Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Český výrobce dronů zdvojnásobil zisk i tržby. Těží ze zvýšené poptávky kvůli válce na Ukrajině

Primoco UAV se stahuje z Ruska.
ČTK
 ČTK

Válečný konflikt na Ukrajině zvedá poptávku pro bezpilotních letounech. Z toho těží i jejich český výrobce, společnost Primoco UAV, jejíž finanční ukazatele za první pololetí se meziročně více než zdvojnásobily.

Reklama

Tržby českého výrobce dronů Primoco UAV se v prvním pololetí meziročně více než zdvojnásobil tržby na 213,4 milionu korun. Společnost, s jejímiž akciemi se obchoduje na trhu Start pražské burzy, uvedla, že zisk firmy před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) poprvé překonal 100 milionů korun a ve srovnání se stejným obdobím loni byl rovněž více než dvojnásobný, a to především díky zvýšené poptávce po bezpilotních letadlech po vypuknutí války na Ukrajině.

„V průběhu druhého čtvrtletí 2023 jsme uzavřeli náš dosud největší jednorázový kontrakt na dodávku 18 letadel pro evropského zákazníka,“ uvedl ředitel a majoritní akcionář Primoco UAV Ladislav Semetkovský. Zvýšený zájem o drony firma podle něj zaznamenává také v Asii a Africe.

Celkově Primoco UAV letos uzavřelo kontrakty na dodávku 29 bezpilotních letounů v celkové hodnotě 515 milionů korun. V pokročilé fázi jsou podle vedení firmy jednání o nových zakázkách na dalších 14 strojů pro mimoevropské zákazníky.

Primoco UAV se stahuje z Ruska.

Česká firma Primoco se musí stáhnout z Ruska. Přijde tak o miliony

Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV ke konci ledna ukončil činnost v Rusku, kde se svými drony poskytoval služby v civilní oblasti. Důvodem je sankční režim EU vůči Rusku, kvůli kterému firma nemůže získat novou exportní licenci potřebnou pro provoz svých bezpilotních letounů v Ruské federaci.

Přečíst článek

Reklama

Objednávky za miliardu

Za celý loňský rok činil objem hodnoty nových kontraktů 400 milionů korun při 22 objednaných strojích. Na konci prvního čtvrtletí společnost Primoco UAV odhadovala, že hodnota letošních nových objednávek dosáhne jedné miliardy korun. „Výsledky prvního pololetí umožňují tento výhled potvrdit s tím, že pokud nedojde k nenadálé změně ekonomického prostředí, ve kterém Primoco operuje, není vyloučeno, že tuto hranici dokonce překročíme, a to na 1,22 miliardy korun,“ uvedl nyní Semetkovský. Dodal, že s rostoucím počtem dodaných letadel souvisí také růst tržeb z oblasti servisu, údržby či výcviku posádek dronů. Společnost očekává, že letošní celoroční výnosy dosáhnou 750 až 850 milionů korun.

Certifikace NATO

Primoco UAV vyrábí plně autonomní bezpilotní letadlo Primoco UAV One 150 se vzletovou hmotností 150 kilogramů. Firma v současnosti usiluje o získání certifikátu podle vojenské normy Severoatlantické aliance STANAG 4703. Proces je ve fázi finálních testů s cílem dokončit vše potřebné letos na podzim.

Společnost také zahájila přípravu projektové dokumentace ke stavbě nové továrny v areálu firemního letiště v Písku - Krašovicích. Architektonické řešení firma představí v říjnu, spuštění nové továrny je naplánované na rok 2027. Cílem je navýšení výrobních kapacit ze stávajících 100 strojů ročně na 250 letadel. Projekt zahrnuje i řízení provozu dronů ve světě či nové výcvikové centrum pro piloty.

S akciemi společnosti Primoco UAV se obchoduje na trhu Start pražské burzy, který je určený pro malé a střední podniky. V příštím roce chce firma připravit přechod na hlavní trh, od čehož si slibuje zvýšení likvidity a tím i zařazení do hlavního indexu pražské burzy PX.

Ukrajinští veteráni se připravují na invazi Ruska.

Sankce vůči Rusku ukrojí procento z růstu ekonomiky eurozóny. I Česko bude mít byznysové oběti

Vyhrocená situace na Ukrajině, sankce vůči Rusku a možná odvetná opatření samozřejmě mohou mít významný negativní dopad na české firmy, upozornil Svaz průmyslu a dopravy. Kterých firem a v jaké intenzitě se sankce dotknou je ale podle svazu zatím těžké hodnotit.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme