Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Desetitisíce zaměstnanců Boeingu jdou do stávky. Kvůli mzdám

Desetitisíce zaměstnanců Boeingu jdou do stávky. Kvůli mzdám
Profimedia
 ČTK

Zaměstnanci závodů výrobce letadel Boeing na západním pobřeží USA odmítli kolektivní smlouvu o zvýšení mezd, když 96 procent z nich hlasovalo pro vstup do stávky. Ta začne o půlnoci místního času, tj. dnes v 09:00 SELČ. Informovaly o tom tiskové agentury s odvoláním na odborovou organizaci IAM 751, která zastupuje více než 33 tisíc zaměstnanců firmy. Podle Reuters půjde o první stávku pracovníků Boeingu od roku 2008.

Reklama

Stávka se uskuteční jen několik týdnů poté, co byl novým generálním ředitelem jmenován Kelly Ortberg. Jeho úkolem je obnovit důvěru ve výrobce letadel po lednovém incidentu, kdy se jednomu ze strojů 737 MAX za letu odtrhla část trupu v místě, kde je možnost mít další nouzový východ.

Letadlo Boeing 737 MAX 9 aerolinek Alaska Airlines

Zemětřesení v Boeingu. Po problémech letadel končí generální ředitel i další manažeři

Série skandálů v americké strojírenské společnosti Boeing vyvolala personální otřesy. Do konce roku z funkce odstoupí generální ředitel David Calhoun, výměna čeká i další manažery. Rozhodnutí je součástí rozsáhlých změn, k nimž výrobce letadel přistoupil po lednovém incidentu, kdy se jednomu z letadel 737 MAX za letu odtrhl panel, jenž v trupu zaslepuje otvor pro další nouzový východ.

Přečíst článek

Podle komplexních pravidel stanovených odborovým svazem zaměstnanců ve strojírenství a výrobě letadel IAM musely pro zahájení stávky a odmítnutí smlouvy hlasovat nejméně dvě třetiny pracovníků organizovaných v odborech. Pro stávku hlasovalo 96 procent zaměstnanců a pro odmítnutí dohody 94,6 procenta. Délka trvání stávky není jasná. Obě strany vyjádřily přání vrátit se k jednacímu stolu co nejdříve.

Dlouhá stávka by zatížila nejen hospodaření Boeingu, ale i leteckých společností, které si objednaly letadla Boeing, a dodavatelů dílů pro výrobu. Podle odhadu společnosti TD Cowen by stávka trvající zhruba 50 dní mohla Boeing připravit o tři až 3,5 miliardy dolarů (68 až 79,3 miliardy korun). Poslední stávka zaměstnanců Boeingu v roce 2008 uzavřela závody na 52 dní a snížila denní tržby o zhruba 100 milionů dolarů.

Reklama

Návrh nejnovější dohody zahrnoval zvýšení mezd o 25 procent a bonus 3000 dolarů při jejím podpisu. Obsahoval také například vyšší příspěvky zaměstnavatele na penzi a zdravotní pojištění nebo garanci, že případný nový komerční model se bude vyrábět v oblasti Seattlu, pokud bude program zahájen v příštích čtyřech letech od podpisu dohody. Svaz IAM v neděli doporučil svým členům, aby dohodu přijali.

Řadě zaměstnanců se však návrh nelíbil. Požadovali totiž zvýšení mezd o 40 procent a s předloženým návrhem by přišli o roční bonus. Hlavní vyjednavač odborů Jon Holden řekl, že nabídka Boeingu nekompenzuje období 16 let, kdy mzdy stagnovaly, ani vyšší náklady na zdravotní péči, které nyní zaměstnanci platí z vlastních kapes.

Boeing už dříve oznámil, že jeho nabídka je to nejlepší, co může vzhledem ke svým napjatým finančním možnostem předložit. Nyní dodal, že je odhodlán obnovit vztahy se zaměstnanci a odbory a vrátit se k jednacímu stolu. Manažeři tento týden oslovili další pracovníky, aby zjistili, zda budou schopni dočasně nahradit stávkující členy IAM. V továrnách v oblasti Seattlu se montují boeingy MAX, 777 a 767.

Jednání o nové dohodě bylo prvním takto rozsáhlým kolektivním vyjednáváním po 16 letech. U současného kontraktu z roku 2008 zaměstnanci sdružení v odborech dvakrát schválili jeho prodloužení. Naposledy byla smlouva prodloužena v roce 2016, a to na osm let.

Boeing ve druhém čtvrtletí prohloubil ztrátu na 1,44 miliardy dolarů ze 149 milionů dolarů před rokem. Firma v červenci přistoupila na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX z let 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů. Boeing se rovněž zavázal k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality.

Boeing 787-9 aerolinek China Southern Airlines

Boeing: Čína bude už za 20 let největším trhem letecké dopravy na světě

Čína bude v příštích dvaceti letech potřebovat 8830 dopravních letadel a do roku 2043 se její letecká flotila proti současnosti více než zdvojnásobí.

Přečíst článek

Boom Supersonic připravuje model nazvaný Overture

Z Londýna do New Yorku pod čtyři hodiny? Američané pracují na nástupci legendárního Concorde

Dočkáme se návratu nadzvukové osobní opravy? Po delší době se v leteckém světě objevil výrobce, který to evidentně myslí vážně. Proč se ale největší značky nadzvukové technologii u dopravních letadel vyhýbají?

Přečíst článek

Boeing 737 MAX

Boeing kývnul na přiznání viny v případě nehod letadel 737 MAX. Zaplatí miliardy

Americký výrobce letadel Boeing přistoupil na mimosoudní uznání viny v případě dvou smrtelných nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu ve výši 243,6 milionu dolarů, tedy 5,6 miliardy korun. Firma se také zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality. Smlouvu musí ještě schválit soud.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme