Další růst tržeb. Třetí adventní víkend byl z pohledu obchodníků štědrý
Vánoční prodeje dál rostou. Tržby obchodníků o třetím adventním víkendu jsou meziročně o deset až 20 procent vyšší, některé obchody i přes letošní zdražování hlásí také stejný nárůst počtu zákazníků. Lidé nejvíce nakupovali hračky, elektroniku či oblečení. Kromě vánočních dárku je velká poptávka po vánočních dekoracích a potravinách, včetně potřeb na pečení cukroví. Vyplývá to z informací obchodníků. Prodeje rostou i přes pokračující inflaci, která podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v říjnu činila 15,1 procenta.
"Vánoční přípravy nabírají na obrátkách," řekla k prodejům o stříbrné neděli mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Tento adventní víkend zákazníci podle ní pořizovali hlavně sváteční dekorace. Z dárků pro děti dominovalo elektro jako tablety či designová sluchátka a také lego, u dospělých například fleecová pyžama, termoponožky, ložní prádlo z mikroplyše nebo značkové oblečení či obuv. Z potravin byla podle Turnovské velká poptávka po uzeném mase, svátečních uzeninách a klobásách a po vánočních máslových těstech na pečení, cukroví a vánočkách.
Tržby v maloobchodě v Česku se v říjnu snížily reálně o 9,4 procenta, meziměsíčně klesly o 1,8 procenta. Uvedl to Český statistický úřad. Meziroční pokles tržeb v maloobchodě trvá již od května. Tempo poklesu se v porovnání s předchozím měsícem prohloubilo zejména u nepotravinářského zboží, ale i u potravin a pohonných hmot.Propad tržeb obchodů v říjnu nabral vyšší tempo. Češi budou mít chudší Vánoce
Money
Prodeje byly vyšší také v on-line obchodech, potvrdila mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. "Na návštěvnosti našeho webu vidíme, že do Vánoc zbývá skutečně už pár dnů a do nákupu dárků se pustili i zákazníci, kteří přípravy nechávají na poslední chvíli," uvedla. Podle ní třetí adventní víkend ukázal, že Češi jsou při výběru dárků spíše konzervativní a sázejí na osvědčené klasiky. Dominovaly tak hračky v čele se stavebnicemi lego, dále mobilní telefony a televize, které následovaly vysavače a notebooky. Roste zájem o přenosnou elektroniku a bezdrátová sluchátka. Zvyšoval se prodej vánočních dekorací a osvětlení,nejprodávanější jsou klasické kouličky v jednobarevných sadách a vánoční řetězy. Podle mluvčí se projevuje, že čím dál více Čechů zdobí vánoční stromeček už před svátky a nečeká až na Štědrý den.
Ikea zaznamenala o víkendu nejvyšší adventní návštěvnost svých čtyř tuzemských obchodních domů, v sobotu je navštívilo téměř 39 tisíc lidí. Celkové tržby jsou podle mluvčího Petra Šaška v tomto víkendu asi o deset procent vyšší než ve stejném období loni. "Největší zájem přetrvává o sezónní sortiment, jako jsou vánoční dekorace, osvětlení či svíčky a dále i švédské potraviny. U těch dokonce registrujeme v tomto období meziroční nárůst prodejů téměř o 20 procent. Stále stoupá také zájem o vánoční stromky. Z běžného sortimentu se nejvíce prodávají kuchyně," dodal Šašek
Počet zákazníků roste i v obchodních centrech. Ve Freeport Fashion Outlet v Hatích u Znojma nedaleko hranic s Rakouskem se podle předběžných odhadů meziročně zvýšil počet zákazníků i tržby o 20 procent, lidé zde tak nakupovali podobně jako v roce 2019 před vypuknutím covidové pandemie. "Podle statistik ČSÚ lidé na módě začínají poměrně výrazně šetřit, my se na módu zaměřujeme, ale naštěstí se tento trend u nás příliš neprojevuje. Pravděpodobně to souvisí s tím, že prodáváme starší kolekce za nižší ceny. U mnoha druhů zboží, jako je třeba oblečení na sport, zákazníci rádi ušetří a zjevně neřeší, zda mají ten nejaktuálnější model,“ okomentoval zájem zákazníků ředitel centra Jan Procházka.
Počty přepravovaných balíků se na přelomu listopadu a prosince u kurýrních firem zvýšily o 50 až 100 procent. Vrchol sezony očekávají v následujících dvou pondělcích. Internetové obchody v současnosti mají až trojnásobné tržby proti zbytku roku. Vyplývá to z informací přepravních firem.Přepravce zahrnulo tradiční, násobné množství balíků. Nápor ještě přijde
Zprávy z firem
Prošlapávali jsme v Česku cestu pro vznik nemovitostních fondů, říká Martin Skalický, který dlouhé roky řídil nemovitostní fond České spořitelny Reico. Ten jako jeden z prvních na českém trhu začal tvořit portfolio nemovitostí, do kterých bylo možné investovat peníze. Většina investorů byli drobní střadatelé. A jak Skalický říká: „Když pracujete s penězi investorů, a v otevřeném fondu jde z drtivé většiny o drobné střadatele, tak se zodpovědností usínáte a ráno se budíte.“Podcast: Investice do nemovitostí se vždy vyplatí. Kryptu jsem nepodlehl, říká investor Martin Skalický
Reality
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.