Covid výlety do Ikei nezastavil. Zákazníci rekordně utráceli na internetu

Lidé nakupovali nábytek i přes loňské lockdowny, přesunuli se na internet. Švédskému řetězci Ikea se díky tomu tržby vyšplhaly dokonce na rekord. Lidé v jeho prodejnách utratili v přepočtu přes bilion korun.
Celkové tržby švédské nábytkářské značky Ikea v uplynulém finančním roce vzrostly o šest procent na rekordních 41,9 miliardy eur (téměř 1,1 bilionu korun), a to navzdory problémům s výpadky v dodavatelských řetězcích. K růstu tržeb přispěl mimo jiné prudký vzestup prodeje prostřednictvím internetu. Uvedla to firma Inter Ikea, která je majitelem značky Ikea.
Tržby z internetového prodeje se ve finančním roce zvýšily o 73 procent, jejich podíl na celkových tržbách tak vzrostl na 26 procent. Finanční rok skončil 31. srpna.
Většinu prodejen Ikea vlastní společnost Ingka Group. Ta oznámila, že tržby v jejích prodejnách se v uplynulém finančním roce zvýšily o šest procent na 37,4 miliardy eur.
Šéf společnosti Inter Ikea Jon Abrahamsson v rozhovoru s agenturou Reuters předpověděl, že krize v dodavatelských řetězcích bude pokračovat i v příštím roce. Největším problémem je nyní podle něj doprava zboží z Číny, kde se vyrábí zhruba čtvrtina produktů značky Ikea.
O technologii pěstebních kontejnerů od firmy GreenTech je v Dubaji zájem. Její zakladatel, Dmitrij Lipovski, doufá, že si z Expa přiveze kontrakty za 10 milionů korun. „Švédům se to hodně líbí a chtějí naší technologii využít i v dubajské pobočce řetězce Ikea. A podařilo se nám dohodnout už i s jednou českou restaurací v Dubaji, která si od nás farmu z pavilonu odkoupí,” říká Lipovski.
Zelené oázy v poušti. Český GreeenTech v Dubaji boduje, bude i v místní Ikei
Zprávy z firem
Značka teď najímá více lodí a kupuje přepravní kontejnery. V rámci snahy o zmírnění dopadů potíží v dodavatelských řetězcích rovněž provádí přesuny zboží mezi jednotlivými sklady. „Musíte najít způsob, jak vyhovět požadavkům zákazníků při omezeních, jaká jsme ještě dosud nikdy neviděli,” uvedl šéf firmy Ingka Group Jesper Brodin.
Výpadky v dodavatelských řetězcích mají největší dopad na obchody Ikea v Severní Americe, za kterými následují prodejny v Evropě, upozornila agentura Reuters. Brodin uvedl, že nikdo v Ikea současnou krizi v dodavatelských řetězcích nepředpokládal. Dodal, že v budoucnosti bude zapotřebí lépe se připravit na nečekané výkyvy v dodávkách.
Místo na nákupy za zážitkem. Ikea se rozhodla přebudovat své prodejny na místa, kde lze plnohodnotně trávit volný čas. První dva testovací obchody otevře v Šanghaji a Vídni.
Ikea mění své prodejny na chill-out zóny. Zmizí uličky i parkoviště
Zprávy z firem
Agentura Reuters upozornila, že velký podíl zboží nabízeného v obchodech Ikea se už teď vyrábí relativně blízko místům prodeje. Například zhruba 70 procent produktů Ikea prodávaných v Evropě se na tomto kontinentě rovněž vyrábí.
Brodin předpověděl, že poptávka po zboží značky Ikea zůstane v novém finančním roce vysoká. „Po celém světě se zvýšil zájem lidí o to, jak bydlí,” upozornil. „Skutečně věřím, že před sebou máme dobrý a silný rok,” dodal.
Ikea působí i v České republice, kde trhu nábytkářských sítí dominuje. Provozuje v Česku čtyři obchodní domy, dva v Praze, další v Brně a v Ostravě.
Majitelem módního řetězce s levnými oděvy Pepco byl donedávna nejbohatší Jihoafričan Christo Wiese. Zbyly mu ale oči pro pláč a miliardové žaloby v rukách.
Pepco nejsou jen trička za šedesát, ale i miliardová story úspěchu a pádu
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.