České trolejbusy se vracejí do litevského Vilniusu. Škoda Group vyhrála miliardovou zakázku

Plzeňská Škoda Group dodá v letech 2024 až 2025 celkem 91 trolejbusů za 1,3 miliardy korun do litevského Vilniusu. Smlouva s dopravcem Vilniaus viešasis transportas (VVT) zahrnuje dodávku nízkopodlažních dvanáctimetrových vozidel Škoda 32 Tr. Součástí je také kontrakt na dodávky náhradních dílů pro pravidelnou údržbu na prvních pět let provozu.
Pobaltí je pro plzeňský podnik jedním z nejdůležitějších regionů, Škoda Group už tam dodala stovky vozidel, řekl Petr Novotný, prezident Components & Bus Mobility.
„Ve Vilniusu je od roku 2018 v provozu 41 trolejbusů Škoda, dalších 125 trolejbusů dodala v minulosti skupina do lotyšské Rigy. Dlouhodobě se tak řadí mezi největší výrobce trolejbusů v Evropě,“ řekl mluvčí skupiny Jan Švehla. Do Litvy navíc Škodovka dodala také 13 dvoupodlažních elektrických vlakových jednotek. „Máme velký zájem zapojit se do dalších výběrových řízení na vlaky,“ uvedl Novotný.
Skupina Škoda Group, která patří mezi přední evropské výrobce vozů pro hromadnou dopravu, chce do svých dvou výrobních závodů v Ostravě nabrat 500 lidí. Významné investice do rozšíření výrobní kapacity ostravských závodů si vyžádal nárůst objemu práce.
Škoda Group má napilno, hledá posily. Do ostravského závodu chce nabrat až 500 lidí
Zprávy z firem
Půjde o trolejbusy s trakčními bateriemi a dynamickým dobíjením z vedení, které nevyžadují výstavbu další infrastruktury pro nabíjení, stejně jako elektrobusy. Baterie umožňují ujet bez trolejí nejméně 20 kilometrů. Kromě dobíjení během jízdy je lze nabít v depu. „Tento typ trolejbusu je lépe ovladatelný, pohodlnější a v případě potřeby dokáže objíždět překážky nejen na křižovatkách, ale i v okolních ulicích, čímž se systém veřejné dopravy stane ještě flexibilnějším a efektivnějším,“ řekl generální ředitel VVT Darius Aleknavičius.
Trolejbusy Škoda jezdily v Litvě už před 60 lety
Bezpečnost provozu i vyšší komfort řidičů zajistí kamerový systém ke sledování provozu před vozem i uvnitř a systém Mirror Eye nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka. V trolejbusech bude klimatizace. Pro pasažéry tam bude informační systém, wi-fi připojení, rampa pro nástup handicapovaných a zařízení pro neutralizaci virů.
Trolejbusy Škoda mají v litevské metropoli dlouhou tradici. Od 60. let minulého století tam podle Švehly jezdilo několik set vozidel, převážně typu Škoda 9 Tr a Škoda 14 Tr. „Byly vždy oblíbené a považované za velmi spolehlivé. Poslední dodávky starších typů se uskutečnily v 90. letech. Od roku 2018 je ve Vilniusu v provozu 41 trolejbusů s trakční výzbrojí Škoda,“ dodal.
Plzeňská Škoda Electric ze Škody Group je největším evropským výrobcem trolejbusů, dodala jich přes 14 500 do Evropy, Asie a USA. Dále vyrábí elektrobusy, trakční pohony a motory, tramvaje, elektrické vlaky, vagony do metra a důlní vozy.
Hydraulické brzdové jednotky včetně řízení na celkem 80 modernizovaných tramvají do švédského Göteborgu dodá v příštích letech společnost DAKO-CZ, člen skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada.
DAKO-CZ vymění tramvajím v Göteborgu brzdy. Cena zakázky je 110 milionů
Zprávy z firem
Poptávka po kvalitních nabíjecích bateriích, ať už v mobilních telefonech nebo elektromobilech, zvyšuje zájem o lithium, které je jejich nejdražší součástí. Výzkumníci tedy samozřejmě zkoumají možnosti jeho nahrazení. V posledních měsících se do popředí prodírá sodík. Jeho razantní tažení právě teď přichází z Číny.
Do popředí se dere levný sodík. V bateriích by mohl nahradit drahé lithium
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.