Bývalé továrny západních automobilek v Rusku obsadila čínská Chery

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Reuters.
Čínské automobilky po odchodu většiny západních automobilek z ruského trh po invazi z února 2022 zvýšily v Rusku prodej a v současnosti mají na prodeji aut v zemi více než poloviční podíl. Nyní rozšiřují svůj rozsah, aby se podílely i na větší části ruské výroby. To ukazuje, jak Peking od invaze posiluje svůj vliv v ruském zpracovatelském průmyslu a v ekonomice.
Chery kromě dovozu automobilů do Ruska nyní dováží i téměř hotové vozy, a dokončuje jejich montáž ve třech ruských továrnách, uvedly zdroje. Chery má na prodeji osobních automobilů v Rusku téměř pětinový podíl.
Společnost Chery je největším čínským vývozcem automobilů. Firma pravděpodobně sází na silnou poptávku v zemi, protože ruský domácí trh se potýká s omezenou produkcí a nevyužitou výrobní kapacitou.
Není žádnou novinkou, že se ruští agenti snaží získávat do svých služeb lidi z veřejného života po celé Evropě a naleptávat důvěru v demokracii. Aktuální případ z Irska ukazuje, že je třeba tuto hrozbu brát vážně. Jak popsal The Sunday Times, Rusům se povedlo získat i člena tamějšího parlamentu.
Ruští agenti stále rejdí po Evropě. V Irsku naverbovali i člena parlamentu
Politika
Chery na dotaz agentury Reuters uvedla, že dodává na ruský trh osobní automobily, ale neplánuje tam stavět ani kupovat vlastní továrny. K otázkám ohledně montážních prací v továrnách se firma nevyjádřila. V červenci Chery oznámila, že plánuje v příštích třech letech vstoupit na více než 60 nových trhů.
Vyšší cla
Rusko zvyšuje clo za dovážené automobily. To může zahraniční automobilky povzbudit k tomu, aby montovaly své automobily na ruském území.
V závodech, které kdysi patřily společnostem Volkswagen, Mercedes-Benz a Nissan, sjíždějí z výrobní linky modely SUV Tiggo a Exeed. Na výrobu dohlížejí noví ruští majitelé závodů, uvedly zdroje. Vývozní strategie firmy Chery je známá jako „polorozložená“ (SKD), což znamená, že jsou do Ruska dovezené téměř kompletně smontované vozy a Chery platí majitelům závodů za dokončení montáže.
Závod Nissanu v Petrohradě zahájil výrobu v lednu, kdy uvedl, že spolupracuje s nejmenovaným zahraničním partnerem. Od května do září prodal závod 3447 vozů. V závodě se model Chery Tiggo 7 přeznačuje na Xcite X-Cross 7, dodaly zdroje.
Model Tiggo se v malých objemech montuje i v závodě ve městě Kaluga, který patřil Volkswagenu. Náměstek regionálního gubernátora Vladimir Popov v srpnu uvedl, že závod letos vyrobí 27 tisíc automobilů.
Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. V úterý to oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky minulý týden umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise (EK) považuje cla za neodůvodněná a napadne je u Světové obchodní organizace (WTO). Akcie výrobců koňaku na evropských burzách začaly po oznámení klesat.
Čína vrací úder. Odnesou to evropští výrobci koňaku
Money
V moskevském regionu se vbývalém závodě automobilky Mercedes-Benz montuje luxusní crossover střední třídy Exeed VX. Roční kapacita závodu je 25 tisíc vozů.
Chery a Rusko chtějí veřejné informace o výrobě v Rusku minimalizovat, upozornil jeden ze zdrojů. Spolupráce Číny s Ruskem už vzbudila pozornost Západu, který se snaží potlačit veškeré snahy, které by mohly pomoci Rusku v pokračování invaze na Ukrajinu.
Společnost Chery podle ruské analytické agentury Autostat v roce 2023 zvýšila prodej v Rusku téměř čtyřnásobně na více než 200 tisíc vozů. V letošním roce už tento počet překonala.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.