Cla Čínu nijak zvlášť netrápí. Jejich elektromobily stále ve velkém pronikají do Evropy

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých cel, o kterých u dovozu těchto aut z Číny uvažuje Evropská unie. Napsal to web televize CNBC. Snahou čínských výrobců je podle něj získat na evropském trhu náskok a také zastavit nástup elektromobilů od americké společnosti Tesla.
Čínská automobilka Nio tento týden otevřela v Amsterodamu předváděcí salon, zatímco další čínská značka Xpeng minulý týden ve Francii představila své sportovně-užitkové vozy (SUV) G9 a G6. Xpeng měl také auto vystavené na konferenci VivaTech v Paříži, podobně jedno ze svých vozidel předvedl i čínský výrobce BYD.
Čínští výrobci se snaží na unijním trhu etablovat v době, kdy Evropská komise vyšetřuje subvencovaný čínský dovoz a kdy Spojené státy už rozhodly o výrazném zvýšení cel. To v případě elektromobilů z Číny vzroste na čtyřnásobek, a to z 25 na 100 procent.
Levný čínský elektromobil
Firmy jako BYD už daly najevo obavy z výrazného snižování cen v důsledku ostré konkurence. Právě BYD má auto s názvem Seagull, což je malý, plně elektrický hatchback, jehož cena začíná už na 69 800 jüanech (220 tisíc korun). Schopnost čínských firem uvádět na trh levná auta by mohla vyvinout ještě větší tlak na zavedené výrobce automobilů, kteří by nemuseli dokázat konkurovat tak levným výrobkům.
Výroba elektromobilů v Číně v posledních letech vzkvétá díky pobídkám a podpoře ze strany čínské vlády. To ale znepokojuje politiky v Evropě a v USA. Francouzský ministr financí Bruno Le Maire sice nepotvrdil, že EU chystá cla, ale řekl, že jeho cílem je „chránit náš průmysl a zajistit, aby na mezinárodní scéně panovaly rovné podmínky“.
Největší evropská automobilka Volkswagen se domnívá, že i kdyby EU zavedla na dovoz elektromobilů z Číny cla, bude to znamenat jen krátkodobou úlevu. Důležitější je snižovat náklady, pokud chce odvětví zůstat konkurenceschopné i dlouhodobě. Finanční ředitel Arno Antlitz také upozornil, že zavedením cel unie riskuje bolestivá protiopatření ze strany Pekingu.
Generální ředitel italské automobilky Ferrari Benedetto Vigna řekl, že nástup čínských elektromobilů by měl Evropu přimět k jasné reakci. „Podle mého názoru je to pro Evropu výzva, aby začala něco dělat,“ řekl Vigna agentuře Bloomberg. Mimo jiné to podle něj znamená, že by Evropa neměla být sama se sebou tak spokojená.
Šéf americké automobilky Tesla Elon Musk nesouhlasí s rozhodnutím prezidenta Joea Bidena výrazně zvýšit cla na dovoz elektromobilů z Číny. Účastníkům pařížské konference věnované vyspělým technologiím ve čtvrtek prostřednictvím telemostu řekl, že ho oznámení překvapilo. Ještě v lednu multimiliardář Musk říkal, že čínští výrobci aut zničí konkurenty z jiných zemí, pokud nebudou existovat žádné obchodní překážky. Informuje o tom BBC.
Musk uvedl, že má problém se zavedením cel na dovoz elektromobilů z Číny. Nedávno tvrdil opak
Leaders
Levný elektromobil značky Twingo ve spolupráci automobilek Volkswagen a Renault nevznikne, spekulace zdrojů potvrdil šéf Renaultu Luca de Meo. Uvedla to agentura Reuters, podle níž konec rozhovorů znamená komplikaci ve snaze těchto automobilek čelit konkurenci ze strany čínských výrobců elektromobilů.
A Čína se směje. Evropa levný elektromobil nyní nevytvoří. Ztracená příležitost, zní z Renaultu
Zprávy z firem
Severská země by už příští rok chtěla zakázat prodej vozů se spalovacími motory, řidiče ale trápí úzkost známá jako syndrom nedojetí.
Zdeněk Pečený: Nedojetí. Nové slovo Rekkevideangst se prosazuje v norské elektromobilitě
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.