Čínská automobilka BYD dobývá svět. V prodejích předstihla Mercedes i BMW
Čínský výrobce elektromobilů BYD se poprvé dostal mezi deset největších automobilek světa z hlediska prodeje, předstihl tak německé automobilky Mercedes-Benz i BMW. Informoval o tom japonský hospodářský deník Nikkei Asia, podle kterého tím čínská firma ukazuje, že elektromobily mění podobu automobilového průmyslu.
V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. Čínský podnik se tak posunul mezi první desítku světových automobilek, vyplývá z dat analytické společnosti MarkLines a výrobců automobilů.
Firma v žebříčku stoupá i bez spalovacích motorů
BYD loni upustil od výroby aut se spalovacím motorem. Ve stejném roce v žebříčku automobilek obsadil z hlediska prodeje 16. místo. Rok předtím, tedy v roce 2021, se automobilka nedostala ani do první dvacítky. Firma získala větší podíl na trhu rozšířením své modelové řady.
Tržní hodnota vietnamského výrobce elektromobilů VinFast první obchodní den na burze v New Yorku stoupla na 85 miliard dolarů, tedy zhruba 1,9 bilionu korun. Společnost tak překonala americké automobilky Ford a General Motors, upozornil server zpravodajské televize BBC. Tržní hodnota Fordu činí 48 miliard dolarů a GM 46 miliard dolarů.Vietnamská automobilka VinFast způsobila poprask na americké burze. Její tržní hodnota překonala Ford či GM
Trhy
V prvním letošním pololetí vyvezla společnost BYD více než 80 tisíc automobilů čínské výroby. Rozšířila svou přítomnost v Thajsku i dalších zemích jihovýchodní Asie a také v Rusku, odkud se japonské, americké a evropské automobilky stáhly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. Její sportovně-užitkový vůz (SUV) Atto 3 byl v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.
V Top 20 jsou další čtyři automobilky z Číny
V první polovině letošního roku se dařilo i dalším čínským automobilkám. Zhejiang Geely Group se umístil na 13. místě, Changan Automobile Group na 14. místě a Chery Automobile na 17. místě. Všechny zmíněné podniky vykázaly v prodeji dvouciferný nárůst.
Pořadí automobilek z hlediska objemu prodeje (za první pololetí 2023, v mil. kusů):
pořadí | automobilka | počet | pořadí | automobilka | počet |
1. | Toyota | 5,41 | 6. | General Motors | 2,96 |
2. | Volkswagen | 4,37 | 7. | Ford | 2,17 |
3. | Hyundai, Kia | 3,65 | 8. | Honda | 1,84 |
4. | Renault, Nissan, Mitsubishi | 3,2 | 9. | Suzuki | 1,52 |
5. | Stellantis | 3,2 | 10. | BYD | 1,25 |
Zdroj: MarkLines a údaje automobilek
V Číně ve stejném období prudce vzrostl vývoz aut, zatímco domácí prodej nových automobilů víceméně stagnoval. Hlavní čínské automobilky vyvezly v prvním pololetí 2,14 milionu vozidel, což je meziročně o 76 procent více, uvedl čínský svaz výrobců automobilů CAAM.
Volkswagen a jeho Audi se v obavě ze ztráty trhu investičně spojují s čínskými automobilkami, startupem Xpeng a státním SAIC Motor. Německá automobilka totiž „jako sůl“ potřebuje pokročilejší čínské technologie a know-how, což je varovné pro celé Česko.Volkswagen se bez čínských technologií neobejde. Může to být problém i pro český autoprůmysl
Názory
Čínské automobilové značky „snížily rozdíl proti výrobcům automobilů ve vyspělých ekonomikách, pokud jde o vybavení a funkčnost", uvedl Kentaro Abe, který je ředitelem oddělní pro strategii a poradenství ve společnosti PwC v Japonsku. Připomněl také nárůst čínského vývozu bezemisních aut.
Čínské automobilové značky snížily rozdíl proti výrobcům automobilů ve vyspělých ekonomikách, pokud jde o vybavení a funkčnost", uvedl Kentaro Abe, který je ředitelem oddělní pro strategii a poradenství ve společnosti PwC v Japonsku
Celkovým lídrem celosvětového prodeje automobilů byla v prvním pololetí už počtvrté za sebou japonská skupina Toyota, která prodala 5,41 milionu automobilů. Zbytek první devítky se proti předchozímu roku nezměnil. Toyota zaznamenala pětiprocentní nárůst celkového prodeje, což je první nárůst za poslední dva roky.
Celkový prodej druhého Volkswagenu, pod který spadá i Škoda Auto, vzrostl o 13 procent na 4,37 milionu vozů. V Číně, která se na celkovém prodeji této automobilové skupiny podílí zhruba z 30 procent, se ale prodej aut německého koncernu snížil o jedno procento na 1,45 milionu aut.
Německý koncern Volkswagen jedná s čínským start-upem Zhejiang Leapmotor Technology o spolupráci na značce Volkswagen Jetta. S odvoláním na zdroje o tom ve středu informovala čínská média. Společnost Volkswagen China na žádost agentury Reuters o komentář odpověděla, že na spekulace nebude reagovat.VW jedná s Číňany o koupi platformy pro elektromobily
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.