Aerolinky se potýkají s uzavřením ruského leteckého prostoru. Dálkové lety prudce zdražují
Na finského národního dopravce tvrdě dopadl covid a teď i uzavření ruského vzdušného prostoru. Lety do Asie se protáhnou o hodiny a ceny letenek se zdvojnásobily.
Finská aerolinka Finnair od února usilovně pracuje na nové obchodní strategii, která má být představena letos na podzim. Dopravce připouští, že přístup do ruského vzdušného prostoru, který byl základem jeho dosavadního zaměření na Asii, pravděpodobně v dohledné době nenastane. „Konec války na Ukrajině je v nedohledu," nechal se nedávno slyšet její generální ředitel Topi Manner „Připravujeme se na to, že nám bude ruská obloha uzavřena na dlouhou dobu.“
V kombinaci s rychle rostoucími cenami paliva a měnícím se konkurenčním prostředím, stejně jako ztrátami, jež způsobila pandemie, nyní letecká společnost potřebuje novou strategii a „významnou strukturální obnovu“, píše se ve zprávě o hospodaření.
Po obrovském nárůstu zájmu lidí cestovat po konci proticovidových omezení ve světě a nedostatku zaměstnanců letišť a aerolinek se tisíce turistů v hlavním dovolenkovém období dostaly do potíží kvůli rušeným letům. Agentura Bloomberg zanalyzovala letecké řády 19 velkých světových aerolinek a podíly odvolaných letů. Který dopravci si vedli nejhůře a kteří nejlépe?Nejhorší aerolinky podle rušených letů? Vedou Virgin Australia a KLM
Money
Finnair svůj byznys postavil na spojení evropských měst s Asií tzv. severní cestou vedoucí přes Sibiř. „Kvůli uzavření ruského vzdušného prostoru musí letouny Finnair létat nad severním pólem a následně před přistáním v Japonsku celé Rusko obletět,“ popisuje jednu z alternativní trasu do Japonska Antonín Jelínek ze serveru Zaletsi.cz. „Namísto dřívějších 9,5 hodin trvá nyní cesta do Japonska přibližně 13 hodin.“
Nárůst nalétaných hodin navíc v době rekordně vysokých cen paliva je důvod, proč se obchodní model aerolince zbořil. Vyšší spotřeba dodatečného paliva se totiž nutně musí projevit na ziskovosti společnosti.
Vlajkový dopravce Spojených arabských emirátů Etihad patří mezi takzvané ME3, tedy nejvyhlášenější blízkovýchodní přepravce – Qatar Airways, Emirates a Etihad - i když nemá nejhustší síť linek. Společnost v předcovidových letech generovala miliardové ztráty, takže rozšiřování své sítě zatrhla. Aerolinky si ale naordinovaly reorganizaci a tento týden představily velmi slušné finanční výsledky za prvních šest měsíců letošního roku, když vydělaly 680 milionů dolarů hrubého. Takže kdo ví, třeba se jednou dočkáme přímého spojené Praha – Abú Dhabí na křídlech emirátského národního dopravce.Etihad je často přehlížen, nabízí ale nadstandardní zážitek z cesty
Enjoy
Letenky na dlouho lety razantně zdražují
Finnair se těžce vyrovnávaly už s pandemií. Dva covidové roky její linky do Asie trpěly kvůli tamním striktním cestovním omezením. Japonsko či Korea se začaly otvírat teprve letos na jaře, tou dobou už se tam přes Sibiř doletět nedalo.
Aerolinka v reakci na nové delší letové časy ještě řadu linek neobnovila nebo obnovila s minimální frekvencí. „Pravidelná linky do Osaky byla až do konce letového řádu zrušena a nebyly otevřeny plánované linky do Sappora, na tokijské letiště Haneda ani do jihokorejského Busanu. Před Covidem Finnair v Japonsku létal ještě do Fukuoky a Nagoye,“ vypočítává Jelínek.
Například linka do Hongkongu byla po téměř dvou a půl letech obnovena teprve před měsícem. Namísto dvou letů denně Finnair do bývalé britského kolonie létá jednou týdně, a to každý čtvrtek.
Vedení aerolinek tak musí hledat alternativní zdroje příjmů. Jedním z nich je i tzv. „wet leas“, tedy pronájem letadel i s posádkou dalším dopravcům. „Hned tři Airbusy A350 pronajal skupině Lufthansa, letadla jsou nasazována na lety Eurowings Discover, a čtyři Airbusy A321 letájí pro British Airways,“ říká Jelínek.
Nově se finský národní dopravce snaží více zaměřit na destinace, kam z Finska nevede cesta přes Rusko. Ve Spojených státech nedávno přibyly linky do Seattlu a do Dallasu, Finové nově létají také do indické Bombaje nebo razantněji prodávají letenky do Dubaje, kde navýšili kapacitu.
Turistům v Evropě přibyla k přeplněným letištím a rušeným letům další komplikace. Letos opět prudce zdražily autopůjčovny, zejména na jihu kontinentu a v pobřežních oblastech. Ceny za jejich služby přitom již loni dosáhly rekordní úrovně, uvedla agentura Bloomberg.Další rána pro turisty. V Evropě prudce zdražily půjčovny aut
Money
Economy za cenu business
Na cenách letenek z Prahy do Asie je vidět, že aerolinka Finnair již nemůže nabízet nejnižší ceny. Ještě v letos únoru se daly pořídit letenky do thajského Bangkoku na další zimní sezonu za méně než 10 tisíc korun v ekonomické a za 35 tisíc v byznys třídě. Nyní jsou ceny pod 20, respektive 65 tisíc výjimečné.
Zásadní problémy v současné době zažívají i další aerolinky, které se potýkají zejména s nedostatkem zaměstnanců, vysokou cenou paliva či nedostatkem letadel. „Na dálkových letech nyní rostou ceny letenek do nebes a výjimkou už nejsou ani letenky v ekonomické třídě za ceny nad 50 tisíc korun. Takové ceny byly ještě před několika měsíci absolutně nemyslitelné,“ uzavírá Jelínek.
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
Po problémech s přetížeností letišť Heathrow v Londýně a Charlese de Gaulla v Paříži se v potížích začalo utápět další velké evropské letiště, Schiphol v Amsterodamu. Vedení letiště rozhodlo o snížení kapacity pro letní měsíce a v návaznosti na to největší letecká společnost využívající toto letiště KLM zruší v následujících měsících celkem stovky letů, uvedla agentura Bloomberg.Další přetížené letiště v trablech. KLM ruší desítky letů z Amsterdamu
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.