Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Česko zavádí elektrobusy. Opravdu se nám to vyplatí?

ilustrační foto
SOR
 nst
nst

Elektrické autobusy začínají brázdit česká města v čím dál větším počtu. Elektromobilitu v rámci MHD úspěšně implementovali v Praze, Brně a dalších městech. Opravdu je elektromobilita v dopravě tak prospěšná?

Studie zabývající se elektromobilitou v autobusové dopravě potvrzují, že jako nejperspektivnější technologie pro budoucnost MHD se jeví elektrobusy dobíjené během jízdy a palivočlánkové autobusy. Naopak diesel-hybridní autobusy se vyplatí spíše v krátkodobém horizontu. Na druhou stranu oba typy vozů jsou nejhospodárnějším řešením, pokud se zaměříme na provoz a zohledníme i výrobu energie. Je tedy více než jasné, že města, která za své obyvatele bojují proti emisím skleníkových plynů a chtějí snížit hlukové znečištění a zlepšit kvalitu ovzduší, tudíž sahají k elektrickým autobusům stále častěji.

Trolejbusy mají konkurenci

Trolejbusy využívající pevné trakční vedení nejsou žádnou novinkou. Po jejich bok se v posledních letech staví elektrobusy (e-busy), jejichž zdrojem energie jsou akumulátory. Zatímco některé vozy stačí nabíjet po ukončení provozu, jiné se dobíjí průběžně. Hybridní autobusy kombinují stejně jako elektromobily elektrický a spalovací motor, přičemž nevyužitá elektrická energie se ukládá do akumulátorů.

V Praze jezdí elektrobusy už skoro 10 let, ostatní města se přidávají

Praha patří mezi průkopníky v zavádění elektromobility do MHD. První elektrobus nasadila nalinku 140 už v roce 2015. Dopravní podnik hlavního města Prahy měl již tehdy ambiciózní plány na rozšíření počtu elektrobusů s cílem dosáhnout výrazného snížení emisí do roku 2030. Praha se i v ohledu elektromobility snaží stát vzorem pro ostatní města.

Nabíjení elektromobilu, foto je ilustrační

Seriál Elektromobilita: Přesedlal z „benzíňáku“ na elektromobil a šetří dvě třetiny nákladů

Mladý podnikatel Pavel (37) vyměnil klasické auto za elektromobil už před dvěma lety. V autě na baterky tak už najezdil tisíce kilometrů. A pochvaluje si, že v porovnání s klasickým „benzíňákem“ šetří na provozu až dvě třetiny nákladů. Co ho na vlastnictví elektromobilu zaskočilo? A zalitoval někdy svého rozhodnutí přesedlat na elektriku?

Přečíst článek

Brno zahájilo provoz elektrobusů na vybraných linkách v roce 2018, přičemž plánuje další rozšiřování elektromobility. Ta tvoří součást širší strategie města na podporu udržitelné dopravy. Ve stejném roce jako v Brně vyjely elektrické autobusy taky v Hradci Králové. V Ostravě odstartovali pilotní projekt s elektrobusy v roce 2020 s cílem modernizovat vozový park. Kromě nasazení elektrobusů se soustředí taky na vybudování moderní nabíjecí infrastruktury. Snížit svou ekologickou stopu se snaží i Plzeň, kde elektrobusy vyjely na některých linkách v roce před dvěma lety.

Má to vůbec nějaké výhody?

Zastánci elektromobility jako ten největší benefit uvádějí snížení emisí, čímž se výrazně zlepšuje kvalita ovzduší ve městech. Elektrobusy jsou zároveň tiché, takže zejména noční provoz neruší obyvatele velkých měst tolik jako klasické autobusy. Ačkoliv pořízení elektrobusů je dražší než těch na spalovací pohon, jejich provozní náklady (palivo i údržba) jsou nižší. Navíc se jedná o technologický pokrok, který se zdá nevyhnutelný a dřív či později se s ním budeme muset vypořádat.

Dynamický vývoj elektromobility v městské hromadné dopravě má potenciál významně přispět k udržitelnosti a efektivitě dopravy. Podpora elektromobility přichází z místních i evropských zdrojů. Praha a další města jsou jasným důkazem toho, že integrace elektrobusů do dopravních systémů není problém a i přes řadu výzev přináší ekologické, ekonomické i sociální výhody, které zvyšují kvalitu obyvatel měst.

Autorkou textu je Simona Vlčková, AutosEU

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Kryštof Kněžínek a Jakub Hotěk

Seriál Elektromobilita: Jak šel čas s elektromobily a co přinese jejich nejistá budoucnost

Přečíst článek
Doporučujeme