Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi se teprve učí jezdit na elektřinu. Dobíječky přitom mají přímo "u nosu"

Elektromobil, ilustrační foto
Coface
 nst
nst

V Česku je registrováno téměř 6,6 milionu osobních aut, z toho necelých 30 tisíc jsou elektromobily. Čechy od pořízení auta na baterky často odrazuje vyšší cena. A taky obava, kde budou auto dobíjet. Veřejných dobíjecích bodů přitom v ČR rapidně přibývá, je jich už přes pět tisíc. Velmi aktivní je v jejich budování ČEZ a také Pražská energetika.

Češi se na rozdíl třeba od Norů teprve učí jezdit na elektřinu. Počty elektromobilů rostou jen pomalu, zatímco investice do dobíjecí infrastruktury se jen hrnou i díky evropským a vládnním programům. Dobíjecí infrastrukturu by českým řidičům mohly závidět i země, které mají daleko vyšší podíl elektromobilů. 

Letos v březnu začal stát poskytovat dotace na pořízení elektromobilů v rámci Záručního programu Elektromobilita, což se pozitivně projevuje i na rostoucím počtu registrovaných bateriových aut. Na pořízení osobního vozu s elektromotorem a baterií lze získat dotaci až 200 tisíc.

Kryštof Kněžínek a Jakub Hotěk

Seriál Elektromobilita: Jak šel čas s elektromobily a co přinese jejich nejistá budoucnost

Chcete vědět vše o elektromobilech a elektromobilitě, ale nechcete číst desítky studií? Sledujte nový seriál Elektromobilita, který pro newstream.cz každý týden připravuje tým mladých podnikatelů AutosEU Jakuba Hotěka (vlevo) a Kryštofa Kněžínka.

Přečíst článek

Za první šest měsíců tak přibylo v ČR více než pět tisíc čistě bateriových elektromobilů, jen za červen to bylo 1500. Vyplývá to z dat SDA. Celkově už se počet elektromobilů s českou espézetkou vyšplhal k 30tisícové hranici. A podobný je i počet různých typů hybridních aut.

Energetické společnosti ČEZ i PRE jdou tomuto trendu naproti výstavbou veřejných dobíjecích stanic.

ČEZ letos zprovoznil už 94 dobíjecích stanic, v síti jich tak má celkem 754.

„Po loňských rekordních 144 nových stanicích máme teď v půlce roku dobře našlápnuto k překonání hranice 180 letos zprovozněných stojanů. Těší nás zájem zákazníků, který přičítáme i lednovému zlevnění nejvyužívanějších dobíjecích tarifů až o 35 procent,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Ani PRE v budování veřejných dobíječek nezahálí. Za poslední rok jich zprovoznila dalších 50, aktuálně jich má kolem 700.

„To se samozřejmě pozitivně promítá i do využití námi již vybudované dobíjecí infrastruktury. Spotřeba elektrické energie v síti PRE Point za druhý kvartál meziročně vzrostla o 39 procent,“ hodnotí data za druhé čtvrtletí Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility v Pražské energetice.

Na druhou stranu ve srovnání se zbytkem Evropy se ČR drží v počtu registrovaných elektromobilů stále na chvostu. A jejich počty rostou relativně pomalu. „Přitom množství veřejných dobíjecích bodů, kterých je v Česku už přes pět tisíc, by dnes zvládlo obsloužit i pětinásobek stávajícího množství elektromobilů,“ komentuje Hladík.

Podle Centra dopravního výzkumu bylo Česko loni v listopadu v počtu dobíjecích míst na 13. místě z 27 států Evropské unie, tedy zhruba v polovině.

První evropská továrna na elektromobily čínské automobilky SAIC by mohla stát v Česku.

Gigafactory v Česku? Volkswagen ji sice nepostaví, ale Číňané by mohli

Čínská státní automobilka SAIC zvažuje Česko pro svoji první evropskou gigafactory. Píše to španělský tisk. Česko by tak Číně pomáhalo obcházet nová cla EU.

Přečíst článek

Audi Q8 e-tron

Zelené sny Volkswagenu berou za své. Koncern zvažuje zavření evropského závodu na elektromobily

Automobilka Volkswagen zvažuje uzavření závodu své luxusní značky Audi v Bruselu. Důvodem je prudký pokles poptávky po drahých elektromobilech, které se zde vyrábějí. Volkswagen neuzavřel žádný závod téměř čtyři desetiletí, upozornila agentura Reuters.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme