Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Česko málo využívá řeky pro přepravu, může za to špatná splavnost i sucho

Česko málo využívá řeky pro přepravu, může za to špatná splavnost i sucho
ČTK
 ČTK

Nákladní lodní doprava by v Česku mohla přepravovat násobně více nákladu, uvedlo ministerstvo dopravy. Nezbytná je ale podle mluvčího resortu Františka Jemelky spolehlivost přepravy z hlediska termínů dodání a rozložení přepravy do celého roku. Loni podle předběžných údajů statistického úřadu přepravily lodě 1,26 milionu tun nákladu. Je to nejméně od roku 1995.

Reklama

Podle ministerstva dopravy je potenciál pro přepravu po vodě například u hutních výrobků, kovových odpadů či nerostů a stavebnin. K tomu, aby se zboží přesunulo se silnic a železnic na vodu, je potřeba garantovat spolehlivost dopravy po celém přepravním úseku, uvedlo ministerstvo. Zároveň je třeba udržovat parametry dopravní cesty a provádět pravidelnou údržbu.

"Potenciál přesunu zboží směrem k vnitrozemské vodní přepravě, a to jak tradičního, tak i dalších komodit a kontejnerů podle odborného odhadu několikanásobně převyšuje dnešní realizaci přeprav," řekl Jemelka. V úvahu pro přepravu po vodě připadají hutní výrobky, dřevní hmota či šrot. Také ale vysušené kaly z čističek odpadních vod ve Středočeském kraji.

Velkým tématem je pro nákladní lodní dopravce sucho. Letos je podle jednatele firmy Evropská lodní doprava-Sped Lukáše Hradského vodní stav v Ústí nad Labem nejnižší od dostavby Vltavské vodní kaskády. "Za posledních osm let máme již potřetí nejnižší vodní stav," uvedl. Podle ministerstva dopravy je v tomto ohledu nezbytné dokončení splavnosti Labsko-vltavské vodní cesty tak, aby byla využitelná celý rok. Jde především o odstranění úzkého hrdla v úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí s Německem. "O tomto tématu se vedou intenzivní jednání mezi resorty dopravy a životního prostředí," dodal Jemelka.

Hradský také zmínil smlouvu o Labi mezi ČR a Německem, jejímž cílem je zajistit splavnost Labe od Pardubic až do Hamburku. Smlouvu doporučil Senát v roce 2021 k ratifikaci, v květnu ji doporučil podvýbor pro dopravu Poslanecké sněmovny k dokončení procesu rafitikace. "Aktuálně se očekává dokončení ratifikačního procesu Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR před jejím zasláním k podpisu prezidentu republiky," uvedl Jemelka. Dodal, že smlouva definuje cílové parametry na Labské vodní cestě v Česku i Německu tak, aby bylo na uvedené vodní cestě možné provozovat za ekonomicky příznivých podmínek vnitrozemskou vodní dopravu.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme