Danone se v Rusku nedaří. Zoufale shání kupce tamní divize
Francouzský potravinářský gigant Danone hledá kupce pro svou ruskou divizi. Prodej by mohl vést k odpisu až jedné miliardy eur (24,6 miliardy korun), uvedl největší světový výrobce jogurtů na svém webu.
Pod divizi spadá přední ruská mlékárenská značka Prostokvašino. Za prvních devět měsíců letošního roku vygenerovala pět procent tržeb společnosti Danone. Divize s 12 výrobními závody a 8000 zaměstnanci je největším ruským mlékárenským podnikem, napsala agentura Bloomberg.
Francouzská společnost pozastavila investice v Rusku poté, co Moskva v únoru napadla Ukrajinu. Zatímco mnoho západních nadnárodních společností se z Ruska stáhlo, potravinářské firmy si tam některé provozy ponechaly s argumentem, že lidé se bez jídla neobejdou. Nestlé tak do země dováží výrobky, jako je kojenecká výživa. Britský konkurent Unilever má v Rusku stále závody a zavázal se, že bude i nadále prodávat základní výrobky.
Největší česká mlékárna Madeta měla loni podle předběžných výsledků poprvé tržby přesahující šest miliard korun. Marže jí však klesla. A náklady na energie, služby či dopravu letos firmě ještě porostou, meziročně o desítky milionů korun. Podle jejího generálního ředitele Milana Teplého mlékárna přistoupí k dalším nákladovým škrtům a možná i k omezení investic. Madeta měla loni rekordní tržby, přes šest miliard. Letos ji čeká těžký rok
Zprávy z firem
Společnost Danone vstoupila na ruský trh před třemi desetiletími. Svou pozici si vybudovala akvizicí společnosti Unimilk v roce 2010.
Nyní se jí však na ruském trhu nedaří, uvedl Bruno Monteyne ze společnosti Bernstein. Provoz podniku podle něj zásadně komplikují omezení.
Prodej by mohl zkomplikovat fakt, že Danone prodává jak místní značky, tak i ty mezinárodní, jako je Activia. Není jasné, zda by nový provozovatel prodával globální nabídky Danone a za jakých podmínek.
Akcie Danone si v pátek odpoledne připisovaly přes dvě procenta.
Danone musí reagovat na růst cen ropy a papíru a na měnící se návyky spotřebitelů, kteří omezují nákupy. Snaží se také vyjít vstříc obchodníkům, kteří se snaží ušetřit na přepravě zboží a jeho skladování.První oběť inflace: Danone omezí výrobu a razantně zúží nabídku jogurtů
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.