historii letecké dopravy. Air India se snaží vytvořit úspornou flotilu, která by mohla konkurovat místním nízkonákladovým hráčům a silným leteckým společnostem z Perského zálivu. Zástupci společností Airbus, Boeing a Air India se k věci odmítli vyjádřit. Hodnotu dohod zdroje nezmiňují, podle dřívější zprávy agentury Reuters se bude pohybovat v řádu desítek miliard dolarů.Obří kontrakt, Air India nakoupí pět stovek nových letadel od Airbusu a Boeingu
Zprávy z firem
Stíhačka je klíčovým produktem obranné divize Boeingu od roku 1997, kdy se společnost spojila s podnikem McDonnell Douglas. Ten letoun F/A-18 Hornet vyvinul v 70. letech minulého století. Jednalo se tehdy o první letadlo s křídly z uhlíkových vláken a první stíhačku vybavenou elektrickým systémem řízení fly-by-wire, který při řízení nahradil táhla, lanka a hydromechanické převody.
Hornety vstoupily do aktivní služby v roce 1983 a své první bojové lety absolvovaly o tři roky později z paluby letadlové lodi Coral Sea. Sehrály klíčovou roli během války v Perském zálivu v roce 1991 a o deset let později pokrývaly bojiště v Afghánistánu. Super Hornet, větší verze s výkonnějšími motory, začala sloužit v roce 1999.
Americký výrobce letadel Boeing letos propustí zhruba 2000 lidí v oblasti financí a lidských zdrojů. Informoval o tom v pondělí list Seattle Times a firma to později potvrdila. Firma v lednu oznámila, že letos 10 tisíc pracovníků přijme.Ztrátový Boeing šetří, mimo výrobu propustí 2000 lidí
Zprávy z firem
Tyto stíhačky však nakonec zastínil novější letoun F-35 společnosti Lockheed Martin. Prodej letounů Super Hornetů se v posledních letech snížil, protože potenciální zákazníci, jako je Německo a Kanada, se rozhodli pro pokročilejší stíhačky Lockheed, uvedl letecký konzultant Richard Aboulafia.
Boeing se sice stále uchází o prodej stíhaček F/A-18 do Indie, ale za favorita se považuje francouzská stíhačka Rafale, dodal Aboulafia. Americký výrobce letadel uvedl, že pokud si indické námořnictvo vybere její letoun, mohl by pokračovat ve výrobě letounů Super Hornet ještě další dva roky.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.