České dráhy opět ztratily část trhu ve prospěch Jančurova RegioJetu

České dráhy loni opět ztratily část trhu osobní železniční dopravy v ČR. Uvádí to výroční zpráva Správy železnic. Ze soukromých dopravců nejvíc své postavení na trhu posílil Jančurův RegioJet.
Podle ní měla společnost v roce 2022 podíl 82,65 procenta takzvaných vlakových kilometrů, meziročně o 1,2 procentního bodu méně. Druhým největším dopravcem byl RegioJet s 5,5 procenta, následuje Arriva s 5,1 procenta. V nákladní železniční dopravě má stále nadpoloviční část trhu společnost ČD Cargo, která svůj podíl meziročně navýšila o dva procentní body na 58,4 procenta.
Podíl Českých drah na trhu osobní železniční dopravy klesá dlouhodobě. Například před deseti lety ještě ovládaly přes 97 procent trhu, dceřiná firma ČD Cargo pak téměř 80 procent nákladní železniční dopravy. V důsledku liberalizace trhu však posilují jiní dopravci. RegioJet podnikatele Radima Jančury v osobní dopravě posílil meziročně o 0,7 procentního bodu, Leo Express o 0,2 procentního bodu a dopravce Die Länderbahn CZ o 0,5 procentního bodu.
Španělské ministerstvo financí dalo transakci zelenou.
Španělské dráhy kupují polovinu Leo Expressu
Zprávy z firem
Druhým největším nákladním železničním dopravcem je společnost Metrans s 9,4 procenta, následuje PKP Cargo International s 5,5 procenta, která meziročně ztratila přes jeden procentní bod. Významný nárůst zaznamenal dopravce Lokorail, a to o necelý procentní bod na 2,9 procenta. Celkový počet dopravců se v minulém roce snížil o šest na 120, uvedla Správa železnic.
Skupina České dráhy po dvou ztrátových letech vykázala loni hrubý zisk 396 milionů korun, což je oproti předchozímu roku lepší hospodářský výsledek o více než dvě miliardy. Po zdanění však firma vykázala konsolidovanou ztrátu 139 milionů korun. Zisková byla nákladní doprava, osobní skončila v minusu. Výsledku pomohl návrat cestujících po koronavirové krizi. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti. České dráhy v loňském roce přepravily 157 milionů zákazníků, meziročně o 36 milionů více.
AKTUALIZOVÁNO: České dráhy se po dvou letech miliardových ztrát přehouply do hrubého zisku 400 milionů
Zprávy z firem
Na síti Správy železnic v loňském roce vzrostly výkony v nákladní dopravě. Ve srovnání s rokem 2021 se zvýšil počet vlakových kilometrů o 3,5 procenta a hrubých tunových kilometrů o 8,5 procenta. V osobní dopravě stoupl výkon v hrubých tunových kilometrech o dvě procenta.
Pomocí hrubých tunových kilometrů (HRTKM) se měří objemy nákladní dopravy, je to součin hmotnosti všech železničních vozidel zařazených do vlaku a ujeté vzdálenosti v kilometrech. Vlakové kilometry (VLKM) je ujetá vzdálenost vlaků v kilometrech.
Nejvíc nyní Radima Jančuru, majitele žlutých autobusů a žlutých vlaků, baví gastro. Koupil už druhý hotel v rakouských Alpách, a jak říká, chce vybudovat novou úroveň gastronomických služeb. Je to poněkud nečekaný posun, protože jeho hlavním byznysem je doprava. Dlouho sváděl souboj s Českými drahami i s jinými dopravci. Nakonec se mu povedlo vybudovat nejsilnější soukromou dopravní firmu v Česku. Dál ji rozvíjí, je kritický k vládě, ale do jeho srdce se zasekl restaurační byznys.
Radim Jančura: Autobusy a vlaky od příštího roku zdraží o deset až patnáct procent
Leaders
České dráhy (ČD) nenechají opravit pendolino poškozené loni v červnu v Bohumíně na Karvinsku při srážce s posunovací lokomotivou. Bylo by to neekonomické. Náklady na opravu se odhadují mezi 200 a 250 miliony korun. Nepoškozené vozy dopravce využije na náhradní díly pro zbývající soupravy, poškozené vozy zlikviduje. ČD nyní vypravují čtyři pendolina ze sedmi. V budoucnu vyřazené pendolino nahradí některá modernější souprava, například ComfortJet.
Dráhy neopraví poškozené pendolino, do šrotu ale nepůjde. Použijí ho na díly
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.