Byznys tuzemských cestovek se probouzí. Opatrně jich přibývá

Covid těžce dolehl na byznys tuzemských cestovních kanceláří. Jejich počet se během pandemie snížil o téměř dvě stovky. Některé z nich se nyní do těchto podnikatelských vod vrací. Zatím ale velmi opatrně.
Počet cestovních kanceláří (CK) podle dat ministerstva pro místní rozvoj (MMR) po dvou letech, kdy v důsledku pandemie koronaviru podstatně klesl, začíná zvolna růst. Letos vznikly čtyři nové CK, z těch, které loni přerušily činnost, jich 21 podnikání obnovilo. MMR k dnešnímu dni eviduje 639 cestovek. Před vypuknutím pandemie, začátkem roku 2020 to podle Viléma Frčka z ministerstva bylo 856.
V úpadku od loňského do letošního dubna skončilo podle Frčka 14 cestovek, u některých ještě neskončilo řízení o zrušení živnostenského oprávnění. Z velkých firem soud ke konci loňského roku prohlásil konkurz na Firo-tour. Té se už předloni nepodařilo získat pojištění pro případ úpadku a nejprve pokračovala jako cestovní agentura.
Zajištění proti úpadku po CK vyžaduje zákon a splnění této podmínky je pro podnikatele stále těžší. Pro pojišťovny se po bankrotu britské CK Thomas Cook v roce 2019 stalo rizikovým produktem, řekl dříve místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Česká asociace pojišťoven navíc upozornila, že v důsledku pandemie koronaviru se výrazně zhoršilo finanční zdraví cestovních kanceláří.
Turistický ruch má za sebou další slabý rok. V tom letošním ale tuzemské cestovky hlásí razantní nárůst zájmu Čechů o zahraniční dovolené, je dokonce vyšší než před pandemií.
Praha zmizela z mapy cestovatelů. A Češi dobývají exotiku
Money
Kvůli vzrůstajícím nárokům pojišťoven skončila loni na konci října jako cestovní kancelář například Pantour. V současné době toto sdělení na svém webu již nemá, zbyly na něm jen kontaktní údaje a informace, že se internetová stránka připravuje. Z důvodu úspor, k čemuž přispěla pandemie, se v posledních měsících loňského roku sloučily do jedné firmy CK China Tours a Adventura. CK China Tours byla do té doby dceřinou společností CK Adventura.
MMR pro CK připravilo ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou (NRB) program podpory pro získání pojištění proti úpadku. V rámci titulu Záruka CK státní banka poskytovala od začátku roku záruku až do 75 procent požadované spoluúčasti CK do limitu 30 procent z pojistného plnění, nejvýše ale osm milionů korun. NRB vyřídila žádosti 133 CK za 200 milionů korun. Zdroje se ale před avizovaným ukončením příjmu žádostí vyčerpaly a nyní ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) jedná s ministerstvem průmyslu a obchodu a dalšími partnery o možnosti pokračování programu. „Klíčové je najít zdroj financování,“ uvedl minulý týden.
Češi nyní cestují mnohem víc než před pandemií, a chuť vycestovat do zahraničí nezmenšuje ani aktuální dění na Ukrajině a jeho dopady na tuzemskou ekonomiku. Covidové úspory navíc tuzemští cestovatelé utrácí za mnohem dražší zájezdy. „Podle předprodejů vidíme, že jsou útraty až o čtvrtinu vyšší než dříve. Češi si vybírají lepší a dražší hotely,“ dodává ředitel Čedoku Stanislav Zeman.
Ředitel Čedoku Zeman: Válka neválka, Češi mají chuť cestovat. Zájezdy letos zdražovat nebudeme
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.